ריאיון לאופוס / דניאל אורן

המנצח דניאל אורן. צילום: יח"צ

"כיום זמר חייב לדעת להופיע על במה ולשחק": עומר שומרוני בריאיון עם המנצח דניאל אורן.

בימים אלו מבוצעת באופרה הישראלית האופרה "הטרובדור" מאת ורדי, בניצוחו של מנהלה המוזיקלי דניאל אורן. אורן, שנחשב למומחה עולמי לאופרות איטלקיות, נשמע מרוצה מאוד משני ה"קאסטים" שלוהקו להפקה. "אנחנו הולכים בקרשנדו עם הזמרים בהפקה הזו", הוא אומר בהתלהבות. "ממש קשה לקבוע איזה מבין שני הקאסטים עדיף".

אורן מקיים קשרי עבודה עם שורה ארוכה של זמרים קבועים, שמופיעים איתו ברחבי העולם. לשיתוף הפעולה הזה, מסתבר, יש תוצאות חיוביות. "הרבה מהזמרים הגדולים היום מתנהגים בצורה יהירה", הוא אומר. "הם יכולים לשיר מה שמתחשק להם, ולהגיד לך משהו כמו 'אם אתה רוצה - תעקוב אחרי'. אי אפשר לעשות ככה מוזיקה. אבל כשיש קשרים טובים עם הזמרים, זה כבר סיפור אחר לגמרי".

מקובל לומר היום שיכולת המשחק של הזמרים והמראה החיצוני הפכו להיות לא פחות חשובים למנהלי אופרות מאשר יכולת השירה. שחלף עידן הזמרים השמנים. לך זה גם משנה?

"כל עוד זמר שר טוב, לא אכפת לי אם הוא שוקל 300 קילו", צוחק אורן. "אבל ברור שחל שינוי. כיום זמר חייב לדעת להופיע על במה ולשחק. חלף העידן של פאוורוטי וקבאייה, שהיו זמרים מעולים אבל עם משקל עודף. מצד שני, השינוי הזה לפעמים מצער. קח לדוגמא את פאביו סארטורי, אחד הטנורים הגדולים בעולם, שיש לו פנים עגולים ומבנה גוף קצת שמן ולכן ממעטים להציע לו תפקידים".

יש הסבר למה בעצם יש לזמרי אופרה נטייה לעודף משקל?

"כי יש להם סדר חיים מוזר. הם גומרים הופעה באחת בלילה, ומכיוון שאסור להם לאכול לפני ההופעה אז הם אוכלים אחריה. חוץ מזה הם נמצאים הרבה לבד, אז אוכלים. אבל יש גם זמרים שמצליחים לשמור על עצמם ולא משמינים- ראה לדוגמא את קרראס ודומינגו".

המנצח דניאל אורן בבית האופרה בסאלרנו, איטליה. צילום: יח"צ

המנצח דניאל אורן בבית האופרה בסאלרנו, איטליה. צילום: יח"צ

בתור מי שמנצח בכל בתי האופרה המובילים, אורן מכיר היטב את השפעת המצב הכלכלי עם עולם האופרה. "המשבר הכלכלי פגע במקומות שונים באופן שונה", הוא אומר. "האופרה של פאריז לא נפגעה. האופרה של לונדון סובלת, אבל מצאה פתרונות יפים של מימון. ה'מטרופוליטן אופרה' בניו-יורק סובלת מאוד, וכיום קורה לא פעם שהאולם שם חצי ריק. איטליה נמצאת במשבר נוראי. המימון שם מבוסס על קופת המדינה, ופשוט אין כסף".

"הפוליטיקאים צריכים להבין שהאוכל שלנו הוא לא רק חומרי, אלא גם רוחני", אומר אורן. אנשים הבינו את זה גם בזמן השואה: הם ידעו לאן יובילו אותם, אבל אפילו אז הקימו תזמורות ומקהלות ושימרו את התרבות. כיום אנחנו נמצאים בעולם אחר. אני לא חושב שכל הפוליטיקאים מבינים את החשיבות של התרבות לנשמה ולנפש".

אחד מהדברים שבולטים היום בעולם האופרה הוא נטייה לבימויים מודרניים, שמציגים את האופרות בצורה שונה מאוד מהמקובל. איך אתה מתמודד עם במאים שעושים זאת?

"יש הרבה פעמים מתח בין המנצח לבמאי. קרה לי לא פעם שבאתי לנצח על אופרה שאני אוהב, והנה בא הבמאי והורס לך הכול. במאי טוב צריך קודם כל לאהוב את המוזיקה, ולנסות להתעמק במה שהמלחין רצה לומר. יש במאים שאין להם מה להגיד, ועושים את ההיפך ממה שהמלחין רצה. בכל תקופה יש את האופנה שלה - פעם זה היה לשים מקררים על הבמה, אחר כך מכונות כביסה, ולאחרונה היתה אופנה של כיסאות. הרבה פעמים הבימוי הזה לא אומר כלום, חסר טעם, והכי גרוע - לא עוזר לזמרים. אבל אני אופטימי, כי לאחרונה יש חזרה למקורות. יש במאים נהדרים, כמו דיוויד מק'וויקר לדוגמא, שכן יורד לעומקם של הדברים והבימוי שלו משקף הרבה אהבה למוזיקה".

אתה הולך לנצח כעת בארץ על "הטרובדור" של ורדי. יש משהו מיוחד שתוכל לשתף בקשר לאופרה הזו?

"קודם כל, 'הטרובדור' מעוררת לחשיבה עמוקה על טעויות שאנחנו עושים כשאנחנו שוכחים שכולנו אחים וכולנו בני אותו אלוהים. ורדי היה נביא גדול, והוא מעביר פה מסר ברור: כולנו נצטרך למות בסוף, ולכן אנחנו זקוקים לאהבה ולא לשנאה ולמלחמות. ורדי תופס אותנו בשערות ואומר לנו 'תהיו אחים'. זהו מסר כלל עולמי שרלוונטי מאוד גם בימינו".