המלצת השבוע / מנפרד הונק ובטהובן

צילום: Reference Recordings

מה כבר אפשר לחדש בשתיים מהסימפוניות, או שתיים מהיצירות, המוקלטות ביותר בהיסטוריה? ירון קרשאי על התקליט החדש של המנצח מנפרד הונק ותזמורת פיטסבורג.

אפשר להגדיר במילה אחת: וואו!

אבל היא כמובן לא תתן שום מושג והסבר על ההישג המדהים של מנפרד הונק ותזמורת פיטסבורג כאן!
ובאמת , מה כבר אפשר לחדש בשתיים מהסימפוניות, או שתיים מהיצירות, המוקלטות ביותר בהיסטוריה? ובכן הונק ותזמורת פיטסבורג עושים כאן את הלא יאומן ממש, מביאים את כל הדרמה הבטהובנית למחוזות חדשים של ריגוש, חושפים פינות חבויות בתזמור שחשבנו שאנו מכירים כל כך טוב, וכל זאת באיזון מושלם של כל הסקציות בתזמורת. ההרגשה היא לא רק שהכל "יושב כל-כך נכון , אלא שיותר טוב מכך לא יכול להיות, ואני מתייחס לשתי הסימפוניות באותה המידה.

כבר בפתיחה של החמישית, על ארבעת האקורדים המפורסמים, הונק מכניס אותך להרגשה של אירוע חד פעמי. נראה שמעולם האקורדים האלה, מוטיב "הגורל", לא נשמעו החלטיים, נחרצים ואמיתיים ובקצב הנכון כל-כך. ואח"כ הנושא השני והפיתוח המזהיר של הפרק. אפיזודת האבוב למשל, לקראת סיום הפרק נשמעת רעננה וטריה כאילו אתה שומע אותה בפעם הראשונה. כך לאורך כל הסימפוניה, תרועת הקרנות מהממת ממש בפרק השלישי והמעבר לפינאלה מרגש בעוצמתו.

לא היה רגע אחד שהרגשתי שמשהו לא מוצא חן בעיני, או לא "עובד נכון" בפרשנות של הונק. מורגש בבירור שהוא חיכה הרבה זמן עד שהקליט את הסימפוניה הזו ועבד עליה בדקדקנות רבה. בחוברת המצורפת הונק מסביר זאת בצורה יפה ומזכיר את העובדה שהוא ניגן פעמים רבות את הסימפוניה הזו ככנר תחת שרביטם של קאראיאן, מוטי, אבאדו וקרלוס קלייבר. ואכן, השפעתו הממגנטת של קלייבר ושל הקלטתו המפורסמת לחמישית מורגשת כאן.

כל הסופרלטיבים על החמישית תקפים גם לגבי השביעית, ואפילו יותר מכך. זה לא רק העניין של הקצב הנכון והטיימינג המושלם. זו גם ההתלהבות העצומה והצליל הבטהובני המושלם שהונק מפיק מהתזמורת. מה זה "צליל בטהובני מושלם?" - האזינו לפרק הסיום, אשר לדעתי מעולם לא נשמע מלהיב, ריקודי, פראי ונשגב כמו כאן! ושוב - האיזון בתזמורת שהונק משיג מעורר התפעלות. בסיום האלגרטו משתמש הונק בדוגמה של קרלוס קלייבר בפיציקטו במיתרים. אצל קלייבר זה תמיד נשמע לי מאולץ קצת. כאן זה נשמע לי נכון.

כל היופי המתפרץ הזה מוצג באיכות הקלטה פנומנלית של Reference Recording אשר מקליטים את כל הדיסקים של הונק ותזמורתו המופלאה ב-3-4 קונצרטים בשיטה שנקראת Sound/Mirror. לא התעמקתי איך הם עושים זאת בדיוק, אבל אני יכול להבטיח לכם שמעולם לא שמעתי את הסימפוניות האלה בסאונד כזה.

לפני מספר חודשים הועלו תהיות והשערות בנוגע למנהל המוזיקלי החדש של הפילהרמונית הברלינאית. בין שאר השמות עלה גם שמו של מנפרד הונק. ובכן, לא אתפלא אם הונק סירב להצעה של ברלין. וכי למה הוא צריך עכשיו את הפילהרמונית של ברלין כשיש לו תזמורת לא פחות טובה ממנה, ובעצם משום תזמורת?

לפני כמה שנים החלטתי שאני לא קונה יותר ביצועים לסימפוניות של בטהובן. יש לי עשרות מכלולים ודיסקים בודדים. גם בביצועים "הוטנטוטים". אני מתרכז במלחינים/יצירות שאני לא מכיר. אבל באותה הנימה אמרתי לעצמי שכל דיסק שהונק/פיטסבורג מוציאים אני קונה בעיניים עצומות, למרות הרפרטואר הנדוש.

בבטהובן 5 ו-7 הונק נכנס לפנתיאון ההקלטות הגדולות בכל הזמנים לסימפוניות האלה, תוסיפו לכך את איכות ההקלטה המדהימה ותקבלו את ההמלצה מספר אחת ליצירות אלה.

לרכישה דרך iTunes \ Amazon

הכותב הוא מרצה וכותב על מוסיקה קלאסית, לשעבר מנהל מחלקת המוסיקה הקלאסית בחברת הליקון.