Site icon אופס מגזין

עיתונות הפני

עיתונות הפני – המעבר הראשון של עיתונות ההמון.

 

העיתונות הצהובה.

 

 

עיתון ההמון הצרפתית (אלידע)- האב דושן (1815-1896), במקביל להתחלת העיתונות הצהובה בארה"ב בצרפת מגיעה תהליך דומה, במחשבה שהעיתונות צריכה לסקר את כל, כל הנושאים עבור הציבור.

 

התפתחות סוכנויות הידיעות-  רוייטקס, ניו יורק אסוסאייט פרס, אוואס וכד', מדובר בצעד הבא, כלומר נוצר צורך בידיעות נוספות ומכאן יצאו גם סוכנויות הידיעות. הבעייתיות כאן היא שכאשר כל הידיעות של כל העיתונים מגיעות מאותן סוכנויות פחות או יותר זה מייצר חד גוניות ופחות תחרות. היתרון הוא בעצם העובדה שזה מאפשר להגיע לכל קצות העולם בלי לשלוח כתיבם ולחסוך הרבה כסף.

השלכות על הסיקור החדשותי– נוצרת איזשהי התאחדות של העיתונאים והם החלו לקחת קרדיט על עבודתם.

 

מגמות מודניות בהתפתחות העיתונות:

  1. ריכוז בעלות בידי ברוני תקשורת: מוזס, נימרודי ושוקן – ולא רק בעיתונות אלא גם הוצאות לאור, גם מגזינים, חברות ליקים הוצאות ספרים, מדיה טלוויזיוני. הכח נמצא בידיים מאוד מעטות של אנשים. מה שעלול להביא לצמצום מגוון הדעות שמופיע בעיתונות. צמצום הפעילות החופשית במטרה לשמור עלהסטאטוס קוו.
  2. ירידות במכירות ועליית גיל הקוראים– קבוצת הגיל של 65 ומעלה.
  3. שינוי מערכת והפקה -עיתון מכוון
  4. התגבשות סוגי עיתונות חדשים:

 

העיתונות בישראל: 1917- התקופה העותומאנית , עיתנות היישוב, הישן ועיתונות העלייה הראשונה – חבצלת ,לבנון. ישנה מלחמה לגבי השפה שיש להתשתמש בה בישראל, אותו ויכוח מתקיים גם בעיתונים, רומעם עיתון גרמני, נאבקים בין העיתונאים.  מעיתונות שאינה רווחית במיוחד בשלב הזה

עד 1948 תקופת המנדט הבריטי, התפתחות מערכות העיתונין ושינויים בתכנים. יותר עניין, יותר קוראים וחלוקת תפקידים. אנו רואים עיתונות מסודרת, יומית, שבועית. הרבה יותר ארומנות, עיתונים לילדים, העלייה מגרמניה הביאה עימה המון מוספי תרבות. בתקופה הזו העיתונים המוכרים לנו היום מתחילים את דרכם:

 

1919 – הארץ, תחת שם אחר.

1939 – ידיעות

1932 – מעריב.

דעיכה של עיתונות מפלגתית ולועזית, במקומה עולה  קרנה של העיתונות הצהובה והעלילתית, העיתונים כעת הם למטרי רווח בלבד.

 

מקורות הכנסה בענף העיתונות:

  1. מכירות – גם בדוכנים וגם מנויים.
  2. מנויים 20%
  3. פרסומות 80%

 

אתיקה ועיתונות- טיפול במקורית מידע, הגנת הפרטיות. כמה רחוק מותר לעיתונאי ללכת כד להשיג סיפור, דיוק ואמינות הדיווח.

Exit mobile version