פיתוח קריירה בינלאומית באופרה

וולפגנג ווגנר, קורט מול, קתרינה ליגנדזה וקרלוס קלייבר. לה סקאלה 1976. צילום: אימג'בנק\GettyImages

אם את מגיעה לאודיציה הזאת, הגורלית, שיושב בה המנצח שיכול לעשות לך את הקריירה, ואת לא מוכנה - פספסת הזדמנות. מה זה אומר בכלל "להיות מוכן?"

זמרים רבים נוטים להאמין שכלים הכרחיים לפיתוח קריירה אופראית מוצלחת הם אמרגן מצוין, המראה הנכון או היכולת להתראיין כמו שצריך - ואני חושבת שקביעה זו נכונה באופן חלקי בלבד. הדבר ההכרחי ביותר עבור זמרים הוא הכשרון הווקאלי, כי אותו לא ניתן לשנות. אפשר אמנם לפתח מיומנויות, אבל הכלי עצמו - מה שנתן אלוהים - נשאר כמו שהוא. אם הפסנתר שבור, הוא לא יישמע טוב גם אם מנגן בו הפסנתרן הכי גדול בעולם.

הכשרון הווקאלי הבסיסי כולל בתוכו לא רק את הקול. הוא כולל גם את החוש הריתמי, את הקשר שבין הקול לאוזן, וגם את המוזיקליות, שהיא גורם מאוד חשוב, מפני שמוזיקליות בסיסית היא לא משהו שאפשר ללמד. המוזיקליות יכולה אמנם להשתפר עם השנים והניסיון, אבל מי שנולד ללא חוש קצב, מי שנולד ללא היכולת לשיר מלודיה בצורה נקייה - לא משנה כלל לכמה מורים הוא יילך, זה פשוט לא יצליח.

בעבר, הכשרון לבדו היה מספיק בשביל לפתח קריירה מוצלחת, אך היום זו רק נקודת הפתיחה. לצערי הרב, החלטות רבות שהיו מתקבלות בעבר בידי המנצחים נעשות כיום על-ידי אמרגנים, סוכנים ומנהלי אופרה שאין להם הכשרה מוזיקלית אלא הכשרה של עורכי דין או מגייסי כספים. כך קורה שלא אחת מגיעים אל הפסגה זמרים שהם אמנם כשרוניים, אך אינם נמנים על הטובים ביותר.

העולם הוא תחרותי ואינו הוגן. חלק נכבד מאוד מההצלחה תלוי בקשרים ובאופן שבו אתה "משחק את היד" עם הקלפים שיש לך. בתעשייה מצפים מאיתנו להיות רזים ונאים, להיות מסוגלים לרקוד ולזוז על הבמה, ולהיות מסוגלים לעבוד עם במאים משוגעים שרוצים שנעוף ונשיר בתנוחות כאלה ואחרות. חשוב שיהיה לך סוכן, חשוב שיהיו לך יחסי ציבור טובים, חשוב ליזום פרויקטים מעניינים - דרוש השילוב של הרבה מרכיבים יחד.

וגם מזל: להיות במקום הנכון בזמן הנכון זה דבר מאוד חשוב בחיים. אבל לצד זה צריכים להיות מוכנים - אם את מגיעה לאודיציה הזאת, הגורלית, שיושב בה המנצח שיכול לעשות לך את הקריירה, ואת לא מוכנה - פספסת הזדמנות. מה זה אומר בכלל "להיות מוכן?" שנים של תרגילים, ושנים של לימודי שפות - לא רק לשיר בשפות האלה, אלא לדעת לדבר אותן, לחלום בהן ולקרוא אותן.

לעבודה עם במאי צריך להגיע מאוד מוכנים - לדעת טוב את התפקיד שלך זה לא מספיק - צריך להכיר היטב גם מה שאחרים שרים ומה הנסיבות וההקשר של האופרה. לי חשוב למצוא את נקודת המבט האינדיבידואלית שלי לגבי הדמות. מה משמעות המילים שהיא שרה עבורי, אילו רגשות מעוררת המוסיקה בי ומה אני בדיוק רוצה להעביר לקהל. מעבר לכל הטכניקות והאינפורמציה שלוקטה בתהליך ההכנה לתפקיד, בסופו של דבר, האומנות האמיתית היא לספר את הסיפור באופן אותנטי ומרגש.