חדשות / אנדרש שיף: "עולם האופרה טובל היום בסקס, אלימות וולגריות"

הפסנתרן הנודע יוצא במתקפה חסרת תקדים על הפקות האופרה המועלות כיום באירופה

הפסנתרן ההונגרי-יהודי אנדראש שיף

הפסנתרן היהודי-הונגרי אנדרש שיף

הפסנתרן הבינלאומי, יליד הונגריה, אנדרש שיף פרסם השבוע ביקורת קטלנית וחסרת תקדים על התיאטרון והאופרה הגרמניים, ועל השתלטות הבמאים ופרשנותם החדשנית ליצירות קלאסיות.
שהות של חודשיים בברלין, הוא כתב בעיתון השווייצי Neue Zürcher Zeitung, הספיקו לו כדי לשקול שלא לחזור שוב לאופרה לעולם.

"מה יש לבמאים הללו?" הוא תוהה. "מדוע רוב הבמאים מתקשים כל כך להישאר מאחורי הקלעים, ולהתייצב בצל היצירה שעליה הם מופקדים? איפה הם רכשו את ההתמכרות הזאת לביטוי עצמי, פומפוזיות והיעדר כבוד לטקסט? מדוע אינם ניחנים בקצת צניעות וענווה? מה זאת הפאניקה הזאת מפני השיעמום של הקהל?"

במהלך שהותו בברלין צפה שיף באופרות של מוצרט ווגנר, בין השאר. על מה שחזו עיניו הוא כותב: "מוסיקאים פועלים בשקידה כדי למלא את הוראותיו של המלחין בדקדקנות. אך מה עושים הבמאים? הם משוכנעים שהם חייבים לבטא את עצמם – גם במאי שלא מבין דבר במוסיקה, והוא בקושי יכול לקרוא תווים (כן, אני יודע שיש יוצאים מן הכלל הראויים לציון). בעיני הבמאים כל המרכיבים ביצירה שווי ערך: העלילה, המקום, והעידן שבה נכתבה היצירה, והכל הוא כר נרחב למשחק ולשינויים".
אחר כך פונה שיף לעסוק בהיעדר העידון שראה: "כל היצרים, חסרי עכבות, מוצגים על הבמה: סקס, אלימות וולגריות. כנראה שזה פופולרי".

שיף נחרד גם מן החירות האמנותית שנוטלים לעצמם הבמאים: "אפילו אם המוסיקה היא של מוצרט, ורדי או וגנר – הבמאי ישכתב, יקצר ויעוות, אם הוא רק יכול. ולא אכפת לו שהוא גורם לפערים ולסתירות בעלילה או בלחן, ולא אכפת לו שהוא מונע מהצופים את האושר הכרוך בצפייה באופרה".

שיף מסכם את דבריו בקביעה כי "למרבה הצער הבמאים היום מובילים מגוון של הפקות מפחידות שרודפות את עולם האופרה המודרני".

צפו בקדימון מתוך הפקה שנויה במחלוקת לאופרה "החטיפה מן ההרמון" מאת מוצרט, ב"קומיש אופר" בברלין: