חדשות / אנא הדליקו פלאפונים

תזמורת פילדלפיה. צילום: Wikipedia

שני מוסדות יוקרתיים בפילדלפיה החלו להתיר את השימוש בטלפונים ניידים בזמן הקונצרטים, בהגבלות מסוימות

הדרישה הבסיסית לכבות טלפונים ניידים מכל מי שמגיעים לאולמי הקונצרטים כבר אינה חד משמעית. שני מוסדות מכובדים בפילדלפיה, לדוגמה, כבר מתירים את השימוש בנייד באולם, במגבלות מסוימות.

אפליקציה שפותחה עבור תזמורת פילדלפיה מאפשרת למאזינים לעקוב אחרי התווים וטקסטים אחרים הקשורים בנעימה המתנגנת, תוך כדי ביצועה. האפליקציה הקרויה LiveNote, תושק בשנה הבאה בשלושה קונצרטים מיוחדים, שנבנו במיוחד עבורה.

ומתוך אמונה שהחוויה של אנשים בני פחות מ-30 אינה מספקת אם לא חלקו אותה עם אחרים במרשת החברתית, פתחה האופרה של פילדלפיה אזור מיוחד למצייצים באקדמיה למוסיקה בעת שהועלתה שם האופרה Ainadamar ("מעין הדמעות") של המלחין הארגנטינאי אוסבלדו גוליחוב מוקדם יותר השנה – מתוך כוונה לנסות זאת שוב.

מתוך האפליקציה LiveNote

מתוך האפליקציה LiveNote

כצפוי הדבר לווה בחשדות כבדים ובמחאות ברשתות החברתיות. אבל אחת מהתומכות הנלהבות של השימוש בניידים תוך כדי קונצרט היא מישהי שהכי פחות הייתם מצפים ממנה לתמוך במהלך: "אני לגמרי בעד שלאנשים תהיה גישה למידע בניידים שלהם בזמן הקונצרט", אמרה לתחנת הרדיו האמריקאית WQXR המלחינה ג'ניפר היגדון, שהתנסתה באפליקציית LiveNote בעת שהתזמורת ניגנה את הקונצ'רטו לתזמורת שכתבה "ניסינו את התוכנה תוך כדי חזרות", היא סיפרה, "וראיתי איך התווים מופיעים על המסך תנועה אחרי תנועה, בדיוק כפי שתכננתי כשחיברתי את הפרק".
גם המנהל המוסיקלי הנוכחי של התזמורת, יאניק נזט-סגין, בן 39, די תומך בשימוש באפלקציה "היא מעניקה למאזינים עוד אפשרות להעריך וליהנות מהמוסיקה – ובדרכים אחרות".

"את השימוש בניידים תוך כדי המופע עצמו אנחנו נמשיך לבדוק ולחקור".
ההתנגדות לטכנולוגיה חדשה, עשויה לנבוע פשוט מתוך החשש מהבלתי ידוע, אמר ריאן פלר, סגן הנשיא לפיתוח של התזמורת של פילדלפיה: "התגובה דומה למדי לאופן שבו התקבלו הכתוביות לליברית על גבי מסך, בעת שהכנסנו אותן".

אך כפי שהכתוביות הופיעו על המסכים האישיים של מאזיני המטרופוליטן בראשית שנות ה-80 – מבלי לכפות את הטכנולוגיה הזאת על מי שלא רצו בה – כך גם היום מטילים שני המוסדות מפילדלפיה הגבלות על המשתמשים בניידים שלהם תוך כדי הקונצרט. אחד האפיונים החיוניים ב- LiveNote הוא של מסך שחור, שעליו מופיע הטקסט בלבן, מה שמקטין למינימום את ההפרעות לשכנים שלא מעוניינים במסך מרצד לנגד עיניהם בעת ההאזנה למוסיקה. ואילו האופרה ריכזה את כל המעוניינים לצייץ תוך כדי מופע ביציע נפרד.

נשאלת השאלה – עד כמה הקהל בכלל מעוניין בטכנולוגיה החדישה ועד כמה היא תורמת להאזנה למוסיקה באולם? מתחם הציוצים של האופרה של פילדלפיה לא היה בדיוק מלא: בעצם התיישבו בו בין 20-15 מאזינים; ומבין מנויי התוכנית של התזמורת במרכז קימל – רק 30% הורידו עד כה את האפליקציה הייעודית – ועוד אחוז קטן יותר מביניהם גם השתמשו בה תוך כדי מופע.

היוזמה שמאחורי האפליקציה של תזמורת פילדלפיה לא נובעת משיקולים טכנולוגיים בלבד. המיזם, שעל פיתוחו שקדו במשך ארבע שנים ביחד עם אוניברסיטת דרקסל, נועד כמובן למשוך קהל צעיר לקונצרטים שנערכים ב-18:30 ובלבוש לא-רשמי של הנגנים: ב-14 בינואר יתקיים הקונצרט הראשון לעונה בליווי האפליקציה: נזט-סגין ינצח על הסימפוניה החמישית של צ'ייקובסקי וילווה את הניצוח בהסברים באמצעות האפליקציה.

"אלה קונצרטים בעלי חשיבות מסוימת", אמר פלר, "כי עד שלקהל לא תהיה הטכנולוגיה בידו הוא ימשיך לחשוש שהיא נוטלת ממנו חלק מהחוויה הכללית של ישיבה בקונצרט".