ביקורת / "בריאת העולם" בקאמרטה

צילום : Simon van Boxtel

"בריאת העולם" מאת היידן עם הקאמרטה הישראלית ירושלים. מוזיאון ת"א, יום ו' 28.10.

הקאמרטה הישראלית ירושלים מעלה בימים אלו סידרת קונצרטים בהם מבוצעת האורטוריה "בריאת העולם" של היידן. על הביצוע מנצח אבנר בירון, מנהלה המוזיקלי של התזמורת, ומתארחים בו שלושה סולנים מצוינים והמקהלה הקאמרית "Ave Sol" מלטביה. שורה תחתונה תחילה: לא נרשמה התעלות נפש, אבל מדובר בביצוע טוב מאוד שכדאי ללכת לשמוע.

"בריאת העולם" היא אורטוריה תנ"כית. שני חלקיה הראשונים מספרים בצלילים את סיפור הבריאה, והשלישי- את סיפורם של אדם וחווה (מינוס הנחש, כדי לשמור על אווירה אופטימית). את הטקסט חיבר הברון גוטפריד ואן סוויטן (van Swieten), על בסיס שילוב של פסוקים מהתנ"ך (בראשית ותהילים) עם פיסקאות נבחרות מהפואמה "גן העדן האבוד" של ג'ון מילטון. המוזיקה שחיבר היידן לטקסט צבעונית מאוד, ועמוסה בשלל המצאות קומפוזיטוריות מבריקות שמתארות את מעשי הבריאה בצלילים. היידן איתגר את מאזיניו בכך שהאפקטים המוזיקליים מקדימים את הטקסט עליו הם מדברים, ומי שעוקב אחר המוזיקה ללא טקסט יכול לשחק בניחושים לגבי מעשה הבריאה שיתואר מיד לאחר האפקט (השמש, החיות השונות, הצמחים וכן הלאה). התוצאה היא שעתיים וחצי מהנות, שחולפות ביעף.

צילום: בן ציון שירה

צילום: בן ציון שירה

הקאמרטה בחרה לבצע את "בריאת העולם" בגירסתה האנגלית דווקא. ממבט ראשון, הבחירה הזו איכזבה. לטעמי, המוזיקה של היידן עובדת טוב יותר במקור הגרמני. אולי כי הוא נשמע עוצמתי יותר, ואולי סתם כי אליו אנחנו רגילים. עם זאת, ככל שהתקדם הביצוע הבחירה באנגלית הפריעה פחות. יש משהו נחמד לשמוע את היצירה בשפה שקל להבין.

בכל הנוגע לרמת הביצוע לא נרשמו הפתעות. הקאמרטה היא תזמורת טובה מאוד, וגם הפעם ניגנה כדרכה בצליל מהודק ואחיד. לעיתים היו לי חילוקי דעות לגבי הפרשנות של בירון, ויש להודות שהיו מקומות בהם כלי הנשיפה ממתכת נשמעו מעט צעקניים. מעבר לכך, ההערכה לביצוע התזמורתי היתה גבוהה בהחלט.

הסולנים משמאל לימין: גן-יה בן גור אקסלרוד, תומס הובס, פיטר הארווי.

הסולנים משמאל לימין: גן-יה בן גור אקסלרוד, תומס הובס, פיטר הארווי.

שלושת הזמרים הסולנים התגלו כבחירה מצוינת. המוזיקה הזו זקוקה לסולנים שאינם "דיוות", אלא כאלו שיכולים להשתלב באנסמבל ולשיר בסגנון קולי מאופק יחסית (ללא ויבראטו אופראי מוגזם, לדוגמא). כל השלושה ענו לדרישה באופן מושלם. את תפקידי הגברים מילאו שני זמרים אנגלים נהדרים, הבאס פיטר הארווי והטנור תומאס הובס, שניהם עם קולות מטופחים והופעה מלאת טעם טוב. את תפקיד הסופרן מילאה הישראלית גן-יה בן-גור אקסלרוד, שבשנים האחרונות עושה קריירה מרשימה בחו"ל. היא שרה בקול מעודן וגמיש, נסקה בקלות יחסית לצלילים הגבוהים, והציגה כתמיד נוכחות בימתית צנועה ונעימה. היה תענוג לשמוע אותה.

לפני עשרים שנה לערך, כשלתזמורות בארץ עוד היה קצת כסף, הקמראטה הביאה לארץ בקביעות כמה מהמקהלות הטובות באירופה. תור הזהב הזה חלף מזמן, אבל הייבוא של מקהלת Ave Sol מלטביה הזכיר אותו לרגע. המקהלה הלטבית מונה 25 זמרים וזמרות, ואיכות שירתה עולה ללא ספק על זו של רוב המקהלות המקומיות. לטעמי ניתן היה לשפר את האיזון בין המקהלה לבין התזמורת (שלעיתים קצת כיסתה על השירה), אבל גם כך קל היה ליהנות מרמת השירה המקהלתית.

המקהלה הקאמרית של ריגה "אווה סול". צילום: ריימונדס גדרצונס

המקהלה הקאמרית של ריגה "אווה סול". צילום: ריימונדס גדרצונס

לביצוע התווסף הפעם הקריין הוותיק בני הנדל, שהקריא בעברית את הפסוקים הרלוונטיים מספר בראשית. הרעיון לשלב קריינות עברית ביצירה הזו מעניין, אבל בדיעבד מוטב היה לתת למוזיקה להישמע ללא הפרעות.

לסיכום: מוזיקה יפה ומלאת המצאות, ביצוע תזמורתי טוב, מקהלה טובה מאוד, וסולנים מעולים. כדאי.