Sutton & Rafaeli סברו שהפגנת רגש חיובי תהיה בעלת קשר חיובי עם רמת ההכנסה של החנות.
להפתעתם, הם גילו שהמתאם היה חלש ואף קצת שלילי. בשלב הראשון היו בטוחים שמדובר בטעות, וניסו לבצע את המחקר שוב. שוב אותה תוצאה הופיעה. בעקבות כך, החוקרת נכנסה למחקר עצמו
ונכנסה כקופאית בחנות בעצמה על מנת לחקור לעומק את הדבר. החוקרת מצאה קשר שלילי מובהק בין
הפגנת רגשות חיוביים ומכירות. בנוסף, גילתה שיש משתנה נוסף והוא העומס בחנות.
יש פער בין הרגש הנחווה, שאנחנו מרגישים- לרגש שאנחנו נדרשים להביע.
- רגש נחווה- הרגש שהאדם מרגיש
- רגש מובע- הרגש שאדם מביע
- דיסוננס רגשי- אי התאמה בין הרגש הנחווה לרגש שאנו צריכים להביע. הדיסוננס הזה מהווה גורם
עיקרי ללחץ, דורש עבודת הרגשות רבה יותר.
עבודת רגשו ת
מהווה נטל רגשי, עבודה נוספת לעבודה הרגילה, דורשת משאבים.
- משחק שטחי- מצב של הבעת רגש חיובי כלפי חוץ. אנחנו מודעים לזה שכרגע אנחנו מרגישים א,'
וכהצגה אנחנו מביעים רגש ב.'
- משחק עמוק- מצב של שינוי ממשי ברגש הנחווה כדי להתאים לדרישות התפקיד. ליצנים רפואיים
עושים עבודה על עצמם כדי לשכנע את עצמם להיות חיוביים הותק הממוצע של נציגי שירות לקוחות נמוך משמעותית מעבודות אחרות בשל ההתשה בעבודת
רגשות מתמדת.
המסקנה מהמחקר היא שבסופו של דבר רגשות אמיתיים זולגים החוצה. הקופאים לא באמת היו שמחים,
הם רק הראו חיוך. ככל שהיה דיסוננס גדול יותר, המכירות ירדו יותר ויותר. ככל שעבודת הרגשות רבה
יותר- יש יותר טעויות בתפקיד עצמו. כיום אנו יודעים שעבודת רגשות קיימת בכל מקומות העבודה.
השלכות של עבודת רגשו ת
- תשישות רגשית
- שחיקה
- טעויות
יתרונות רגשות חיוביים- לרגש חיובי יש השפעה על:
- שביעות רצון בעבודה
- מצב הרוח של העובדים
- רווחי הארגון
- נאמנות העובדים
- סיכויי קבלה לעבודה טובה
- תחושת הצלחה בעבודה
- הביצוע בעבודה
- משכורת
יתרונות רגשות שליליים- האם רגשות שליליים יכולים לעזור לנו?
- הבעת כעס בארגון יכול לרמוז למנהל על בעיה קיימת
- הבעת כעס נמצאה כיעילה במשא ומתן רק במצבים של שיתוף פעולה ותחרות. סגירת עסקת מכירות
- פחד יכול לרמז על סכנה ולהכין אותנו
- חרדה יכולה לגרום לאדם ללמוד יותר טוב/להשקיע יותר לקראת משהו
הבעת כעס- העברת מסר או איום. לפעמים יכול לעזור ולפעמים יכול לפגוע.
אילו רגשות שליליים אנו מנסים לנטרל ?
Callister & Geddes חקרו באילו רגשות שליליים אנו מנסים לשלוט? מה קורה כשעוצמתם משתנה?
- כשעוצמת הכעס נמוכה, רוב האנשים יבחרו לא להביע אותו.
- מעל עוצמה מסוימת, סף שמשתנה בין כל אדם/תרבות, נחליט להביע את הכעס. נקרא "סף ההבעה
Threshold ."Expression אני מספיק כועס כדי להגיד ולהגיב בצורה הולמת שמתאימה לסיטואציה.
מדיניות יכולה להשתנות בעקבות הבעת כעס נשלט ומתורבת.
- מעל סף עוצמה נוסף, "סף ההולמות Threshold ,"Impropriety הכעס מובע בצורה לא הולמת.
צרחות לא יובילו לשינוי בשום מקום. אדם שצורח מתפס כחלש, ולא יקשיבו לדבריו.
עוצמות אלו משתנות מתרבות לתרבות. יש תרבויות שכל הזמן מביעים את הכעס, יש תרבויות שבכל סוג של הבעת כעס יקשיבו וכדומה. יש הבדל במרחקים שבין כל סף בין התרבויות השונות. בארץ כשמרגישים
כעס בעוצמה נמוכה כבר מביעים אותו (תרבות פחות מאופקת.) כעס ברמה בינונית הוא היעיל ביותר.
האם רגשות שליליים יכולים לעזור לנו?
האם תמיד כעס מוריד ביצועים? או לפעמים מעלה ביצועים? תלוי בסוג המטלה.
במחקר הוכח כי כעס מעלה ביצועים במטלות שגרתיות, אנליטיות ומוריד ביצועים במטלות יצירתיות. למה?
כעס צורך הרבה משאבים וגורם לחשיבה יותר צרה. הכעס מפריע לחשיבה רחבה, חשיבה מחוץ לקופסא. מצד שני, כעס הוא רגש עם עוררות גבוהה, ולכן אם אני צריכה לעשות משהו סיסטמתי, אבצע אותו מהר
יותר.
כמנהלים, נוכל להתאים את האווירה לסוג המטלה. מנהלים בפס ייצור ירצו להשתמש מעט
בכעס/משמעת. לעומת זאת, בישיבת חשיבה נרצה ליצור אווירה נעימה.
הדבקה רגשית
בן אדם אחד מדביק בן אדם אחר ברגש שלו, ונוצר מעגל של הדבקה רגשית. ההדבקה יכולה להתבצע
באמצעות:
- תהליכים אימפליציטיים/מרומזים- מבוססים על רמזים בלתי מילוליים, חיקויי פנים, משוב, שפת גוף.
רק בעיניים אפשר להדביק מישהו אחר, מבלי לומר דבר. מבט תומך ומאמין / מבט כועס
- תהליכים אקספליציטיים/מכוונים- מניפולציות רגשות, ניהול רגשות של האחר תוך כדי דיבור, בצורה
מכוונת. ניתוב כל השיחה בחדר שילך לכיוון מסוים בצורה מוחצנת
מה גורם להדבקה רגשית?
האם אנחנו צריכים להיות באינטראקציה עם הבן אדם שמביע את הרגש? או שמספיק שהרגש יובע אפילו
בצורה וירטואלית/דיגיטאלית? מחקר של Hancock & Guillory Kramer, בא לגלות סוגיה זו.
היחשפות לרגש ללא אינטראקציה ß דרך פייסבוק וסמיילים בפוסטים.
התגלה כי ההדבקה הרגשית מתרחשת גם ללא אינטראקציה ישירה עם מביע הרגש.
השלכות לעולם הניהו ל
- קבלת החלטות- רגשות משפיעים על קבלת החלטות, על נטילת סיכונים גבוהה יותר/פחות.
- עמדות עובדים כלפי מקום העבודה- עד כמה אוהבים את מקום העבודה?
- מנהיגות- יכולת לנהל רגשות, לדאוג לסביבת עבודה חיובית, יצירת מקום למגוון רחב של רגשות, ניהול
נכון של רגשות יביא לעלייה בשביעות הרצון.
· יצירתיות- כעס מוריד יצירתיות אך מעלה ביצועים של מטלות סיסטמתיות.