גישת המערכות הפתוחות. גם כי מסתכלים על הארגון כמערכת וגם כי מתייחסים למערכות
השונות שנמצאות מסביב הארגון ולא רק למה שקורה בתוך הארגון (כמערכת סגורה) מערכת- קבוצה של אלמנטים (מוחשים או מופשטים) אשר מקיימים קשרי תלות הדדית
בסדר פנימי מסוים ומשתלבים לכדי מקשה אחת.
מאפיינים:
.1 מערכות סגורות מול מערכות פתוחות. יחסי גומלין פתוחים בין הארגון והסביבה. (לדוגמה-אפל. מייצרים ע"פ הצרכים של הסביבה אך אינם מוצאים את עצמם רודפים
אחרי הלקוחות כל הזמן. הם גם מכתיבים את השוק)
- גבולות "בעיני המסתכל-" במערכת פתוחה הדברים הרבה יותר דינאמיים. בעין של
מישהו אחד הגבול בין הארגון לסביבה נמתח בשירות לקוחות, ובעין אחרת הגבול
נמתח בדובר הארגון.
- ככל שהארגון פועל כמערכת סגורה הגבולות הם נוקשים יותר- לדוגמא, מיקום
העבודה. ( עבודה מ8 עד 5 ולאחר מכן העובד אינו נמצא בעבודה). במערכת פתוחה הגבולות חדירים- לדוגמא הגיוני לעבוד מהבית, בכל מיני שעות, ניתן לצפות
מהעובדים להיות זמינים גם אם אינם נמצאים פיזית "בעבודה."
- יחסי חליפין הדדיים עם הסביבה- אני מקבל חומרי גלם, כח אדם מהסביבה ואני
מוציא החוצה מוצרים ושירות. במערכת פתוחה יש מערכת יחסים עם הסביבה
החיצונית
המלצות של הגישה:
.1 חלוקה לתתי יחידות בארגון. לדג,' חברה סלולרית שיש לה מגוון גדול של לקוחות-
צעירים, מבוגרים, עסקיים ופרטיים. כל סוג אוכלוסיה מצריכה יחס שונה- שיווק שונה ושירות שונה. הטיפול בכל אוכלוסיה מצריכה ידע אחר וגישה אחרת- לכן הגישה ממליצה לחלק לתתי יחידות כדי שכל תת יחידה תוכל לתת את הטיפול הספציפי
והמתאים. .2 תקשורת רב כיוונית. החידוש- תקשורת בין הארגון לסביבה החיצונית. (דוגמא-סקר
שוק.)
.3 פתרון קונפליקטים- לעיתים פתירת הקונפליקט תהיה במעלה ההיררכיה, להם יש
את הידע ולעיתים בתחתית ההיררכיה. (לדוגמה שירות לקוחות.)
* מחקרי הות'ורן .3 גישת יחסי אנוש
מכניסטיות רציונליות
חברתיות
מערכת סגורה
שיעור -3 תפיסה (פרק קריאה של נושא זה קריטי במבחן)
תפיסה זה כל התהליכים אשר קשורים לבחירת, ארגון ופירוש מידע. קליטה תפיסה קבלת החלטות
המטרה היא להבין את המצב. לקלוט דברים בעזרת החושים שלנו, להבין אותם ולקבל
החלטות בהתאם.
מדוע חשוב לחקור תפיסה בהתנהגות ארגונית?
- הבדלים תפיסתיים בין אנשים- אנשים תופסים ומפרשים מידע אחרת.
- חשיבותה של קבלת החלטות
תפיסה חברתית-תהליך הייחוס – תפיסה חברתית-מידע חברתי * מה מטרת ההתנהגות
* ממה היא נובעת * מה היא אומרת על האדם
ייחוס- הסקת המקור הסיבתי להתנהגות
- ייחוס פנימי- מייחסים את ההתנהגות למשהו הקשור לאופי הפרט. לדוגמה-עובד
מאחר והייחוס שלנו הוא כי הוא עצלן.
- ייחוס חיצוני- באותה סיטואציה נגיד כי הייתה תאונה, פקקים או כל דבר חיצוני שיצר
את המצב.
התאוריה של קלי, ייחוס סיבתי
תאוריה זו אומרת כי הייחוס תלוי ב:
התנהגות נצפית ומושפעת משלושה דברים: קונצנזוס- הסביבה נוהגת אחרת? ככל שהקונצנזוס גבוהה יותר יש יותר סיכוי
שהייחוס יהיה חיצוני. עקביות- אם הפעולה אותה תפסנו קוראת כמה פעמים, אינה חדשה לנו. עקביות
גובהה מגדילה סיכוי לייחוס פנימי. מובחנות- הסיטואציה הזו מובחנת מסיטואציות שונות. במידה והוא גם פועל בצורה זהה בתחומים אחרים הייחוס יהיה פנימי. לדוגמה-לא מאחר רק בבוקר לעבודה אלא גם אחרי ארוחת הצהריים וכו.' ככל שהסיטואציה יותר ייחודית יותר סיכוי שהייחוס
יהיה חיצוני.
הטיות בייחוס
ישנם כל מיני תופעות אשר גורמות לנו להטיות בייחוס. בהטיה אנחנו נוטים למשהו מסוים
באופן עקבי. הטיה לאחר שתזוהה אפשר לנסות למנוע על ידי הטיה בחזרה לכיוון השני.
תוצאה = נטייה אישית + השפעות הסביבה
- טעות הייחוס הבסיסית Error Attribution Fundamental – אנו נוטים לעשות
ייחוסים פנימיים יותר מאשר חיצוניים.
- הטיית שחקן- צופה. Bias Actor-Observer – אנו עושים ייחוסים פנימיים לאנשים
אחרים וייחוסים חיצוניים לעצמנו.
לאיזה מידע אנחנו שמים לב? נוטים להתייחס למידע שהוא לא רלוונטי לנו. (דוגמא-ניסוי עם נגני הפסנתר. מי שראה את הסרטונים של הנגנים ניחש יותר טוב מי ניצח למרות שהמראה לא אמור
להשפיע בתחרות נגינה.)
מקור הבעיה-תפיסה סלקטיבית אנחנו חושבים שאנו תופסים את כל המידע כשבעצם אנו תופסים את המידע אליו
אנו מפנים את הקשב.
משאבים מוגבלים-
סינון ופירוש המידע נתון להשפעות חיצוניות-אמונות, רקע אישי, ניסיון קודם.
הימנעות מהטיות תפיסתיות
- להפריד עיקר מטפל- לקרוא את האותיות הקטנות
- לא להתקבע בדפוסים אוטומטיים – לא להגיד כולם עושים ככה
- להטיל ספק ב"אמיתות מסורתיות"
- לתהות על סיבה ותוצאה-מה גרם לנו להסיק מסקנה? גורם רלוונטי?
- להשתמש במדדים אובייקטיבים- להשתמש בדעות של אחרים, להתייעץ. "חוכמת
ההמונים"
בתפיסתנו על אדם אשר כותב אימייל עם סמיילים 2 אופנים:
.1 יכולת- כמה האדם מוכשר? מציג חוסר רצינות?
.2 חום- כמה האדם נעים?
נערך מחקר המראה כי לא כדאי להוסיף סמיילי לאימיילים שלנו. כאשר אנו עושים זאת:
– תפיסת היכולת של הכותב יורדת – תפיסת הנחמדות (חום) של הכותב לא משתנה – לפי הקוראים, רוב הסיכויים שהכותב הוא אישה – הקוראים יחלקו פחות מידע עם השולח
– נכון גם למנהלים וגם לעובדים זוטרים
סיכום!
.1 כולנו מועדים להטיות תפיסתיות- אנחנו נוטים לעשות טעויות מערכתיות .2 התנהגות= תגובת הפרט לתפיסתו את הסביבה. לא כל התנהגות מעידה באופן
מוחלט על אופי של אדם לחיוב ולשלילה. .3 השפעת תפיסת הסביבה > השפעת המצב האובייקטיבי. ישנן תפיסות שונות
למצב זהה לפי המצב האובייקטיבי של הפרט.
.4 צעד ראשון לצמצום טעויות. מודעות > צמצום השפעת ההטיות.