ריאיון לאופוס / הכנר קוליה בלאכר

Kolja Blacher - PR

בדרך לישראל: כינור הסטראדיוורי "טריטון" משנת 1730 והכנר הנודע קוליה בלאכר

עריכה: שלמה פינקלשטיין

קוליה בלאכר יבקר בישראל לכבוד קונצרט חגיגי עם התזמורת הסימפונית ירושלים לקראת פתיחת העונה. בלאכר יבצע את הקונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי, על כינור הסטראדיוורי "טריטון" משנת 1730. הכנר הנודע, שהופיע כסולן עם מיטב התזמורת בעולם (לרבות הפילהרמונית של ברלין, הפילהרמונית של לונדון ותזמורת ה"גוונדהאוז" בלייפציג), ידוע כמי שכיהן ככנר הראשי בתזמורת הפילהרמונית של ברלין.

הוא הוזמן בידי המנצח קלאודיו אבאדו להוביל את תזמורת פסטיבל לוצרן הנודעת, ועליו הוא מספר: "הקונצרטים איתו היו פנטסטיים, והחזרות היו קשות".

מה היתה הסיבה לכך?

ברלין לא הייתה דבר קל, מאחר ואבאדו ניסה להציג גישה דמוקרטית יותר מזו שהייתה נהוגה שם עד אז. גישתו כללה אחריות גדולה יותר של הנגנים, ורבים מהם לא רצו זאת - הם העדיפו את הגישה הישנה, שבה מנצח בעל סמכות אומר להם מה לעשות. אבאדו היה ההפך מזה, גישתו הייתה 'בוא נחפש יחד'. מצד שני, אבאדו היה דמות חשובה מאוד בשבילי, ואני חושב שהסיבה שבגינה אני מרבה להופיע בקונצרטים כ"סולן-מנצח" טמונים בקונפליקט הזה של ברלין ובגישה של אבאדו.

בלוצרן, חשתי שהוא מצא את הנסיבות המתאימות בשבילו - הרבה חזרות, תזמורת שמעוניינת לנגן (!), אף אחד לא היה שם בגלל הכסף - כולם פשוט רצו לנגן. שם מצאתי אותו בשיאו, והוא עשה עבודה תזמורתית יוצאת מן הכלל. זה הרגיש כאילו אנחנו מנתחים את היצירה יחד: 'כאן נכנסת הקרן, ואתה אמור להמשיך את הקו שלה אך להאזין לחלילים ולאבובים' . זאת הייתה בשבילי התזמורת האידאלית, מאחר ואבאדו היה נותן לך את האשליה שאתה יכול לנגן איך שאתה רוצה. כמובן שלא יכולת לנגן כפי שאתה רוצה, אך זאת ההרגשה שהיית מקבל - הוא היה משאיר לך חופש אך תמיד בתוך הקונטקסט.

צפו בבלאכר ברומנסה מס' 1 לכינור של בטהובן עם הפילהרמונית של ברלין בניצוחו של קלאודיו אבאדו:

אתה מנגן בימים אלה על כינור מפורסם - סטראדיוורי "טריטון" משנת 1730.

"אכן, זהו כינור מהתקופה המאוחרת של בונה הכינורות המיתולוגי. לפעמים אנשים חושבים ׳וואו זה סטראדיוורי׳ והכינורות כ"כ פשוטים למראה אך נשמעים יוצא מן הכלל כמובן! כמו לאנשים, גם לכינורות יש מצבי רוח והם מגיבים באופן שונה לאחר נסיעות או באקלים שונה, וכנרים לפעמים משלמים על כך בעצבים שלהם. עם זאת, הסטרידוורי הזה הוא יוצא דופן אפילו בקרב הכינורות המשובחים, ויש לו צליל יפהפה וחודר מאוד, שתופס את המאזין באופן מיידי.

איזה כנרים השפיעו עליך בנגינת הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי?

"יותר מכולם, הייתי אומר שדוד אויסטרך. המורה הראשון שלי היה מעריץ נלהב שלו ואני גדלתי על ההקלטה שלו, וגם היום היא אהובה עליי במיוחד. זוהי הפעם הראשונה שאבצע את הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי בישראל עם תזמורת רשות השידור, ואני כמובן מתרגש בכל פעם שאני מגיע לירושלים. הפעם יהיה גם מפגש מעניין עם מנצח ישראלי צעיר ומוכשר מאוד - אלכסנדר ברנשטיין".

כפי שאנו יודעים, הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי לכינור הייתה אחת מאותן יצירות שנקטלו תחילה ע"י המבקרים אך הפכו לאחת האהובות ביותר על הקהל. האם לדעתך משהו כזה יכול לקרות גם עם יצירות בנות זמננו?

"אני חושב שיש לתת ליצירות זמן, חמישים שנה פחות או יותר, ואז לראות אם הן צברו פופולאריות. לקהל לוקח זמן בדרך כלל להתרגל לשפתו של מלחין בן זמנם, כפי שקרה עם ׳פולחן האביב׳ וגם עם הקונצ'רטו לכינור של ברהמס. אם תסתכל על הביקורות הארסיות של המבקר הנודע אדוארד האנסליק על הקונצ'רטו של צ'ייקובסקי, הוא אפילו כינה את היצירה ׳מסריחה׳! למרות הגינויים, שני הקונצ׳רטי נפלאים כמובן והם בין חמש או שש הקונצ'רטי הפופולאריים ביותר לכינור כיום.

אני מאמין שיצירה חזקה תצליח במוקדם או במאוחר, אחרי שהקהל יתרגל לשפה שלה, אם כי יש גם יוצאי דופן כמו הקונצ׳רטו לכינור של שנברג - עליו אמר המלחין ׳עוד חמישים שנה, כל ילד ישרוק מנגינות מהקונצ'רטו שלי׳. חמישים השנים כבר עברו מזמן, האם אתה מכיר ילדים ששורקים את הקונצ'רטו שלו?"

קוליה בלאכר ינגן באולם הנרי קראון שבתיאטרון ירושלים, עם התזמורת הסימפונית ירושלים בתאריך 8 באוקטובר, 2015, בשעה 20:00. לרכישת כרטיסים לחצו כאן, או צלצלו 054-237-7289

תרצו שנציג מטעם התזמורת ייצור עמכם קשר לבירורים והזמנת כרטיסים? הזינו פרטיכם:

שם (חובה)

כיצד נוכל ליצור עמך קשר?