מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

עדיין חושבים על הגדרה? עסק מורשה או פטור?

תוכן עניינים

רוצה לפתוח עסק אבל יש לך התלבטות האם לפתוח עוסק מורשה או פטור? האם עוסק מורשה או חברה והאם יהיה צורך לשלם מיסים או מע"מ? הכנו עבורך מדריך מפורט ופשוט שיסביר את ההבדלים בין השלושה, מתי ניתן לפתוח כל אחד מהם ולאיזו מטרה. 

 

מהו עוסק פטור? 

עוסק פטור הוא עסק פטור מתשלומי מס הכנסה, והוא יכול להיחשב כפטור כל עוד מחזור עסקאותיו לא עולה על סכום של 102,292 ₪ לשנה. העוסק הפטור יכול להיות במגוון מקצועות והוא מתאים במיוחד עבור אלו שמבקשים לעצמם עצמאות כלכלית, לעיתים כמשרה מלאה ולעיתים כמשרה משלימה או חלקית. רבים מבעלי העסקים גם בוחרים להתחיל כעוסקים פטורים ולטפס מעלה בשכר עם החודשים והשנים, זאת כמובן בהינתן והעסק מצליח. 

כדאי לדעת – לא כל עסק יכול להיות עוסק פטור, ישנה רשימה מלאה באתר מע"מ לגבי העסקים שיכולים להיות רשומים כפטורים וכאלו שלא. עוד כדאי לדעת שעוסק פטור מחויב בהגשת דוח למס הכנסה רק אחת לשנה, הוא אינו מחויב בתשלום מע"מ אך בהתאם להכנסות הוא מחויב במיסים ובתשלום עבור הביטוח הלאומי. 

 

מהו עוסק מורשה? 

עוסק מורשה הוא עסק שמשלם מע"מ ומגיש דוחות אחת לחודשיים. בדרך כלל ההכנסות בעוסק המורשה יהיו גבוהות יותר, אך לא במקרים בהם העסק מחויב להיות מורשה בלאו הכי. עכשיו נשאלת השאלה האם כדאי עוסק מורשה או חברה והתשובה לכך טמונה בהבדלים בין השניים. 

 

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה

השאלה האם מומלץ לפתוח עוסק מורשה או חברה צריכה להיבחן לאחר הבנה של ההבדלים ביניהם. בעוסק המורשה הבעלים שפתח את העסק הוא גם האחראי על כל הפעילות בעסק, כמו גם על הרווחים וההפסדים בו. בחברה בע"מ הישות העסקית מופרדת מהבעלים של החברה, והדבר מתבטא בתחומים רבים. לדוגמה – אם החברה לוקחת סיכון, החברה לוקחת את הסיכון ולא רק הבעלים, מבחינת מס הכנסה יש הפרדה בין הכנסות אישיות ובין רווחי החברה, ובעוד שעבור משכורות משלמים מס על פי מדרגות המס, על רווחי החברה המס יעמוד על 23% (נכון לשנת 2022). מבחינת הנהלת החשבונות גם כן יש הבדל, בעוד שבעוסק המורשה הנהלת החשבונות הנה רגילה, בחברה בע"מ יש צורך בהנהלת חשבונות כפולה. 

 

מה יותר קל לפתוח ומה משתלם יותר? 

השאלה האם לפתוח עוסק מורשה או חברה צריכה להישקל לאחר שקלול הגורמים שצוינו כאן. מרבית העסקים הם עסקים מורשים, ולו בשל העובדה שקשה מאוד לפתוח חברה בע"מ, התהליך ארוך, מסורבל ומצריך משאבים רבים, אם כי הוא משתלם בסופו של דבר, במקרה שהחברה רווחית. חברה בע"מ מצריכה עורך דין שמתמחה בתחום, היא מצריכה ניירת רבה ורתימת בעלי מקצוע וכמובן שההתנהלות מול הרשויות הנה אחרת לגמרי. בדרך כלל, כאשר מדובר על אנשים שעוסקים במקצועות חופשיים, אפילו כאלה שמחלקים משכורות, ההעדפה תהיה לפתוח עוסק מורשה כיוון שהסיכונים במקצועות חופשיים נמוכים יחסית. 

לסיכום, בבחירה בין עוסק מורשה לחברה ובין עוסק פטור צריכים להילקח בחשבון כל הפרמטרים שצוינו כאן למעלה, כאשר בתחילת הדרך רצוי להתחיל בעסק בו כמה שפחות סיכונים אך גם כמה שפחות מורכבות.