מהו שכרו השנתי של מנצח צמרת?

פרנץ ולזר-מסט מנצח על הפילהרמונית של וינה בקרנגי הול, פברואר 2014. צילום: אימג'בנק\GettyImages

מנצחי תזמורות צמרת מאירופה וארה"ב משתכרים מיליונים כל שנה - לא כולל תמלוגים, והכרטיסים לקונצרטים התייקרו גם הם במקביל. מי הם שיאני השכר הנוכחיים?

עלות שכרם השנתי של מנצחים בתזמורות הצמרת בעולם מאמיר אחת לכמה שנים. בשונה מהמצב השערורייתי שקיים בענפים רבים בחברות ותאגידים בכלכלות המערביות, שם שכר המנהלים לא משקף הישגים כלכליים, נראה שבמקרה של מקצוע הניצוח - ההצלחה הכלכלית של ה"עסק" קשורה קשר הדוק לשכר הבכירים. המשכורות השמנות ביותר ניתנות למנצחים בתזמורות המצליחות ביותר, והסכומים משתנים במקביל לרווחי התזמורות הללו, ולכן אפשר להניח כי הצלחתן הכלכלית של התזמורות- בקופות הכרטיסים ובחנויות התקליטים- היא השיקול המרכזי בקביעת השכר.

ב-2010 התעוררה סערה תקשורתית כשפורסם שג'יימס לוויין, המנהל המוזיקלי בבית האופרה "מטרופוליטן" בניו יורק, זכה להעלאות שכר של 39% ביחס לשכרו בשנה שקדמה לכך- כך ששכרו הסתכם בלא פחות מ-2.1 מיליון דולר. בניסיון להרגיע את התקשורת, הסביר אז דובר בית האופרה פיטר קלארק, שהעלייה בשכר באה בעקבות "הצלחת תוכנית המדיה של בית האופרה בשנים האחרונות", כאשר הכוונה היא לשידורים הדיגיטליים המקוונים והקרנות של קונצרטים בבתי קולנוע ברחבי העולם.

האם הסכום שמרוויח לווין הוא מופרז ביחס למנצחים אחרים ברחבי העולם? התזמורות בארה"ב נוהגות בשקיפות בנוגע לשכר שמרוויחים המנצחים הגדולים, ולכן יכולנו להביא את הנתונים שלהלן. בשאר העולם, תזמורות רבות נוהגות שלא לפרסם את נתוני שכרם של המנצחים, על מנת להימנע משערוריות מיותרות. יודעי דבר טוענים כי לא קיימים פערים משמעותיים בין שיעורי השכר של המנצחים בארה"ב למנצחים באירופה. מלבד זאת, הגיוני להניח שסדרי הגודל יהיו דומים משום שאין במקצוע זה מגבלות רציניות על תנועת ה"עובדים" בין ארצות.

והנה הוא שכרם השנתי של המנצחים שיכולנו להעריך את המידע לגביהם במידה די מדויקת, לא כולל תמלוגים מהקלטות ואת שכרם כמנצחים אורחים בתזמורת שונות:

בראש הרשימה ניצב המנצח האוסטרי פרנץ ולזר-מסט. שכרו בשנה האחרונה עמד על כ-2.8 מיליון דולר בסה"כ: 1.3 מיליון דולר ממשרתו כמנהלה המוזיקלי של תזמורת קליבלנד, ועוד כ-1.5 מיליון דולר ממשרתו כמנהלה המוזיקלי של האופרה הממלכתית של וינה.

פראנץ ולזר-מסט מנצח על תזמורת קליבלנד בקרנגי הול

פראנץ ולזר-מסט מנצח על תזמורת קליבלנד בקרנגי הול
צילום: אימג'בנק/Gettyimages

 

מייקל טילסון-תומס, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו התשכר בשנה האחרונה בכ- 2.41 מיליון דולר, שהם כ-687,000 ש"ח עבור כל חודש.

מייקל טילסוןתומס מנצח על תזמורת פילדלפיה בסימפוניה הפנטסטית של ברליוז, בקרנגי הול צילום: אימג'בנק/Gettyimages

מייקל טילסוןתומס מנצח על תזמורת פילדלפיה בסימפוניה הפנטסטית של ברליוז, בקרנגי הול
צילום: אימג'בנק/Gettyimages

 

"קצת" פחות ממנו, 2.4 מיליון דולר, משתכר המנצח האיטלקי ריקארדו מוטי, המנהל המוזיקלי בתזמורת הסימפונית של שיקגו.

ריקארדו מוטי

ריקארדו מוטי מנצח על תזמורת שיקאגו בקרנגי-הול שבניו יורק
צילום: אימג'בנק/Gettyimages

 

המנצח והפסנתרן כריסטוף אשנבאך, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית הלאומית (וושינגטון), משתכר כ-2 מיליון דולר לשנה, סכום אותו הרוויח גם במשרתו הקודמת, כמנהלה המוזיקלי של תזמורת פילדלפיה.

כריסטוף אשנבך מנצח על התזמורת הסימפונית הלאומית (וושינגטון), בקרנגי הול שבניו יורק צילום: אימג'בנק/Gettyimages

כריסטוף אשנבך מנצח על התזמורת הסימפונית הלאומית (וושינגטון), בקרנגי הול שבניו יורק
צילום: אימג'בנק/Gettyimages

 

ג'יימס לוויין, מנהלה המוזיקלי של בית האופרה "מטרופוליטן" ניו יורק משתכר כ-2.19 מיליון דולר לעונה. לוויין שב לנצח בשנה שעברה, לאחר העדרות של כמעט שנתיים מהפודיום, בשל פגיעת גב חמורה ממנה סבל.

ג'יימס לווין מנצח על תזמורת המטרופוליטן בקרנגי-הול צילום: אימג'בנק\GettyImages

ג'יימס לווין מנצח על תזמורת המטרופוליטן בקרנגי-הול
צילום: אימג'בנק\GettyImages

 

גוסטבו דודאמל בן ה-33, אשר מסיים את עונתו החמישית כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית של לוס אנג'לס, זוכה לפופולאריות עצומה, ורבים רואים בו את האחראי להצלחתה הכלכלית של התזמורת בשנים האחרונות. שכרו: כ-1.6 מיליון דולר לעונה.

גוסטבו דודאמל

גוסטבו דודאמל מנצח על תזמורת לוס אנג'לס ב - Avery Fisher Hall.
צילום: אימג'בנק/Gettyimages