ריאיון לאופוס / גלעד שיבא

צילום: באדיבות ״קשת אילון״

״בקשת אילון יקום בשנים הקרובות בית ספר תיכון מוסיקלי בינלאומי למוסיקאים מצטיינים״. מנכ״ל קשת אילון גלעד שיבא בריאיון ל״אופוס״

קשת אילון נמצאת אמנם על גבול הצפון, אבל הולכת ותופסת יותר ויותר מקום בתודעתם של אוהבי המוסיקה בישראל ובעולם, חובבים ומקצוענים כאחד. המרכז התחיל דרכו בראשית שנות ה-90 כמיזם של קבוצת אנשים ומייסדים בראשות המנכ"ל, גלעד שיבא, מורה למוסיקה בהכשרתו, שרצה לתרום משהו למאמץ לקליטת העלייה שהגיעה באותן שנים מברית המועצות המתפרקת. שיבא ושותפיו, פרופסור יצחק רשקובסקי, המנהל האמנותי של קשת אילון, ואני שנרך, מורה וכנרת בעלת שם עולמי, הכירו את הפוטנציאל הגלום בעלייה הזאת מבחינה מוסיקלית, ויזמו, כצעד ראשון, קורס קיץ למוסיקאים צעירים.

מאז, אפילו בירדן זרמו מים רבים, ובימים אלה הסתיים סמינר האביב בקשת אילון, שהוא אחד משני סמינרים שמתקיימים שם מדי שנה, ובקיץ יתקיים שם קורס הקיץ הבינלאומי, גולת הכותרת שלה עד עצם היום הזה.

המרכז למוסיקה קשת אילון ידוע כגוף עם מעגל ידידים רחב, נאמן ורב-השפעה. מניסיונך, לאילו דברים כדאי להיות מודע בעת בנייה של מעגל כזה?

"אנחנו מחפשים אנשים עם תשוקה שהם בראשו ובראשונה אוהבי ישראל, ציונים, כאלה שרואים חשיבות בהקמתו של מרכז למוסיקה ברמה בינלאומית בפריפריה, אנשים שמאמינים ביכולתה של המוסיקה לקרב לבבות בין תרבויות, דתות ולאומים.

אנחנו מחפשים אנשים רחבי לב שמוכנים לעשות הכול כדי לקדם את מטרות הארגון ולעשות זאת בהתנדבות. אנחנו מחפשים אנשים שיש להם רשת קשרים ענפה, אנשים שהם מסבירי פנים. פעולותיהם של ידידינו בארץ ובעולם הן מאבני הראשה של הארגון שלנו. מובן, שיש ביחסים הללו היבט אישי עמוק. אני מאמין בכל לבי בקשרים אישיים, ופועל בהתאם לזאת."

עבור מי שמכיר אותך, אתה ידוע כאדם בלתי מתפשר בנהלי עבודה. כיצד פיתחת את תרבות העבודה הארגונית הזאת ומה הדרך שבה אתם נוהגים להפיק לקחים?

"יש דרכים שונות לניהול, ומכיוון שאני בעל השכלה מוסיקלית ולא ניהולית, השתמשתי בכלים שעמדו לרשותי מהניסיון שצברתי עד להקמת קשת אילון. אני שואף לשלמות, ורוצה שהכול ייעשה בצורה המקצועית ביותר, בלי לעגל פינות.

אנחנו, בקשת אילון, מקפידים על כך שהדברים יתנהלו ביושרה, בשקיפות ובהגינות, ולכן גם דרך הניהול היא דרך משתפת. מכיוון שאינני סבור שכל הידע נמצא ברשותי וגם לא כל החוכמה, כל עין נוספת וכל אוזן נוספת מתקבלות בברכה מתוך ידיעה שהן תורמות לכך, שהתוצאה הסופית תהיה טובה יותר.

גם בכל הנוגע להפקת לקחים אנו נוהגים בקשת אילון בדרך דומה כבר שנים רבות: אחרי כל אירוע אנחנו עורכים דיון בהפקת לקחים. לפני שחוזרים על אותה פעילות, אנחנו נוהגים לעיין בלקחים שהופקו, כדי לנסות לשפר את האירוע הבא. גם החשיבות הרבה שאנחנו מייחסים לוועדות השונות שהקמנו בעמותה היא חלק מהאידיאולוגיה הזאת. הוועדות צריכות לסייע בקיום הנהלים ולהצביע על נקודות שטעונות שיפור.

מכיוון שפעילותנו נסמכת על תרומות ועל כספי ציבור, עלינו להיות זהירים שבעתיים בכל הנוגע לאופן שבו אנו מוציאים את הכספים הללו. חברי הצוות, חברי ההנהלה והוועדות השונות מסייעים לנו במשימה הזאת, לצד ספר הנהלים שלנו המתעדכן מדי שנה."

מה מייחד את קשת אילון לעומת פרויקטים חינוכיים-מוסיקליים אחרים?

"הכינור הוא כלי שקרוב ללבי ואולי משום כך יצאנו לדרך עם כנרים. כשחשנו בטוחים בעשייתנו הבנו, שהכינור אינו רק כלי סולני, וטיפוח נגינת הסולו אינו יעד העומד בפני עצמו בקשת אילון. בשלב זה צירפנו את שאר כלי הקשת לתוכניות, מה שאפשר לנו לקיים פעילות של מוסיקה קאמרית שעולה בקנה אחד עם תפיסת העולם ועם ערכינו שעל פיהם, לא מספיק לנגן, אלא צריך גם להקשיב לאחרים. המוסיקה היא תחום תחרותי מאוד, אבל כאן אנחנו שואפיפ ליצור אווירה תומכת ומעודדת. זה מקום שחלק גדול מהמחיצות נופלות בו בדרך ליצירת מוסיקה טובה איכותית.

קהל היעד של קשת אילון הוא סטודנטים צעירים שכבר החליטו על הכיוון שבו בחרו ועל כן אין צורך לדרבן אותם: כולם רוצים ללמוד כמה שיותר, לזכות בכמה שיותר זמן התנסות על במה ולהיפגש עם כמה שיותר פרופסורים ואמנים."

צילום באדיבות קשת אילון

צילום באדיבות קשת אילון

המרכז למוסיקה קשת אילון פועל בקיבוץ אילון, על גבול לבנון, הרחק מהמון מתהולל, כמו שאומרים. איזו השפעה יש לעובדה הזאת על העשייה שלכם?

"חלק ממורי קשת אילון וגם חלק מהסטודנטים אומרים, שדווקא העובדה שאנחנו נמצאים במקום מרוחק, מאפשרת להם בשלושת השבועות של קורס הקיץ להגיע להישגים שהם לפעמים זקוקים לשנה שלמה של עבודה כדי להגיע אליהם במקומות אחרים.

תחושת הטבע, השקט, הציפורים מסביב הם אווירה מפרה שמאפשרת עבודה מאוד נמרצת.
אנחנו אולי רחוקים מהמרכז, אבל יש פה, בין הסטודנטים לבין עצמם, אינטראקציה מצוינת ואינטנסיבית: הם פוגשים סטודנטים כמותם, משתתפים בפעילויות שהן לא רק מוסיקליות, ובנוסף ליצירת מוסיקה הם מבלים מאוד יפה, ויודעים לנצל את תקופת שהותם בקשת אילון גם לבילויים חברתיים ולהיכרויות. בפרספקטיבה של כמעט 30 שנה, אני יכול לומר, שיש לא מעט זוגות שנוצרו כאן ואפילו ילדים שנולדו לאותם זוגות. הקשרים הללו, ולא רק הקשרים הרומנטיים, נשמרים במהלך השנים ויוצרים הזדמנויות נפלאות לכל המשתתפים."

מתי אתה מתרגש בעבודה?

"אני מתרגש הרבה בעבודה שלי: נגינה מופלאה יכולה להזיל דמעות התרגשות מעיני, נדיבות לבו של מי מידידי קשת אילון, מורה או תלמיד, מרגשת אותי, אני יכול להתרגש כשאני עוקב אחרי סטודנטים שנדמה לי שרק אתמול בקעו מהביצה ופתאום הם כבר בעלי קריירה ומשפחה, הורים לילד אחד או שניים; אני מתרגש כשאני מביט בתוצאות של תחרויות בינלאומיות שתמיד יש בין הזוכים בהן בוגר קשת אילון, ואני מתרגש כל שנה מחדש ממפגש עם סטודנטים חדשים וכאלה שחוזרים, עם צוות חדש, שתמיד יש כוכבים זוהרים ביניהם, ומתרגש לא פחות לראות את כל מי שחוזר אלינו לאורך שנים."

צפו בכנרת ליאה ז׳ו בת ה-11, תלמידת המרכז למוסיקה קשת אילון בקטע ה"לה קמפנלה" מתוך הקונצ׳רטו מס׳ 2 לכינור מאת פגניני:

מה החזון שלך בנוגע לקשת אילון, איפה נמצא את הנגנים שלכם בעוד עשר שנים, מה צפוי במרכז?

"החזון שליווה את קשת אילון מראשית דרכה הוא שעליה להיות למכה של נגני כלי הקשת בארץ ובעולם. כבר אז רצינו להקים מרכז שיטפח את הדור הבא של נגני כלי הקשת בארץ ובעולם ולאפשר גם לכוחות הטובים ביותר להישאר בארץ. אני רואה בעיני רוחי מרכז שימלא את שורות התזמורות המובילות בבוגרי קשת אילון, וגם את שורת המורים בישראל, ועל כן, בקשת אילון יקום בשנים הקרובות בית ספר תיכון בינלאומי למוסיקאים מצטיינים.

זה יהיה בית ספר תלת שנתי בתנאי פנימייה שבו יזכו התלמידים להתמקד בעיקר בלימודי מוסיקה, ילמדו לבגרות בינלאומית וייהנו מחיי חברה. בית ספר זה יקום בניסיון לתת מענה לצרכיהם של סטודנטים צעירים למוסיקה, שדווקא בגלל הצטיינותם נפלטים לעתים קרובות מבתי הספר שבהם למדו ועוזבים את בתי הוריהם ואת ארצות מוצאם בניסיון לרכוש השכלה בערים גדולות ומבלבלות, שבהן, לצערי, הם הולכים לאיבוד. אנחנו נהיה מסגרת עוטפת ואוהבת שתלמד אותם לא רק להצליח, אלא גם איך להתמודד עם ההצלחה."