מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

התקלקל לך חלק במז"ח? מה עושים?

תוכן עניינים

לעסקים רבים בישראל יש מז"ח (מערכת זרימה חוזרת) כיוון שהתקנות בישראל מחייבות בכל בית עסק ומפעל בו יש מערכות מים המיועדות לצרכי המקום את המערכת. התקנות נחשבות לנוקשות במיוחד, למעשה משרד הבריאות מחייב את ספקי המים בישראל לא לשרת לקוחות שאין להם מערכת זרימת מים תקינה. ישנם גם מקרים בהם משרד הבריאות מורה על ביצוע ההתקנה.

 

אז מה זה מז"ח ומי צריך להתקין אותה?

מז"ח הוא מכשיר שמונע את זרימת המים אל הצנרת הציבורית. תפקיד המערכת הוא לוודא כי המים במערכות הצנרת של העיר או היישוב זורמות למגזר הפרטי והעסקי באופן חד כיווני. יש למערכת המז"ח תפקיד משמעותי בשמירה על הבריאות שכן היא מונעת מחיידקים או מזהמים שונים להיכנס לתוך מערכת המים כאשר לחצי האוויר בצנרת משתנים. בזכות המערכת הפשוטה אך היעילה הזו, המים אינם עומדים בצנרת והם ראויים לשתייה.

הנחיות משרד הבריאות מאוד ברורות בנושא, מי שצריך להתקין מז"ח הם כל אתרי המים, ובהם מקווה, ספא, בריכות ואתרי השעשועים במים, כך גם עסקים בתחום האנרגיה ובהם תחנות הדלק, בתי הזיקוק, מאגרי הנפט, חברות הגז ומפעלי הפחם. עסקים בתחום החיות, המכוניות, המזון, ההדברה, הייצור והעיבוד, עסקי פסולת, טקסטיל, קוסמטיקה, היגיינה, רפואה, מעבדות ומכוני מחקר, בתי דפוס ועסקים לייצור חומרי גלם.

 

מתי בודקים את המז"ח?

כמו שיש תקנות ברורות למי צריך להתקין מז"ח, כך ישנן תקנות ברורות וקפדניות לבדיקות התקופתיות למערכת ואף להרכבת המערכת בצורה מדויקת. החוק קובע שיש ליישם באופן מדויק את הוראות משרד הבריאות, אבל איך יודעים אם משהו אינו כשורה עם המערכת? התקנה ובדיקה עורכים עם חברות אשר מתמחות בתחום תיקון והתקנת מזחים בארץ ולהן חלקי חילוף למזחים ובעלי מקצוע מיומנים שיודעים לטפל בכל בעיה שתיקרה בדרכם.

כאשר בעלי מקצוע מבצעים את הבדיקה הם בוחנים את המערכת כולה באופן מדוקדק, אחד הסימנים הבולטים לכך שמשהו אינו כשורה עם המערכת הוא שיש פריקת מים בחלק האחורי של המכשיר. לעיתים ניתן לראות שהמערכת סוטה מהתנאים הקבועים שלה, ויש לתקן מצב כזה במהירות רבה כדי למנוע זיהומים.

 

אילו תקלות יכולות להיות במערכות מז"ח?

יש מגוון נרחב של תקלות שיכולות להיגרם למערכת. אחד המוכרים הוא פגיעה בשסתום המערכת, זוהי תקלה שיכולה לפגוע באיכות מי השתייה, למעשה, מזהמים שונים יכולים להיכנס למערכת, ישנם גם מקרים שלכלוך או בלאי של החומר גורמים לכך שישנה פגיעה במערכת ובכל מקרה חובה לתקן את התקלות במהרה.

המערכות מגנות עלינו לא רק מהבחינה הזו שהם מונעים מזהמים, אם יש תקלה קשה במז"ח יכולות להיות תקלות נרחבות נוספות שיגרמו לנזקים כלכליים נרחבים בשל פגיעה ברכוש המפעל או העסק, ואף לפגיעה חמורה באנשים בשל פיצוצי מים בצנרת. אם מבצעים בדיקות על פי התקינות ואם פועלים על פי כל הפרוטוקולים הבטיחותיים, ניתן להגיע לכל תקלה בזמן, לתקן אותה לפני שהיא גורמת לנזקים ולהיות תמיד עם היד על הדופק.

 

מה כדאי לדעת על התקנת מז"ח?

כאשר מתקינים מז"ח יש לשטוף קודם לכן את המערכת, עושים זאת עם החדרת מים בלחץ, וזאת כדי שבמידה ויהיו חלקיקים וגופים זרים במערכת, הם יישטפו החוצה. את המערכת מתקינים במיקום בטיחותי והמיקום צריך להיות כזה שתהיה אליו גישה נוחה, וזאת כדי שהבדיקות התקופתיות יהיו קלות יותר. יש כללים שונים להתקנה ואבזור כאשר המערכת מותקנת במקומות ציבוריים ויש לעמוד בהם, מכאן גם החשיבות הגדולה להתקנה באמצעות חברה עם ניסיון והתמחות בתחום.