חדשות / קללת לה סקאלה

הטנור רוברטו אלאניה ופטרישיה רסט על בהצגת "טוסקה , על בימת המטרופוליטן אופרה. צילום: אימג'בנק\GettyImages

הטנור רוברטו אלניה ביטל את הופעתו במילאנו מחשש לקריאות בוז שישלחו אליו בשנית. כך שולט "קומץ" אוהדים נלהבים מדי בבית האופרה הוותיק

מי שחושב שרק באצטדיוני הכדורגל יש אוהדים קולניים ואגרסיביים, מוטב לו לבקר ב"לה סקאלה" בימים אלה. יושבי היציע העליון - ה"לוגיוניסטי", שמרבים להפגין בקול רם כשביצוע מסוים אינו לטעמם, גרמו לא אחת גם לאמנים ידועי שם מלהימנע מלהופיע שם.

המקרה הקיצוני ביותר ארע ב-2006 בעת שהכוכב הצרפתי-סיציליאני, הטנור רוברטו אלניה, נטש בסערה את הבמה של לה סקאלה באמצע מופע של "אאידה", אחרי שכמה קריאות בוז נשלחו לעברו מפיהם של ה"לוגיוניסטי".

צפו ברוברטו אלאניה נוטש את הבמה של לה סקאלה בתקרית מ-2006:

מאוחר יותר תיאר אלניה את מה שחווה שם כ"מכת מוות" שהותירה אותו שבור-לב. מאז לא עלה עוד על במת לה סקאלה. כל זה אמור היה להשתנות העונה בהשפעת אלכסנדר פרייר, המנכ"ל החדש של בית האופרה (שבאחד מראיונות הכניסה שלו לתפקיד הודה שהלוגיוניסטי הם הדבר שהכי מטריד אותו במשרה החדשה).
אלא שעתה "החוליגנים הלוחשים" – כפי שהם מכונים – היכו בשנית: אלניה, שאמור היה להופיע בנובמבר בהפקה של "ורתר" מאת ז'ול מאסנה, ביטל את השתתפותו בטענה כי קולות הביקורת הנמשכים להישמע מן היציעים האחוריים הם "מעל לכוחותיו" ולא יהיה מוכן לספוג אותם בשנית.
בהודעה שהפיץ לכלי התקשורת באיטליה, אמר הזמר בן ה-51 כי בילה בחודש יולי במילאנו ונתקף בפחד ממה שחווה שם: "אמנם בעת שהותי במילאנו זכיתי ביחס חם ואוהד מצד האמנים, הצוות של בית האופרה ואפילו מצדם של הלוגיוניסטי; עם זאת נכחתי גם בכל ההצגות שהעלתה לה סקאלה באותה תקופה. בכולן נשמעו קריאות בוז מכיוון הקהל. זה העציב ועירער אותי. בתנאים שכאלה זה יהיה מעל לכוחותי להתמודד שוב עם כל כך הרבה מתח".

רוברטו אלאניה בטקס פרסי "גלובוס הקריסטל" לאמנוית ותרבות בפריס. צילום: אימג'בנק\GettyImages

רוברטו אלאניה בטקס פרסי "גלובוס הקריסטל" לאמנוית ותרבות בפריס. צילום: אימג'בנק\GettyImages

חזרתו ללה סקאלה של אלניה (שהתגרש לא מזמן מזמרת הסופרן הרומנייה אנג'לה גיאורגיו) היתה אמורה לציין את כניסתו החגיגית לתפקיד של פרייר. עתה כהונתו נפתחת באקורד צורם. פרייר מסר כי החלטתו של אלניה לא לעלות על במת הלה סקאלה מעציבה אותו; ושהוא קורא שוב – ולא בפעם הראשונה – ללוגיוניסטי לרסן את עצמם. לטובת בית האופרה: "כל מי שרוצה להביע את אי שביעות הרצון שלו מהבחירות האמנותיות יכול לעשות זאת בדרכים מכובדות שאינן פוגעות באמנים עצמם, בבית האופרה ובשאר הצופים. רק באמצעות תמיכה ונדיבות יוכלו האמנים להתגבר על האימה שמשרה עליהם לה סקאלה ותוכל להשתפר רמת המופעים שמעלה בית האופרה".
ג'ינו וצ'יני, שנושא את בתפקיד הנכבד של נשיא "ידידי היציע", שבו יושבים הלוגיוניסטי, ביטל באוזני כתב "לה רפובליקה" את דבריו של אלניה והגדיר אותם כ"תינוקיים". הוא הוסיף כי "ביולי לא נשמעו הרבה מחאות מהיציע ובכל מקרה אמן רציני תמיד חייב לעשות כמיטב יכולתו". הוא כן הודה בכך שהתנהגותם של "קומץ" לוגיוניסטי מוציאים שם רע לכל האחרים.
אלניה, בכל מקרה, הוא לא היחיד שספג השמצות מפי יושבי היציע העליון של לה סקאלה. בדצמבר הכריז הטנור הפולני פיוטר בז'לה כי לא יופיע עוד לעולם על אדמת איטליה.