מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

1842 מדיניות חדשה

תוכן עניינים

1835 – אסור לסטודנטים ללמוד בחו"ל. גם לא אהב עיתונים, גם לא מונרכיסטים.

מה הרגיז את הצאר בפטר צ'אדאיב? 1836. 1833 יש תפישה רשמית של הצאר. והמכתב נתפס כויכוח עם הצאר. מדובר בקצין רוסי משכיל ורצה קתוליות. טען שרוסיה מנותקת מהעולם המערבי בגלל זה. מה המדיניות הרשמית? רוסיה צייתנית, שקטה, נעימה, הכי ראויה לנצרות. מרוחקת מהמערב אבל הודות כך הרוויחה. אין מלחמת מעמדות. מרידות כשאין צאר חוקי, עד הגעת רומנוב. אירועים עצובים מדי פעם, בגלל הקוזאקים (פוגצ'וב).

לפי הז'אנר הלירי הרשמי רוסיה היא יפהפה נרדמת –מי הנסיך שמעיר אותה? פטר. ומי עוזר לו פיזית? זרים. הולנדים, גרמנים… היה צורך. נטייה לסינתזה. הטכנולוגיה כנוצרית ומוסרית, הזרים – שולטים עד 1812 ואז נצחון ורוסיה הופכת למעצמת על. אלכסנדר הראשון – תקופת מעבר עם שלטון זרים שרוסיה מנצחת. נפולאון כנציג אירופה כולה, קיסר עמים.עכשיו שלב לאומי עם הישגים שהביאו מהמערב. מה הייתרון? צניעות, צייתנות, לבביות, אומץ. מה עם הישגים תעשייתיים, טכנולוגיים, מדעיים?

 

בתחום התרבות הלאומית – פושקין מתקבל כמי שממלא את הריק. גוגול, נפשות מתות, מנסה להציג כפואמה הירואית. רצה להיות דנטה, קמואש, מילטון. לצמצם הפער – לעקוף את המערב.

1842 מדיניות חדשה – משכורות מהממשל לכמרים.

חלקו השני של המכתב – הכל תלוי באוויר, שום דבר אינו יציב. הכל חולף, שמות משתנים. המדינה ריקה. אין תושבים, אוכלוסייה דלילה. איך נסביר את המצב? מדינה ענקית וריקה שלא צומחת!למה? צניעות, עוני קדוש, שליחות. נוף שטוח ועלוב. השטח כל כך רחב ואינסופי = תבונה אלוהית. רוסיה ארץ הקודש, הכל פתוח. ענייה ופתוחה – מצוין. אפשר לפתח, יש מקום ליצירה. נראה מה מתאים. מה בטוח לא מתאים? דמוקרטיה, רפובליקה, חופש הביטוי (=אנרכיה). מה כן טוב? טכנולוגיה, תעשייה, צבא. ככה זה עד תחילת שנות ה-40 של המאה ה-19.

הסתירה- המדינה הכי טובה בעולם ובכל זאת בפיגור.

 

אח"כ רוסיה מתחלקת לפרו-מערביים וסלבופיליים. בשיעור הבא. מה המכנה המשותף? שניהם נגד השלטון ושוללים את הצמיתות. גוגול.

 

מה קורה במרד הדקמבריסטים? קבוצה קטנטנה של קצינים מהאצולה שהושפעו ממה שראו במערב במלחמות ומרדו בניסיון לבדל את ההצמתה. בשום אופן לא רוב האצילים.

 

מאיוראט – שיטת ירושה מאב לבן שהייתה נהוגה במערב ובעיקר באנגליה. הבן הבכור יורש אדמה, השני לכנסייה השלישי לצבא. ברוסיה נהוגה מהמאה ה-15 ולא באופן גורף; כל אצולה נהגה קצת אחרת ולא ניתן לומר שהמאיוראט הצליח כמו במערב.

 

סיניוראט – שיטת הירושה שהייתה נהוגה במונגוליה ועקב כך ברוסיה עד המאה ה-15. ירושה שבטית. השבט הוא משפחה ענקית שבה הירושה עוברת כולה לבכור ביותר בשבט. כלומר לא מאב לבן אלא גם לאחים/בני דודים וכו', כתלות במי בכיר יותר. נשארה נהוגה ברוסיה באזורים מסויימים.

 

אם כן, לא ניתן לומר שהמאיוראט היה השיטה המובילה ברוסיה. מי ששירת בצבא היו לעיתים בנים שניים/אצילים נטולי אדמה/אצילים שירדו מנכסיהם וכו'…

2 קטעים ליריים מנפשות מתות. "סטייה לירית", החלק הראשון.

רוסיה כשממה, מדבר לנזיר המתוודה. מקום חסר תכונות מפתות מצד שני. העוני הרוסי מתאים לאורתודוסקיה. מגוייס כתכונה חיובית. הכל בקטע לשלילה; תיאולוגיה נגטיבה, אי אפשר לתאר. כל ההגדרה נשללת, היא פסולה, לא מסבירה שום דבר. יש מה שניתן ע"י הטקסטים הקדושים. התיאולוגיה נגטיבה – היא באה כהיפך להגדרות שהן אסורות. שיר האינסוף שנשמע מכל רוסיה מסמל געגועי נפש (ברוסיה לא הייתה מוזיקה קלאסית). אמור להיוולד רעיון לאומי כפי שהיה באותה התקופה, לכל עם יש אידאה. רוסיה אין סופית (השטח) ולכן גם האידאה תהיה אינסופית. 1842. רוסיה נטולת אומנות פלסטית בתיאור הזה. הפיסול שייך לקתולים. בתחילת שנות ה-40 גוגול מראה פנייה חדה לאורתודוקסיה לאחר שהשתייך לזרם הפאיטיסתי החילוני. 1843 יכתוב ספר על ליתורגיה אורתודוקסית. זו תפנית חשובה- אין פלסטיקה, אין נפח, ארץ שטוחה, ארץ הקודש. אפלטון – ארץ התוכן, אי אפשר לתאר, שטוח וחסר צורה. נישואים קדושים בין גוגול לרוסיה כדמות נשית.