ריאיון לאופוס / מנכ"ל ערוץ הטלויזיה MEZZO כריסטוף ווינקל

כריסטיאן וינקלר. צילום: יח"צ

כריסטוף ווינקל מדבר על החידושים הצפויים בערוצי "מצו" ועל הקשר ההדוק שלו לישראל.

"היינו אמורים להקליט את הקונצרט של התזמורת הפילהרמונית שלכם עם הפסנתרן דניל טריפונוב", מספר מנכ"ל ערוץ "מצו" כריסטוף וינקל, "אבל הסוכן של טריפונוב עצר את ההקלטה ברגע האחרון. מסתבר שטריפונוב אמור להקליט את כל הקונצ'רטי של רחמנינוב ל"דויטשה גרמופון", והסוכן לא רצה שתהיה לו הקלטה אחרת ליצירה. זו פעם ראשונה שסוכן עוצר צילום של קונצרט. אני לא מבין את ההיגיון הזה, לעצור חשיפה של אמן שאתה מייצג. וזה מצער אותי כפליים כי טריפונוב הוא אחד מהפסנתרנים שבעבר הקלטנו בשיטתיות. זה ממש חבל".

בשבוע שעבר הגיע ווינקל (43) לביקור קצר בישראל. "אני מנסה להגיע לכאן מדי שנה", הוא אומר. "חשוב לי לחזק את הקשר עם גופים מוזיקליים ישראליים. את הפילהרמונית הישראלית, לדוגמא, אנחנו מקליטים בקביעות. כעת אני כאן כדי לבדוק אפשרות לשיתופי פעולה עתידיים נוספים". למוסדות הביצוע הישראליים יש מן הסתם אינטרס דומה, כיוון שערוץ מצו יכול להציע להם חשיפה אדירה: הערוץ זמין כיום ב- 60 מדינות, ויש לו 28 מיליון מנויים (למרות שחלקם מקבלים את הערוץ במסגרת חבילת הבסיס שלהם, ולא בהכרח צופים בו).

איזה פורמטים חדשים אתם מתכננים כרגע?

"אנחנו מסוקרנים במיוחד לקראת פרויקט חדש שיתקיים בקרוב, בו נאפשר לקהל לקבוע את לוח השידורים למשך שבוע. באתר האינטרנט שלנו יופיעו חמישים אפשרויות, והצופים יוזמנו לקבוע את לוח השידורים של השבוע האחרון של דצמבר. לפי הצבעת הצופים נקבע מה לשדר. זה ייתן לנו מושג מרתק על ההעדפות של צופים שונים ממדינות שונות, כי כרגע יש לנו נתונים רק על ההעדפות בצרפת".
"פורמט חדש נוסף מבוסס על הרצאה של מוזיקאי מוכר לפני ביצוע יצירה בהשתתפותו. לדוגמא, המנצח ויליאם כריסטי יספר על המוזיקה של ראמו, וזמרת המצו-סופרן ג'ויס די-דונאטו תסביר על שירת בל-קנטו. בנוסף נמשיך עם פורמטים כמו "מצו ווצ'ה", בהם מוזיקאי מפורסם משתף באנקדוטות קטנות מחייו."

זמרת המצו-סופרן ג'ויס דידונטו. צילום: יח"צ

זמרת המצו-סופרן ג'ויס דידונטו. צילום: יח"צ

בעבר ציינת שאתם נמנעים מלשדר ביצועי מופת ישנים בגלל שהקהל דורש איכות צילום גבוהה. זה עדיין תקף?

"אנחנו כן משדרים חומרים ישנים יותר, אבל רק בערוץ 'מצו' הרגיל. בספטמבר, לדוגמא, יהיו שידורים עם קונצרטים של המנצח הרברט פון קראיאן ושל הזמרת מאריה קאלאס".

ווינקל מציין כי אחד הדברים בהם הוא מתמקד כעת לחזק את הבידול בין שני הערוצים של "מצו", הרגיל וה- HD. "כיום, רוב החומרים מערוץ ה-HD מגיעים בסופו של דבר לערוץ הרגיל. זה הולך להשתנות. החזון הוא להפוך את ערוץ ה- HD לאולם קונצרטים, שיציג את האירועים הכי בולטים בזירה הבינלאומית. יהיו שם יותר קונצרטים חיים, או כאלו שישודרו בטווח קצר ממועד ביצועם. לערוץ 'מצו' הרגיל, לעומת זאת, הקונצרטים האלו יגיעו רק אחרי שנה". במקביל לבידול של ערוץ ה- HD כאולם קונצרטים ביתי, מתוכננים גם פורמטים חדשים לתכניות בערוץ 'מצו' הרגיל. "הרעיון הוא להפוך את 'מצו' לערוץ שנותן ערך מוסף. נשדר שם בין היתר ראיונות, חזרות וכדומה".

החידוש הטכנולוגי המרעיש אותו חושף ווינקל הוא על ערוץ חדש, שלישי, של מצו. "הערוץ הזה יעבוד על עיקרון של צפייה בתכנים לפי דרישה. התכנים בו יהיו בטכנולוגיית 4K, רזולוציה שאיכותה גבוהה הרבה יותר מה- HD הרגיל. צפייה בקונצרטים באיכות זו תדרוש כמובן גם רכישת מסך טלוויזיה בטכנולוגיה מתאימה, שכיום אנשים קונים בעיקר לשידורי כדורגל. הטכנולוגיה הזו זמינה כעת רק במזרח אסיה ובאוסטרליה, ואנחנו מרחיבים אותה בהדרגה לארצות נוספות. בישראל היא עדיין לא זמינה".

אחת הבעיות המשמעותיות לאוהבי האופרה בישראל היא שהתרגום של האופרות שאתם משדרים הוא בצרפתית בלבד. יש לזה פיתרון?

"תלוי איפה. במזרח אסיה ובקנדה יש כבר כיום אפשרות לבחור כתוביות תירגום באנגלית. אנחנו בודקים אפשרות להרחיב אותה בעתיד. נכון להיום- האופציה הזו לא זמינה לצופי מצו בישראל".

בנוסף, ישנה ביקורת בקרב צופים רבים על כך שהרבה קונצרטים חוזרים על עצמם בלוח השידורים.
"זה נכון, אבל החזרה הזו תלך ותפחת ככל שנמשיך לצלם קונצרטים חדשים. מצד שני, צריך להבין שצילום כזה דורש השקעה רבה, ולצערנו המשקיעים כבר לא ששים להשקיע במוזיקה קלאסית כי אין בזה כסף! לכן אנחנו מצלמים בעיקר במימון עצמי".

ניתן לראות ב"מצו" בשנים האחרונות לא מעט אמנים ישראליים. מה עומד מאחורי זה?

"רק האיכות. אם תסתכל על התזמורת הפילהרמונית הישראלית, לדוגמא, היא לא נופלת באיכות הסולנים והמנצחים שלה משום תזמורת בעולם. ויש עוד הרבה מוזיקאים ישראלים מצוינים היום. אפילו לא צריך לציין את השמות, הם מוכרים היטב. אנחנו מצלמים אותם לא משיקולי שיתוף פעולה, אלא פשוט כי הם טובים. וזו גם הסיבה שבגללה אני מחפש כעת שיתופי פעולה נוספים עם גופי מוזיקה איכותיים מישראל".