מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

היתר בנייה לממ"ד

תוכן עניינים

אחרי המערכה הביטחונית האחרונה זה כבר ברור עוד יותר מאשר שזה בעבר : יש צורך דחוף במרחב מוגן לכל דירה ודירה, ולא רק באזורי הגבול. אף על פי כן, נתוניפ של התאחדות הקבלנים בארץ חושים כי ליותר משישים אחוזים מבעלי הדירות בישראל אין מרחב מוגן. ברמה הפרקטית VH ממ"ד היא לא מדע טילים והיא לא מסובכת במיוחד או בלתי אפשרית, אבל זה כן דורש מעט מחשבה וזה לא עד כדי כך פשוט ליישום.

איך זה עובד?

 

החוק מחייב להוסיף ממ"ד לכל מבנה חדש שנבנה או לכל תוספת לדירה. בשנת 2010 הוגדרו באופן ברור בחוק הקריטריונים הנחוצים כדי לבנות ממ"ד בהם מתמחה חברת מרובעים היתר בניה צורה תקנית ומסודרת. כל ממ"ד צריך להיות בנוי מבטון מזויו, ששטחו לפחות תשעה מטרים מרובעים. גובה הממ"ד צריך להיות הין 2.5 – 2.8 מטרים ורוחבו לפחות מטר וחצי, עובי הקירות צריך להיות עשרים וחמישה סנטימטרים.

 

איך מקבלים היתר לממ"ד?

ברור מאליו שיש הבדל בין היתר ממ"ד בבית צמוד קרקע לבין היתר ממ"ד בבניין בבניין דירות בו נמצאים שכנים רבים ודיירים רבים בעלי רצונות שונים ויכולות כלכליות שונות זו מזו.
אם ברצונכם להוסיף ממ"ד עליכם להוציא היתר בנייה. השלב הראשון הוא הגשת בקשה לתיק מידע להיתר, שכוללת מפת מדידה עדכנית, צילומים של הבית או הבניין ותשלום על תיק בנייה. המידע אמור להימסר אליכם תוך שלושים ימי עבודה.

השלב הבא הוא להגיש בקשה מקוונת על ידי אדריכל בהליך רישוי מקוצר במערכת רישוי זמין. בדיקת תנאי הסף לוקחת עד עשרה ימי עבודה מיום פתיחת הקשה במערכת רישוי זמין וההחלטה עצמה תימסר תוך עשרים וחמישה ימי עבודה.

ההערכה היא הוצאת היתר בניה לממ"ד עולה כחמש עשרה אלף שקל. כמובן שסכום זה מתחלק בין מספר דיירים אז הסכום קטן משמעותית עבור כל דייר.

 

ומה עושים עם השכנים?

שאלה מצוינת. הדבר שהכי חשוב לעשות כשבונים ממ"ד הוא לערב את השכנים כמה שיותר מהר. יש לפנות אל דיירי הבניין ולבקש את הסכמתם משום שהקמת ממ"ד מחייבת תפיסת שטח קרקע משותף בחצר. כמו כן אם הדירה בקומות העליונות אז יש לבסס את קירות הממ"ד על ידי קונסטורקציה נפרדת ועצמאית. על פי סעיף 71 בחוק המקרקעין בניית ממ"ד מחייבת הסכמה של לפחות 60% אחוז מדיירי הבניין. זה עניין אקוטי כי ללא ההסכמה הזאת לא תוכלו לבנות את הממ"ד. לכן חשוב להבין כמה שכנים באמת נמצאים לצידכם וכמה מתנגדים. תוכניות שלמות נפלו בגלל ששכנים שהתלבטו בסוף החליטו לוותר. אין לשכנים המתנגדים מה לעשות מרגע שההחלטה יוצאת לדרך, חוץ מאשר להביע התנגדות – שכנראה תידחה אם אין להם סיבה קונקרטית.

אז למה אתם מחכים? קדימה, צאו לדרך.