חדשות / סערה בתחרות אינדיאנפוליס לכינור

הכנרת שזכתה בתחרות - ג'ינג'ו צ'ו

ביקורת ציבורית עזה סביב העובדה שחלק מהשופטים בתחרות היוקרתית הם המורים של הזוכות

ג'ינג'ו צ'ו (בתמונה) בת 26 מדרום קוריאה היא הזוכה בתחרות הבינלאומית לכינור שהתקיימה באינדיאנפוליס בשבוע שעבר. היא זכתה ב-30 אלף דולר, מדליית זהב, חוזה לשנת אמרגנות והשאלה למשך ארבע שנים של כינור סטרדיווריוס "גינגולד" מ-1683. בשלב הגמר היא ביצעה את הקונצ'רטו לכינור של קורנגולד עם התזמורת הסימפונית של אינדיאנפוליס בניצוחו של ג'ואל סמירנוף.

למקום השני הגיעה הכנרת האמריקאית טסה לארק, בת 25 מארצות הברית שביצעה את הקונצ'רטו של וולטון (15 אלף דולר), ואילו למקום השלישי ג'י יון לים, בת 19 מדרום קוריאה בביצוע לקונצ'רטו של ברהמס (10,000 דולר).

הזוכה, ג'ינג'ו צ'ו, מנגנת קטע מתוך הקונצ'רטו לכינור מספר 3 מאת סן-סנס בקונצרט שנערך בסיאול

אל הגמר העפילו נשים בלבד, כאשר חמש מבין השש הן מדרום קוריאה: ג'ינג'ו צ'ו שניצחה, ג'י יונג לים (מקום שלישי), דאמי קים, בת 25 (מקום רביעי), יו ג'ין ג'אנג בת 23 (מקום חמישי) וג'י יון לי בת 22 (מקום שישי). כל השש יזכו בהופעות לאומיות ובינלאומיות.

אלא שהתחרות לוותה בסערה ציבורית: קהל המאזינים הנלהב הביע פליאה על כך ששתיים מהמתמודדות הן תלמידותיו של חיימה לארדו, נשיא חבר השופטים (בהן המנצחת צ'ו); וששלוש נוספות (לארק, קים וג'אנג), הן תלמידותיה של מרים פריד, שופטת נוספת בתחרות. מהנהלת התחרות נמסר תחילה בתגובה שלשופטים אסור להעניק ניקוד למתחרים שאותם הם מלמדים או לימדו; ובעולם הקטן של נגני העילית אין זה מפתיע שהשופטים מכירים את המתחרים באופן אישי. אלא שמאוחר יותר, בעקבות הביקורת העזה, פרשה פריד משיפוט בשלב הגמר.

צילום: Dennis Kelly

צילום: Dennis Kelly

בעקבות אופן הניהול של התחרות פרסם הכנר הנודע והמורה לכינור ארון רוזנד, כתב פומבי שבו טען כי "תחרות אינה יכולה להיות הוגנת כאשר מוריהם של המתחרים הם השופטים בה. אף שאסור להם להצביע בעד תלמידיהם הם יכולים בקלות יתרה להעניק ניקוד נמוך יותר מהמגיע למתמודדים האחרים. אם רוצים להגיע תוצאות הוגנות שאין בהן הטיה - יש לגדוע את הנוהג הזה".

אשר למוצאן של המתחרות כתב רוזנד כי "כרגע יש כנרים מעולים רבים שבאים מאסיה. העובדה שחמש מתוך השש שהגיעו לגמר הן מדרום קוריאה מוכיחה את יכולתן יוצאת הדופן ואת איכות החינוך והאימון המוסיקלי הבסיס שקיבלו – עם זאת ארבע מבין שש המתמודדות הן תלמידות של השופטים. תסיקו את המסקנות בעצמכם".

בדיונים ברשת הועלו טענות נוספות: מאזינים הביעו אכזבה מכך שחבר השופטים נתן עדיפות ליכולת הטכנית המושלמת, שבה ניחנות הדרום-קוריאניות, על פני כישורים רגשיים ואמנותיים, ויכולת פרשנות של נגנים מערביים. אלא שאחרים תקפו אותם על כך שבדברים אלה טמונה לא פחות מאשר גזענות מוסווית.