חדשות / מוּטִי זועם: "תזמורת עולה פחות מכדורגלן אחד!"

ריקארדו מוטי מודאג מהקיצוצים בתקציבי האמנות וזועם על ממשלות אירופה: "אם נסגור בפני ילדינו את האפשרות להיחשף לתרבות, אנו עומדים בפני עתיד של אנשים שטחיים ומסוכנים".

ריקרדו מוטי. אימג'בנק/Gettyimages

"התרבות אינה קיימת על מנת לייצר רווחים", אמר ריקארדו מוּטי, וטען "עלותה של תזמורת סימפונית היא נמוכה משמעותית ביחס לעלותו של שחקן כדורגל אחד". כך הביע המנצח האיטלקי את דאגתו בשל הקיצוצים במימון האמנויות ברחבי אירופה.

מוּטי פנה בדבריו לממשלות היבשת באזהרה חריפה לפיה "מחיקת המילה 'תרבות' מהלקסיקון היא צעד שמשמעותו כניסה לתהליך של הפיכת בני העם לברוטאליים", והוסיף "אם נסגור בפני ילדינו את האפשרות להיחשף לתרבות, אנו עומדים בפני עתיד של אנשים שטחיים ומסוכנים". הדברים נאמרו בשיחה עם כתבים לרגל הגעתו לאיים הקנריים, שם ניצח על התזמורת הסימפונית של שיקגו בפסטיבל המוזיקה של האיים.

"כאשר בטהובן כתב את הסימפוניה התשיעית, המעסיק שלו כעס ושאל בזעם אם זה הכרחי לכלול מקהלה וארבעה סולנים בנוסף לתזמורת. ההרכב המוסיקלי הזה הפך את ההפקה ליקרה ביותר, והבכורה אכן היתה אסון מבחינה כלכלית. אולם, אילו המעסיק היה מצליח לשכנע את בטהובן, היום לא היתה לנו הסימפוניה התשיעית!" אמר.

מוּטי התבטא לאחר שהאזין לדבריה של המושלת המקומית, שסיפרה לכתבים: "המשבר הכלכלי אמנם לא הצליח לחסל את הפסטיבל או לפגוע באיכות המוזיקה, אך בהחלט נאלצנו לקצץ בכמות הקונצרטים ובמספר ימי הפסטיבל". בהתייחס לדבריה, העלה מוטי את נושא המשבר בעולם התרבות, וסיפר כי כאשר בחר את התכנית לקונצרטים בפסטיבל, התמקד במלחינים שיאפשרו לו "להפגין את חשיבותה של התרבות האירופאית בימים קשים אלו: ורדי, שטראוס, פרוקופייב, בטהובן וברליוז".

"היסטורית, בכל פעם שבה עלתה דיקטטורה לשלטון, הרודנים ניסו לסתום את פיותיהם של אנשי התרבות, משום שהתרבות היא נשמתו של העם", טען, וקרא "לשכנע את אנשי הממשל כי התרבות היא פונדמנטלית לעתידנו". המנצח האיטלקי הצביע על העובדה לפיהּ "רוב הפסטיבלים ובתי התיאטרון באירופה נמצאים כעת בגירעון, בעוד איש מהמלחינים הגדולים לא הלך לעולמו בעושר רב, על אף שהם כתבו מוזיקה שהפכה את אירופה למקום הטומן בחובו עומק נפלא".