מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

תקשורת חזותית

תוכן עניינים

 

 

הצילום והראיונע- הדאגורוטיפ והקאלוטייפ ( 1839). תגליתו של מאיברידג': 1873: צלם שהועסק ע"י מושל קליפורניה. מאיברידג' והמושל ערכו התערבות לגבי השאלה האם סוס במהלך ריצתו מרים את כל ארבעת רגליו מעל הקרקע. כדי לבדוק זאת  הציב מאיברידג' 24 מצלמות לאורך המסלול במרחקים קבועים וצילם בכל אחת מהן תמונה בכל שנייה. כך באמת גילו כי הסוס אכן מרים אתך ארבעת רגליו. אך מעל לאלו גילו כי ברגע שמדפדפים בין התמונות נוצרת תנועה, כך התגלה הצילום בתנועה – motion picture.

התמדה חזותית- המח שלנו משלים קדימה את התמונה, יוצר צפייה לתמונה הבאה, ולכן כאשר ישנו מעבר מהיר בין תנועות סטילס המוח משלים את הפעולה ונוצרת אשליה של תנועה. וכך

מוצאים דרכים להצגת תנועה – הבסיס לקולנוע.

 

הקינטוגרף הומצא ב- 1889, ע"י תומס אדיסון. זוהי מכונה שמצלמת את התמונות ובעבודה יחד עם הקינטוסקופ שמקרין את התמונות. הפונוגראף גם של אדיסון הוא מכשיר שמשמיע מוסיקה לצד הסרט, השמעת מוסיקה בזמן הצגת הסרט. צפייה פרטנית ויחידנית לחלוטין, רק אחד יכול לצפות, גם צופים בעמידה דבר שלא הכי נוח, מצד שני אלו סרטים של שלושים שניות כך שזה לא נורא. הויטאסקופ 1896, המצאה של אדיסון- מקרן המקרין את הסרט לקהלים רבים יותר. אדיסון לא התלהב מהקרנות פומביות הוא רצה לשמור על הקרנות אישיות, כך כולם יקנו את המכונות שלו  ויהיה רווחי. רק לאחר מכן כשראה איך מתקדמים עניינים אלו באירופה הוא הבין את הרווחיות והחל לייצר אמצעי קולנוע פומביים יותר.

הסינמטוגרף של האחים לומייר 1895, גם מצלם וגם מקרין! מאפשר בפעם הראשונה לצאת מחוץ לאולפן כדי לצלם, וכך אנו רואים כל מיני פעולות שנעשות בחוץ. סרט מפורסם של לומייר הוא סרט של דקה, סרט של רכבת ,הסרט היה כל כל אמיתי בעיני האנשים  שהם ברחו מהאולם כי חשבו  שהרכבת מגיעה אליהם. הסרטים הראשונים שנעשו היו על דברים פשוטים, דברים שמצולמים מחיי היום יום. כך גדל הביקוש וקמות להן חברות ההפקה – הפקות שונות קמות ועובדות מאוד.

הסרט הראשון באורך מלא, ארך שלוש שעות: Birth of a nation, הסרט עלה דולר שלם, הרבה יחסית,  זה היה בשחור לבן ואמנם עלילתי אף ללא תסריט. התוכן היה מאוד גזעני והוא ידוע עד היום כביעייתי וגזעני, מוצגים השחורים כפורעים.

ב- 1905  מוקמות אולמות הקולנוע הראשונים. סרט עלה כחמישה סנט  והאולמות נקראו "ניקולודאון", אנשים ישבו על כסאות עץ והחוויה הייתה בהחלט לא נוחה.

הקולנוע

 

התמקצעות ענף הקולנוע:

 

  1. הקמת ה-motion picture patents company אדיסון ראה כי קמים לו מתחרים רבים  והחליט לקים את חברה, איגד עשר חברות מובילות ואפילו הקימו את הארגון אשר ערך כל מני הגבלות לדוגמא: יש להשתמש רק בציוד של החברות האלו , יש להפיק רק בצורה שהם החליטו, וכך אדיסון  מקים מונופול יקר יותר וקשה יותר.

 

  1. המעבר להוליווד–  כל שאר החברות לא מוכנות להמשיך לעבוד בתנאים יקרים אלו , על כן הם עושים מעבר מניו יורק להוליווד מפני שהרבה יותר זול שם להתחיל לקים מערך אלטרנטיבי לארגונו של אדיסון. הארגון של אדיסון ארבע שנים לאחר מכן איבד מגדולתו ואיבד משמעות וזאת מפני שהוא לא יכל לעמוד בתחרות הפתוחה. תעשייה שמושכת הרבה כוכבים והרבה אנשים מוכשרים, נוצרת איזשהי תדמית על עיר חטאים, עיר מסוכנת: סמים ושערוריות, פרשיות מיניות וכד'.

 

  1. הקמת בתי קולנוע והתמקצעות שיטות הפצת הסרטים – כמו בעולם הספרים, גם כאן מתחילה התמקצעות לפי תקפידים. כבר לא אותו אדם שמקרין שמצלם וכד'. קמות חברות הפקות, קמים בתי קולנוע, ואלו לא קשורים אחד לשני, הם באותה בעלות ברוב הפעמים וכאן נכנס תםפקיד מפיץ סרטי הקולנוע שתפקידו הוא למכור את הסרטים לבתי הקולנוע, זהו בעצם תיווך למכירה. כמו כן גם בבתי ההפקות ישנם אחראים על התוכן: קמות תעשיות שונות ושיטות הפצנ. ענף הקולנוע מתחיל להתמקצע וישנה התפתחות של אולמות הקולנוע, ב- 1914 מוקם בניו יורק אולם קולנוע בו 3000 מקומות ישיבה.

 

  1. הסרטים משרתים  פונקציות חשובות מאוד באותה תקופה – ארה"ב בעצם שולטת על 80% מהשוק , השליטה האמריקאית מתחילה כבר אז מה שדי נשאר עד היום. יש לזכור כי באותה תקופה אלו עדיין סרטים אילמים, כך שאין צורך לדעת קרוא וכתוב או לדעת  שפות בשביל לצפות בהם. בתחילת שנות העשרים מגיע וולט דיסני לארה"ב וב-28 הוא מביא את מיקי מאוס! הסרט האנימציה הראשון.