שמונים הדקות שהתישו את דומינגו

פלאסידו דומינגו לפני העליה לבמה בתפקיד "אותלו", בחדר ההלבשה שלו שבבית האופרה של יוסטון. מאי 1989 (צילום: אימג'בנק/GettyImages)

"בסופו של דבר, אחרי שעה וחצי ו-101 קריאות לשוב לבמה, הצלחנו להימלט!"

זמרי אופרה מפורסמים זוכים לא אחת למעמד של אלילי רוק. למסעותיה של אדיתה גרוברובה בעולם מתלווה צבא של אוהדים, לוצ'יאנו פבארוטי ידוע כמי שהיה גובה מיליוני דולרים בעבור כל הופעה, ובחדר ההלבשה של מריה קאלאס היה נאסף הר של ורדים בתום ההופעות. ההערצה שהופגנה בידי הקהל כלפי פלסידו דומינגו ב-30 ביוני 1989 היא חריגה אפילו ביחס למה שחווים זמרי רוקנרול:

כבכל פעם, חזרו הזמרים אל הבמה בזה אחר זה לשלב התשואות בסוף הפקת "אותלו", באופרה הממלכתית של וינה. כשעלה פלאסידו דומינגו אל הבמה, קם הקהל כאיש אחד על רגליו, זרק פרחים והריע "בראבו". מחיאות הכפיים לא דעכו - הן הדהדו באולם יותר מ- 80 דקות בסך הכל. דומינגו יצא אל מאחורי הקלעים, ונקרא שוב ושוב לחזור אל הבמה - לא פחות מ 101 פעמים.

"כבר מתחילת הערב חשנו חשמל מיוחד באוויר, התחושה שכוכבי-השמיים נמצאים הערב בדיוק במקום הנכון", סיפר אחד הזמרים. "ניסינו לתת כל מה שאפשר - קידות, הדרנים סולי, הדרנים טוטי - אבל הקהל לא הפסיק להריע, גם 50 קריאות לשוב לבמה אחרי ההדרנים. בשלב מסוים כולנו הפכנו למותשים מהחיוכים, כמו שמתעייפים מלחייך בקבלת פנים של חתונה. בסופו של דבר, אחרי שעה וחצי ו-101 קריאות לשוב לבמה, הצלחנו להימלט!".

פלאסידו דומינגו בתפקיד אותלו בבית האופרה לה סקאלה שבמילאנו

פלאסידו דומינגו בתפקיד "אותלו" מחוסר ההכרה, ב"לה-סקאלה", דצמבר 1976 (צילום:ך אימג'בנק/Gettyimages)

דומינגו עצמו יצא מעט המום מבית האופרה, וסיפר בריאיון: "במצב הזה אתה לא ממש יודע מה אפשר כבר לעשות. אתה יוצא החוצה פעם אחר פעם והקהל עודו שם. ואתה שואל את עצמך 'מה קורה כאן?' ואתה יוצא שוב לקהל, ובכל פעם אתה לוקח עוד ועוד זמן לפני היציאה. ואתה מקווה שהם ילכו כבר. אבל לא, הם ממשיכים. אבל זאת הייתה חווייה מאוד מאוד גדולה, מאוד מרגשת".

הפקה ממוצעת של אותלו נמשכת כשעתיים ועשר דקות, כלומר שמחיאות הכפיים ארכו כמעט כשלושה רבעים מהאופרה עצמה. בספר השיאים של גינס שפורסם ב-1993, צוין האירוע כשיא העולם במשכן של מחיאות הכפיים, אך זה הוא אינו שיא העולם בקריאות לשוב לבמה! את השיא הזה קבע פווארוטי בתפקיד נמורינו באופרה "שיקוי האהבה" של דוניצטי - 24 פברואר 1988, כאשר במשך שעה ושבע דקות הוא נקרא 165 פעמים בחזרה אל הבמה.

דומינגו, הערב (רביעי) בזלצבורג, יחד עם דניאל ברנבוים.

דומינגו, הערב (רביעי) בזלצבורג, יחד עם דניאל ברנבוים.

זו לא היתה הפעם הראשונה בה הקהל הפגין אהדה מסוג זה כלפי דומינגו: אחרי הופעת הבכורה שלו בתפקיד "אותלו" בהמבורג ב-1975 הוא נקרא לשוב לבמה 58 פעמים. כמה עיתונאים טענו שהתשואות לא יועדו אליו אלא למנהל האופרה - שסיים את תפקידו בערב אחרון של עונה זו, ואחד הזמרים ניסה, באוטוביוגרפיה שכתב, לייחס את מחיאות הכפיים לכל המשתתפים בהפקה. אולם לאלו שנכחו בקהל לא היה ספק למי הם מייעדים את התשואות - אלילם, ששר את תפקיד "אותלו" באותו בערב, פלאסידו דומינגו.