מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

כך תוודאו שילדיכם הקטינים מקבלים שכר הולם בעבודת הקיץ שלהם

תוכן עניינים

העסקה של קטינים היא נושא מדובר בתקופת החופש הגדול, במהלכו בוחרים צעירים רבים להרוויח כסף ולעבוד במשרות מזדמנות. למרבה הצער, ישנם מעסיקים שבוחרים לנצל את כוח העבודה "הזול" הזה ולא משלמים לעובדיהם הקטינים את השכר בגובה המגיע להם על פי החוק, או שבמקרים חמורים יותר – לא משלמים להם שכר כלל. חשוב לערב בעל מקצוע מתחום המשפט, כדי לקבל כלים להתמודדות עם מעסיקים מסוג זה – ולדאוג למיצוי זכויותיהם של הילדים.

באילו עבודות מותר להעסיק בני נוער ומאיזה גיל?

בני נוער בגילאים צעירים מועסקים בשלל משרות, כשבמהלך החופשה הגדולה נפתחות אפשרויות רבות בפניהם: מלצרות, ניקוי שולחנות במסעדות, סיוע בתחנות דלק, מכירות ועוד. כאשר עורך דין דיני עבודה נדרש להתערב במחלוקת בין מעסיקים לקטינים, לרוב מדובר במצבים שבהם תנאי העבודה בפועל – לא תאמו את ההבטחות של המעסיק לעובדים בשלב הראשוני של הקבלה לעבודה.

מסיבה זו, חשוב להבין לעומק מהן זכויות העובד בגיל של מתחת לשמונה עשרה שנים ולוודא שהמשרה, מלכתחילה, עומדת בתנאים אלו, למשל:

  1. העסקה מגיל 14 לכל הפחות וגם אז – אך ורק בתפקידים שאינם עלולים לפגוע ברווחתם של הצעירים.
  2. שכר מינימום בהתאם לחוק ובהתאמה מלאה למדרגות הגיל, כאשר השכר אמור לעלות עם כל שנת גיל.
  3. העסקה במשך כמות שעות סבירה, התואמת את החוק וללא שעות נוספות.

אלו הן דוגמאות ספורות בלבד, לאופן שבו יש לנהוג כלפי קטינים המועסקים במשרות זמניות במהלך החופש הגדול. חשוב להבין, כי על המעסיק לעמוד בכל התנאים הללו ואם לא יעשה זאת, הדבר יהווה עבירה על החוק ויצריך התערבות של עורך דין דיני עבודה.

תמצית הזכויות של קטינים במקום העבודה

מעסיקים מחויבים לקבל את אישור הוריו של קטין, כאשר הם מבקשים להעסיק אותו, כמו גם צילום של תעודת הזהות שלו באם עבר את גיל 16, או צילום של תעודת אחד מהוריו, אם הוא בגילאי 14 עד 16.

קטינים זכאים לשקיפות מלאה בנוגע לתנאי העסקתם: במקרי ניצול רבים של עובדים על ידי מעבידיהם, בהם היה מעורב עורך דין דיני עבודה, הנושא הזה היווה את המחלוקת העיקרית. מעסיקים נוטים "לטשטש" את הגבולות בכל הקשור להעסקת בני נוער ולתת להם תפקידים שאינם תואמים את גילם ויכולותיהם, רק כדי שלא להעסיק מבוגרים ש"עולים להם יותר". מעשה זה הינו בלתי חוקי בעליל וחשוב להכיר, לפני תחילת ההעסקה, את פירוט הזכויות המלאות של קטין, על מנת לוודא כי הן מתקיימות במלואן.

מה ניתן לעשות אם קטין לא קיבל שכר?

במקרים שבהם יש חשש לניצול של קטין במקום העבודה, על הוריו לערב פרקליט מומחה לדיני עבודה ולהבטיח את מיצוי זכויותיו של ילדם – מה שעלול להיות חלק מתהליך משפטי לא פשוט. ליווי של עורך דין לדיני עבודה משה וקרט, יסייע לייצוג נאמן ומקצועי בבית הדין לעבודה ולקבלת השכר המלא על פי החוק.