מנכ"ל הקובנט גארדן לשעבר: "האופרה נהרסת ע"י חיפוש חסר תועלת אחר חדשנות"

בית האופרה המלכותי, לונדון

סר ג'ון טולי, מנכ"לה לשעבר של בית האופרה המלכותי תוקף בראיון ל"טלגרף" הבריטי את בימאי האופרה, וטוען כי "הקלאסיקות נהרסות ע"י ניסיונית לעשות משהו אלטרנטיבי בכל מחיר"

"הפקות רבות מדי נחלו כשלון חרוץ", אומר סר ג'ון טולי בראיון, ומסמן את ההפקה לאופרה "יבגני אונגין" כגולת הכותרת.
סר ג'ון הצטרף לבית האופרה המלכותי ב-1955 וניהל אותו משנת 1970 עד לפרישתו כמנהל כללי ב1988. תקופה זו נחשבה לתור הזהב בקורות בית האופרה, וכללה הפקות בלתי נשכחות עם מריה קאלאס ורודולף נורייב.

סר טולי מלא שבחים לאופן שבו התנהל הארגון בשנים האחרונות, אך לא חוסך ביקורת מהפקות רבות שבוימו בשנים האחרונות בבית האופרה המלכותי ומתחריו: "מה שמדאיג אותי בימים אלה, היא העובדה שבתי האופרה לא משקיעים את כספם בחכמה. בתי אופרה רבים מדי נוהגים לשפוך כמות מופרזת של משאבים על הפקות שפשוט לא שוות את המאמץ. יש תחושה שבמאי אופרה נמצאים במשימה תמידית של חיפוש אחר חדשנות ואלטרנטיביות - בכל מחיר". והוא ממשיך: "לאחרונה ישבתי במספר הצגות וחשבתי לעצמי - מה לעזאזל קורה כאן? ההפקה האחרונה ל'אונייגין' הייתה ביזארית, והעובדה שנתנו להפקה כזאת לעלות היא לא פחות משערורייה."

הפקות מודרניות נוספות צרמו לקהל לטענתו, והוא מגולל את סיפור ההפקה לאופרה "רוסלקה" של דבוז'ק - המבוססת על סיפור בת הים הקטנה: "העיבוד המודרני לתפאורה התרחש במעין עולם של רחובות מפוקפקים, כאשר את תפקיד המכשפה הם החליפו במאדאם של בית בושת, והגיבורה הראשית עבדה כפרוצה".
לתזמורת בית האופרה הוא דווקא חולק מחמאות: "הסטדרטים כיום הם עילאיים, וככל הנראה הטובים ביותר שראיתי בכל שנות פעילותי".

תגובת דוברת בית האופרה: "זו הייתה שנה מוצלחת בהיבט האמנותי והכספי בבית האופרה וכן בבתי הקולנוע שמשדרים את האופרות. באופן בלתי נמנע, לא כל הפקה היא לטעמו של כל אחד. במידת האפשר, אנו מנסים לתת מראש מושג באשר לסוג ההפקה המתוכנן בטרם ביצוע ההזמנות, על מנת למנוע אכזבות".