- הבעת כעס
þ במשא ומתן- כאשר האווירה סביב המשא ומתן נדה בין תחרות לשיתוף פעולה.
(במכירה ישנה תחרות, שני הצדדים נאבקים על המחיר ולעומת זאת יש גם תחושת שיתוף פעולה.) לכעס יש ערך תקשורתי כשהוא מעביר מסר של איום וחוסר
שביעות רצון.
מחקרים מראים כי אנשים לפני הגעה לקונפליקט, משא ומתן מתכוננים ומעלים את רמת
הכעס.
- מגבלות הכעס אפקטיביות כאשר:
þ כעס מזויף אינו אפקטיבי- עליו להיות עמוק בכדי להשפיע.
þ לכעס יש תועלת בטווח הקצר בלבד, הנזק הוא לטווח הארוך
þ על הכעס להיות מאוזן- לא ניתן להשתמש בו בצורה סדרתית מפני שהשפעתו
עלולה להיפגע.
הדבקה רגשית
ישנה הדבקה רגשית משני סוגים:
v תהליכים אקספליציטיים – מכוונים- חיקוי מכוון מילולי ולא מילולי ומודע של רגשות
של אחרים.
v תהליכים אימפליציטיים – מרומזים- בעיקר לא מילולי, לא מודע.
מה גורם להדבקה רגשית?
אינטראקציה עם אנשים שמביעים רגש חיובי\שלילי או עם ההיחשפות לרגש?
עצם ההיחשפות לרגש מספיקה להידבקות.
פייסבוק עשו ניסוי, הם שלטו במידע אשר מגיע למשתמשים. הם יצרו שלוש קבוצות של אנשים. קבוצה 1 קיבלו יותר מודעות חיוביות בעמוד הבית, קבוצה 2 קיבלה מודעות שליליות, והקבוצה
השלישית, קבוצת ביקורת נותרה על עמוד הבית הרגיל. התוצאות הראו כי התוכן אליו נחשפה כל קבוצה הצליח להשפיע, להדביק את משתמשי הפייסבוק
ברגש הידיעות שפורסמו. עצם החשיפה לרגש מדביקה אותנו רגשית. אנו לא צריכים להיות באינטראקציה ממשית בכדי
להידבק.
השלכות לניהול
v קבלת החלטות:
רגש חיובי >- שימוש באסטרטגיות פשוטות לקבלת החלטות רגש שלילי >- נטייה לשקול הרבה אופציות. סגנון קבלת החלטות אשר גורם לנו לשקול יותר
אופציות.
v רגשות משפיעים על עמדות העובדים כלפי מקום העבודה
רגש שלילי קשור להתנהגות אנטי-חברתית
רגש חיובי קשור בעמדות חיוביות כלפי מקום העבודה.
v מנהיגות
אפקטיביות של מנהלים קשר חיובי יותר עם הבעת רגשות חיוביים מאשר עם הבעת רגשות
שליליים
v יצירתיות
רגש חיובי קשור בגמישות ופתיחות לרעיונות
רגש שלילי קשור במחשבה על פתרונות יצירתיים (לשל, פתרון בעיות)
שאלות לדוגמא
1 .אלונה שחקנית מפורסמת, שהייתה במצב רוח טוב למדיי, קיבלה הודעה כי היא נכשלה באודישן לסדרה הפיג'מות, היא כעסה מאוד על המפיקה שהכשילה אותה. אפרת, חברתה המעצבנת של אלונה, בדיוק
חזרה מהרצאה בהתנהגות ארגונית ושומעת את סיפורה של אלונה. במקום לנחם את אלונה, אפרת צוהלת ואומרת לה – אני יודעת! מה
שאת חווה כרגע כלפי המפיקה הוא:
א- מצב רוח – mood –רע.
.רע – emotion – רגש -ב
.labor emotional – רגשי נטל -ג
.contagion emotional רגשית הדבקה -ד
דוד נהג האוטובוס הוא אדם לבבי מאוד. הוא נוהג לברך כל נוסע שעולה לאוטובוס בברכת יום טוב ואף מבקש להחליף כמה מילים עם הנוסעים ולהכיר אותם טוב יותר. לאור מסקנת מחקרם של רפאלי וסטון על
הקופאים בחנויות הנוחות מה נצפה שיקרה? א- בשעות הצהריים יזכה דוד לתגובות שליליות יותר בשל הכמות הנמוכה
יחסית של הנוסעים באוטובוס. ב- בשעות הבוקר יזכה דוד לתגובות שליליות יותר בשל עומס הנוסעים
העולים לאוטובוס. ג- בשעות הבוקר יזכה דוד לתגובות חיוביות יותר בשל העובדה כי
רמות מצב הרוח נוטות להיות גבוהות יותר בשעות אלה. ד- בשעות הערב יזכה דוד לתגובות שליליות יותר בשל העובדה שבשעות
אלה חוזרים האנשים מהעבודה לאחר שהוטל עליהם נטל רגשי גבוה.
רון סטודנט ביום ומלצר בערב. הבוקר היה לרון יום קשה והוא מרגיש נורא, אבל בעבודת המלצרות אי אפשר לעשות פרצוף חמוץ, והוא משתדל ככל יכולתו לחייך, למרות שמצב הרוח שלו
גרוע. זוהי דוגמא ל:
א- משחק תפקידים שטחי.
ב- הדבקה רגשית.
ג- תהליכים אקספליציטיים-מכוונים.
ד- תהליכים אימפליציטיים-מרומזים.