ריאיון לאופוס / עמנואל פהו

החלילן עמנואל פהו. צילום: יח"צ

פרופ' עודד זהבי בריאיון בלעדי עם וירטואוז החליל הנודע, שיגיע לנגן השבוע בקונצרט הגאלה האחרון של פסטיבל אופוס.

לעורך שלי לא יהיו הפעם חיים קלים. איך כותבים את כל השמות האלו? פהו? פאהוד? דופור? ז'אקו? לי לעומת זאת הייתה שיחה מאלפת עם עמנואל פהו. נעים לשמוע אותו מדבר. יש לו (באופן לא מפתיע) קול ואינטונציה רכים, סבלנות רבה ונכונות לדבר. אם הייתי רוצה להשתמש בקלישאה הייתי אומר שיש משהו "חלילי" בשיחה אתו. אבל אנחנו במאה ה-21...ז'ורנליזם מפוכח. אז נתקדם.

אתה סולן מבוקש וגם החלילן הראשון של התזמורת הפילהרמונית של ברלין: בסולו החליל הגדול בפרק האחרון של הסימפוניה הרביעית של ברהמס מי "מחליט" ומוביל את הביצוע אתה או המנצח?

"כמובן שהמנצח. הוא מוביל את היצירה מהחל ועד כלה וזוהי רק אחת מהוואריאציות בתוך פרק אחד מהסימפוניה... (אחרי התעקשות שלי. ע.ז.) יחד עם זאת מנצחים ואני משוחחים על הקטע הזה. על סוגיות של מהירות, של צליל. ניגנתי את היצירה עם אבאדו, קלייבר, בארנבוים, ראטל. אני חושב שלאחרונה אני מצליח לשכנע את המנצחים להקשיב לאופן שבו אני מבין את המוסיקה הזו."

מה האתגר הגדול ביותר בנגינה בתזמורת?

"העובדה שמדובר בתהליך ששותפים לו אנשים רבים. אתה חלק מהסקציה, חלק מגוף גדול יותר של מוסיקאים. כשסקציית החליל "מקבלת" פראזה מכלי אחר או "מעבירה" אותה הלאה צריך להיווצר איזשהו בסיס משותף, הבנה משותפת של כוונות מוסיקליות שמתוכה תצמח הפרשנות האינדבידואלית. תוסיף לכך את העובדה שבתזמורת כמו הפילהרמונית של ברלין כל קונצרט הוא אתגר ותקבל מכלול מורכב של אתגרים שאין לו אח ורע בעשייה המוסיקלית.
אני תמיד מופתע בהאזנה להקלטות שלך כחלילן מוביל בתזמורת וכנגן מוסיקה קאמרית ממגוון הגישות שיש לך לכלי ולצליליו, איך מחליטים על גישה צלילית ליצירה מסוימת?"

החליל וצליליו התפתחו והשתנו במהלך ההיסטוריה. שינויים שלא נעלמו מעיניהם של מלחינים ומבצעים. כך שלא מדובר רק באסתטיקה ובטעם אלא מדובר בהבנה של הכלי שעמד לנגד המלחין ושל התפקיד של הכלי בעולמו המוסיקלי. מההקשר ההיסטורי, מההבנה הסגנונית נובעות החלטות ביצועיות. והיום? ה"סקוונצה" של בריו היא כבר כמעט קלאסיקה, האם יש שינוי בגישה של מלחינים כלפי הכלי?

"בהחלט. וזה בדרך כלל תוצאה של שיתוף פעולה בין מלחינים ומבצעים. כמו שקרה לאורך ההיסטוריה בכלים אחרים. אנחנו המבצעים תמיד מחפשים משהו שיביא את המוסיקה אל השלב הבא, אל משהו שטרם נעשה. אני לדוגמא שיתפתי פעולה במספר יצירות מרתקות עם מתיאס פינצ'ר (Matthias Pintscher) המנהל המוסיקלי של אנסמבל אינטרקונטמפורן, הוא לא רק מוכשר, הוא גם יודע המון על מוסיקה. הוא כתב קונצ'רטו לחליל עבורי לפני עשר שנים והוסיף עכשיו עוד יצירה גדולה לחליל סולו. במוסיקה שלו לא מדובר רק בשימוש בטכניקות צליליות מודרניות אלא בגישה רחבה יותר לצליל. בהאזנה ליצירות שלו המאזין תוהה לעתים האם זה צליל? האם זה לא צליל? זה חליל? זו רוח? ולמרות שיש במוסיקה שלו מבניות מורכבת ותחכום רב, המוסיקה הזו עדיין נוגעת במאזינים."

אני סקרן לשאול: איך בונים תכנית לרסיטל טוב לחליל?

"כשהייתי סטודנט שמעתי כמה רסיטלים נפלאים של ז'אן פייר רמפל ואחר כך של ג'יימס גאלוויי...תמיד יכולת לחוש בהם את האישיות שמאחורי המוסיקאי. אני מאמין, ואני חושב שהדבר הזה היה בולט אצל כל מי שאי פעם אהבתי את נגינתו ברסיטל שבראש ובראשונה אתה חייב לנגן מוסיקה שאתה אוהב. כי אחרת איך תשכנע את הקהל שמולו אתה עומד. מצד שני כדאי לבנות תכנית שיש בה אלמנט ידוע פחות. אם כוללים בתכנית יצירה של שוברט או של מוצארט או של באך כדאי להציג בה גם יצירות ששווה לחשוף לקהל. ומצד שני, איכשהו כדאי שיהיו קשרים בין היצירות. אתגר בניית התכנית בולט בעיקר בפסטיבלים למוסיקה קאמרית שבהם במשך עשרה ימים יש חגיגה בלתי פוסקת של מבצעים ושל קהל ההבדל בין פסטיבל טוב ומרגש ובין פסטיבל טוב פחות הוא בתכניות הקונצרטים."

מי החלילנים החיים שאתה מעריך?

"הנה תשובה עקרונית. תמיד הייתי ביחסים טובים עם מורי והחלילנים הוותיקים שהערצתי. אבל אני גם נוקט בגישה מאד לא ביקורתית כלפי חלילנים צעירים. תמיד אני מנסה למצוא בנגינתם רעיונות שאותם אוכל לשלב בנגינה שלי. מבחינה זו אף פעם לא הפסקתי ללמוד. אני תלמיד נצחי. אבל בכל זאת מתוך המבחר העצום של חלילנים טובים הנה כמה שמות. העמית החדש שלי בפילהרמונית של ברלין מתיו דופור מי שהיה החלילן הראשי של תזמורת שיקאגו. חלילן נפלא ואני גאה ושמח שהוא הצטרף אלינו. סילביה קרדו (careddu) חלילנית ראשונה בתזמורת הסימפונית של וינה היא נגנית נהדרת, היה לי העונג לנגן איתה דואטים לאחרונה והקסם הזה של שני חלילים שנשמעים באופן אחיד מבחינת האינטונציה וההתכוונות פשוט התרחש. וישנו חלילן צעיר סבסטיאן ז'אקו (Jacot) שקיבל עכשיו את משרת החלילן הראשון בגוונאדהאוז שהוא פשוט נהדר. וכמובן שאני אוהב ומכבד את כל חברי הסקציה שלי בתזמורת הפילהרמונית של ברלין."

החלילן עמנואל פהו יגיע השבוע לקונצרט יחיד בישראל. למידע נוסף לחצו כאן