ריאיון לאופוס / ואדים גלוזמן

הכנר הישראלי הנודע יגיע השבוע לרסיטל מיוחד בתל אביב, פרופ' עודד זהבי תפס אותו לשיחה.

ואדים גלוזמן. השם בוודאי נשמע מוכר לחובבי מוסיקה ברחבי העולם. מנויי הפילהרמונית של ברלין, חובבי המוסיקה המאזינים לקונצרטים של תזמורת שיקאגו ועוד רבים ברחבי העולם מכירים את האיש הנמרץ הזה ואת המוסיקה שהוא משמיע. עם הפילהרמונית שלנו הוא לא הופיע שנים רבות, אבל לקהל תהיה הזדמנות להאזין לו מכלי ראשון בקרוב.

אגב כלי, ברסיטל הקרוב אתה תנגן כמה יצירות של צ'ייקובסקי על הכינור שהמלחין עצמו שמע ברבות מבכורותיו - סטרדיוורי Ex-Auer משנת 1690. מה מיוחד בכינור הספציפי הזה והאם יש לקשר הזה משמעות סימבולית בעיניך?

"אני חושב שגם בקרב כינורות הסטרדיוורי, הוא ודאי מהמשובחים שיצא לי לנגן עליהם. אין גבול למה שהוא מאפשר לי: אני יכול לרוץ מהר פי 15, לצלול מהר פי 15. בפעם הראשונה שהרמתי אותו וניגנתי עליו, הבנתי שחיי הולכים להשתנות.

כמובן, לעובדה שצ'ייקובסקי בעצמו האזין לצלילי הכינור הזה יש משמעות. אני מדמה לעצמי שיתכן והמלחין אפילו שאב השראה מצלילו של הכינור הספציפי הזה, אני, כמבצע, מחפש את הצבעים והקול הייחודי של הכינור הזה. צליל עמוק עם צבע כהה במנעד הנמוך שלו וצלילים זוהרים וחודרים במנעד הגבוה. הכינור קיבל את כינויו מבעליו בעבר, הכנר והפדגוג הנערץ לאופולד אאואר, שפרט להיותו הכנר האהוב על צ'ייקובסקי באותה תקופה, היה גם מורם של יאשה חפץ, נתן מילשטיין ומישה אלמן. "

העולם היום הופך להיות מאד ויזואלי. הכינור הוא כלי קטן. את האצבעות לא רואים. מחוות הקשת מוגבלות. איך פותרים את הבעיה כאשר מבקשים מהקהל לראות מישהו מתרכז מאד במשך 90 דקות?

"נכון הוא שהטכנולוגיה מאפשרת לנו להציב מצלמות על הבמה. מבחינה טכנית אפשר להציע לקהל מבט מקרוב על המבצעים, על הידיים על הבעות הפנים ובכלל. ועדיין, מבחינתי בסופו של יום, המבצע המוכשר שמפיח חיים במוסיקה של באך או ברהמס או שוסטקוביץ' או צ'ייקובסקי לנגד עיני הקהל נותן למאזינים חוויה אחרת. חוויה מוסיקלית. חוויה בלעדית שמהמון בחינות אין צורך להוסיף עליה מאום."

מה מקומה של אסכולת נגינה בכינור היום. האם יש הבדל בין כנר סיני שהתחנך בארצות הברית לבין כנר רוסי שהתחנך בפריז?

"התחושה שלי היא שהיום אנחנו חיים בעולם קוסמופוליטי. היו ימים שבהם באמת לאסכולה הלאומית הייתה השפעה על הגישה לכלי, לרפרטואר, לסוגיות של פרשנות. אפשר היה לדבר על האסכולה הגרמנית, הצרפתית-בלגית, הרוסית, ובשלב קצת מאוחר יותר האסכולה האמריקאית. היום, עם נפילת מסך הברזל ועוד יותר עם התפתחות האינטרנט, ההבדלים בין האסכולות השונות היטשטשו כמעט לגמרי."

המלחינה לרה אאורבאך פופולארית מאוד באירופה אך כמעט ואינה מוכרת בישראל. מה מיוחד במוסיקה שלה וביצירה אותה אתה תבצע ברסיטל הקרוב?

"לרה אאורבאך היא אחת המלחינות הפופולריות והמבוצעות כיום. מלחינה שנולדה בבריה"מ והתחנכה בביה"ס ג'וליארד בניו יורק שם הייתה תלמידה של מילטון באביט (קומפוזיציה) ושל יוסף קאליכשטיין (פסנתר). בהחלט חבל שהמוסיקה שלה לא מוכרת בישראל. אני מקווה שהביצוע של אחת היצירות הפופולריות ביותר שלה ה-11 בספטמבר תתחיל תנועה של היכרות עמוקה יותר עם המוסיקה שלה. היצירה נכתבה בהשראת מתקפת הטרור על מגדלי התאומים בניו יורק. האימה, פחד, כעס, תקווה ואהבה כל אלו משולבים ביצירה החזקה הזו."

 

הרסיטל יתקיים בשעה 20:30 במוזיאון תל אביב לאומנות, אולם אסיא.
לכרטיסים צלצלו 1-700-55-2000 או 050-2466938
לרכישת כרטיסים אונליין לחצו כאן