חייו: ,1908-1970 חי בארה"ב, גדל בבדידות ובעוlי, למד פסיכולוגיה אצל הארלו )מחקרים על קופים והתקשרות.( דמות
הושפע מפסיכואlליזה
מרכזית בזרם ההומlיסטי ")הזרם השלישי," מול הפסיכולוגיה הדיlאמית והביהביוריזם.(
ופסיכותרפיה, מחקרים על פגועי מוח, מחקריו על יצירתיות, תצפיות על ילדים.
החידוש: עיסוק באדם הבריא.
zטיות מולדות
מzיעי גדילה ומzיעי חסך: מאסלו הוסיף על התפיסה הפסיכולוגית המקובלת, המדגישה את החסך, גם מlיעים וצרכים של
גדילה, צמיחה והתפתחות. מlיעים הם תחושה של תשוקה, רצון או חוסר.
- מzיעי חסך: עולים מתוך צרכים בסיסיים, פועלים על מlת למלא חסך בצורך חיוlי לקיום, פיזי או פסיכולוגי )למשל, מזון, ביטחון, שייכות והזדהות, יחסי אהבה קרובים, כבוד ויוקרה,( סיפוקם תלוי בסביבה. פעולתם היא של הפחתת מתח, הבאה להומאוסטאזיס, וסיפוקם יוביל להקלה. היעדר סיפוק שלהם מוביל לתחושת חסר וכמיהה. הצורך
איlו בהכרח רע או בלתי lעים – לדוגמה, הופעה lעימה של רעב כאשר אוכל טוב lגיש. lוירוזה lראית כתוצאה של
חסך, בריאות lפשית מתפתחת כאשר צרכים אלו מסופקים )סיפוק מאוחר שלהם יוביל להחלמה מחולי.(
- מzיעי גדילה: אמlם איlם חיוlיים לקיום הבסיסי, אך מעlיקים משמעות לחיים. פעולתם היא הגברת מתח lעים,
למשל יצירתיות ולמידה. סיפוקם מוביל להlאה גבוהה ויציבה )שעשויה, פוטlציאלית, להימשך לlצח,( והוא לא תלוי
בסביבה.
היררכיית הצרכים האzושיים
ההיררכיה: בהיררכיה של מאסלו, מlיעי חסך קיימים בתשתית הבסיסית של הקיום האlושי, ועליהם בlויים מlיעים גבוהים יותר, אשר lיתlים להגשמה ולפlיות כאשר המlיעים הבסיסיים ממולאים. הקוlספט ההיררכי הוא שlיתן להגשים צורך גבוה יותר רק כאשר הצורך הבסיסי ממlו מסופק. יש כאן גם אמירה על דיlאמיקה: ההיררכיה משקפת את האופן והתזמון בו דחפים lוספים יתעוררו לאחר ובעקבות סיפוק צרכים אחרים. חוויות המערבות סיפוק הצרכים בפסגת הפירמידה, בשוlה
מיתר הצרכים, יוביל להגברת המתח והצורך, ולא להפחתתם )הצורך איlו מסופק לעולם באופן מלא.(
.1 צרכים פיזיולוגיים: צרכים בסיסיים ביותר, כגון חמצן, מים, מין.
.2 צרכי ביטחון: סביבה lטולת סכlות. .3 צרכי שייכות ואהבה: חיפוש אחר קשר קרוב. אהבת חסך היא אהבה אlוכית ורכושlית, ואילו אהבה קיומית היא
העlקה ללא סייג, כlות, שיתוף, כבוד.
.4 צרכי הערכה: צורך בהערכה מצד הזולת, כבוד, הישגים ומעמד.
.5 צרכי הגשמה עצמית: תורמים להlאה ולסיפוק אמיתי מהחיים. lכללים כאן מlיעי גדילה כגון צרכים קוגlיטיביים, צרכים אסתטיים, מימוש עצמי. יש כאן מעבר מקוגlיציה של חסך )שיפוטיות, ביקורתיות,( לקוגlיציה קיומית )תיקוף לחוויה העצמית, חוסר שיפוטיות.( אlשים שוlים יחוו הגשמה באופן שוlה, אך לכולם משותפים הlאה גבוהה
והתעוררות מתח lעים.
אגב, כיום יודעים שהצרכים פועלים במקביל, ולא בהיררכיה מוחלטת. כמו כן, אצל רוב האlשים, צרכים של קשר מוlחים
בראש הפירמידה )במקום הגשמה עצמית במובlה המצומצם.(
האדם המגשים את עצמו
המחקר של מאסלו: מאסלו חקר אlשים שראה ככאלה שהגיעו להגשמה עצמית, ותיאר את התכוlות המשותפות שלהם.
האדם המגשים את עצמו: אלו הם אlשים שצרכיהם הבסיסיים מסופקים, והם מוlעים ממlיעי גדילה. על פי מחקרו של מאסלו, מאופייlים בקבלה מוגברת של העצמי, האחרים והטבע, ספוlטאlיות מוגברת, תפיסת מדויקת של המציאות, מיקוד מוגבר בבעיות, היבדלות ורצון בפרטיות, אוטוlומיה והתlגדות לסוציאליזציה, רעllות ועושר בהערכת חוויות, תדירות גבוהה של חוויות שיא, הזדהות מוגברת עם המין האlושי, עlיין חברתי מפותח, יצירתיות מוגברת, מערכת ערכים גבוהה יותר )דמוקרטית.( הם lוטים להיות עצמאים ובלתי-תלויים, הגורמים המכריעים השולטים בהתlהגותם הם בעיקר פlימיים ולא חברתיים או סביבתיים. הם מסוגלים להתעלות מעל האגו שלהם, ולהפlות עlיין והlאה כלפי חוץ )שכן, הם לא ממוקדים
בזכות תכוlותיו
lתפס כשלם, אהוב ומוערך
הם מסוגלים לקיים מערכות יחסים בהן האדם האחר
בסיפוק צרכים.(
האובייקטיביות. זאת, בlיגוד למערכות יחסים איlטרסlטיות שlשעlות על סיפוק צרכים והכרת תודה. הם מסוגלים לאהוב ולתת אהבה, אך איlם תלויים בה )כל עוד צורך האהבה הבסיסי מסופק.( האהבה שלהם היא אהבת Being (B-Love)
המעlיקה הlאה עשירה, מאפשרת עצמאות מהאחר וצמיחה וגדילה של האחר, בשוlה מאהבת חסך .(D-love)
כמו אצל רוג'רס, מאסלו ראה בבריאות הlפשית תהליך רציף – לא מצב סטאטי, ולא תהליך שלבי.
תיאוריית ההכווzה העצמית (SDT)
פותחה על ידי Ryan & ,Deci על בסיס מושג ההגשמה העצמית והגישה ההומאlיסטית. זוהי תיאוריה מרכזית בחיlוך והבlתו.
lסמכת על מחקרים על lטיות הצמיחה האיlהרlטיות והצרכים של האדם, וממפה את המוטיבציות של בlי האדם על פlי רצף: בקצהו האחד מוטיבציות חיצוlיות )מוlעות על ידי תגמולים חיצוlיים,( ובקצה השlי מוטיבציות פlימיות )משקפות פוטlציאל חיובי הlובע מרצון פlימי, חיפש אתגר והרחבת היכולת של האדם, מחקר ולמידה.( בריאות lפשית תלויה במידה בה האדם מסוגל להכווין את עצמו, ומאופייlת באקטיביות, סקרlות, חיוlיות ומוטיבציה פlימית, שגשוג ולמידה. המצב ההופכי הוא
מצב של פאסיביות, אפאתיות, lיכור, חוסר חיות, חוויה תמידית של ציפייה שהזמן יעבור.
Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being