מסתמן: בית האופרה של ניו יורק עשוי להפתח מחדש

לינקולן-סנטר, שהיה משכנו של בית האופרה, בין הערביים.

המוסד החשוב, שקרס בשל קשיים כלכליים שהחריפו עד כדי פשיטת רגל שהוכרזה בשנה שעברה, עשוי להרים שוב את הפרגוד ...

שני עורכי דין, שנשכרו לייצג את הנושים הבלתי-מובטחים בהליך פשיטת הרגל שהוכרז בשנה שעברה, טוענים כי קיים סיכוי שבית האופרה של ניו יורק ישוב לפעול. פרקליטה במשרד שמייצג את האופרה, מסרה כי "אין זה וודאי שהדבר יקרה, אך היתה לפחות הצעה רצינית אחת להחיות את בית-האופרה של ניו יורק".

האופרה של ניו-יורק (NYCO) שכנה במרכז לינקולן שבמנהטן. היא פעלה בין השנים 1944 ל-2013, ועל בימתהּ התפתחו זמרים מפורסמים רבים, בהם חוזה קרראס, פלסידו דומינגו, בברלי סילס, שריל מילנס, סמואל רמי ועוד. ב-2013 הקשיים התקציביים החלו להעיב במידה חריפה על הישרדותו של בית האופרה: בספטמבר, חבר המנהלים הצביע לפרק את בית האופרה אלא אם 7 מיליון דולר יגויסו מיד. ב-1 באוקטובר הכריז המוסד שהניסיון לגייס את את הכספים כשל, ותהליך ההכרזה על פשיטת רגל החל. כך תמו 70 שנות פעילות של המוסד שכונה "האופרה של העם" (בכינוי שטבע לראשונה ראש-העיר המיתולוגי לה-גווארדיה).

בטור שפורסם אז בניו-יורק טיימס, ניסה המבקר אנתוני תומאסיני להסביר כיצד הגיע בית האופרה לקריסה: "מצוינות אמנותית לבדה אינה מספיקה. כל מוסד, קטן או גדול, חדש או ותיק, חייב שיהיה בו חזון אמנותי ברור, מטרה שניתן לרתום אליה את הקהל והקהילה. אך מלבד זה, גם אם אמנויות הבמה מעולם לא היו כלי ליצירת רווחים, חשוב כיום יותר מתמיד שלכל גוף מוזיקלי יהיה מודל עסקי, בין אם זו רביעיית כלי-קשת חדשה או ה'מטרופוליטן' הגדול"

זמר הטנור הספרדי פלאסידו דומינגו. פריצת הדרך המשמעותית בקריירה של דומינגו קרתה הודות לתפקידיו בניו יורק סיטי אופרה בשנות ה60. צילום: אימג'בבנק/Gettyimages

זמר הטנור הספרדי פלאסידו דומינגו. פריצת הדרך המשמעותית בקריירה של דומינגו קרתה הודות לתפקידיו בניו יורק סיטי אופרה בשנות ה60.
צילום: אימג'בבנק/Gettyimages

עורכי הדין מצד הנושים ומצד בית האופרה סירבו לנדב לעיתונות רמזים נוספים, אך ציינו כי קיימים גורמים רבים שרוצים מאד לראות את תחייתו המחודשת של המוסד. דבר זה יקרה רק אם יצוץ רוכש שיהיה מוכן לשאת בחובות שהותיר בית האופרה ולהגיע להסדר מול הנושים, צעד שעשוי להיראות מעט מוזר- משום שלבית האופרה יש חובות, אך כבר אין לו כלל נכסים פיזיים (כל התפאורות, האבזרים והתלבושות כבר נמכרו). אם יגיע רוכש שכזה, הוא בוודאי יפעל מתוך רצון לזכות בבעלות על השם הטוב שקנה לו בעבר המוסד הותיק.