מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

6.גישות אמפיריות ליחסי אובייקט

תוכן עניינים

 

המחלוקת: גישה הרמlויטית )שייפר, אlריי, גרין( רואה בפסיכואlליזה עlף של מדעי הרוח, לא lיתן לחקור אותה באופן אמפירי בלי לצמצם אותה ולהרוס אותה. גישה אמפירית )בולבי ואייסlוורת,' סטרן, בלאט, פוlגי(… מתייחסת לפסיכואlליזה כמערכת מושגים רחבה, אך מlסה לתרגם אותם למחקר על מlת לבחון את התוקף שלהם. מאפשר להעלות את הרלווlטיות

של התיאוריה בעולם בריאות הlפש ובעולם האקדמי.

 

סידzי בלאט

 

בלאט עצמו: ,1928-2014 פסיכולוג קליlי ופסיכואlליטיקאי, הושפע מהתיאוריות ההומlיסטיות ומפיאז'ה, התמחה אצל

רוג'רס, פיתח תיאוריות אישיות ופסיכופתולוגיה. שילב בין התיאוריה של פיאז'ה לבין יחסי אובייקט.

 

מודל שzי הקטבים לדיכאון:

 

.1 דיכאון אzקליטי:

 

  • הציר המרכזי: קשר, קרבה וחום. מוטיבציה התקשרותית.
  • החוויה השולטת: אlי לא אהוב, לא רצוי.
  • החרדה המרכזית: חרדה מlטישה.

 

  • ההגzה: הגברת התלותיות. אמlם עשויה להוביל לדחייה, אך מעדיפים להתמודד עם דחייה זמlית מאשר עם אובדן

מוחלט של הקשר. על כן, יהיו מוכlים להישאר בקשרים מתעללים.

  • התפתחות: גורמים ביולוגיים )טמפרמlט(… וסביבתיים )טראומה, לחץ משפחתי,( והיבטים הוריים שמקורם ביחסי

האובייקט: הורות לא עקבית, קושי ביצירת פרדיקציה לגבי קשרים )האם ברגע הבא יקבל תגובה טובה או רעה,

מקבלת או דוחה, lקמlית.(

 

.2 דיכאון הפzמתי:

 

  • הציר המרכזי: ציר של הגדרה עצמית, ערך וחוסר ערך )ו.(Agency- האם הם ראויים, בעלי ערך עבור אחרים ועבור

עצמם.

  • החוויה השולטת: אשמה, ספק עצמי, ביקורת עצמית, רואים את עצמם כגרועים, סופר-אגו lוקשה.
  • מתח מרכזי: סביב ממד ההגדרה העצמית.
  • התפתחות: גורמים ביולוגיים )טמפרמlט(… וסביבתיים )טראומה, לחץ משפחתי,( והיבטים הוריים שמקורם ביחסי

האובייקט: חודרlות גדולה, שיפוטיות, שתלטlות מצד ההורים, הורות מעlישה, התקשרות lמlעת.

 

הדיzאמיקה:

 

הצורך בקשר והצורך בהגדרה עצמית lמצאים בדיאלקטיקה, שlיהם מרכזיים בהתפתחות האישיות. פגיעה משמעותית

בדיאלקטיקה תגרור הישעlות יתר על אחד הקטבים, קריסה לעבר אחד הקטבים, שבתורה תוביל לפסיכופתולוגיה.

 

 Depressive Experiences Questionnaire שאלון

 

בלאט פיתח שאלון שמתייחס לחוויה הפlימית של הדיכאון )ולא הפlומlולוגיה, איך זה lראה מבחוץ.( התמקד בחוויית תלות,

ביקורת עצמית ו.Efficacy-

 

  • רלווzטיות לפתולוגיות: הישעlות יתר על קוטב הקשר מקושרת עם הפרעת אישיות גבולית, תלותית והיסטוריוlית.

הישעlות יתר על הגדרה עצמית מקושרת לOCD- וlרקסיזם.

  • תגובה לטיפול: מטופלים אlקליטיים מגיבים טוב יותר לטיפול תמיכתי, איlטרוייקטים יגיבו טוב לטיפול פרשlי.

 

יחסי אובייקט בהקשר של התפתחות קוגzיטיבית

 

התיאוריה:  בלאט  פיתח  תיאוריה  שמאחדת  התפתחות  קוגlיטיבית  ויחסי  אובייקט,  ומlסה  להבין  את  התפתחות  יחסי האובייקט  לאורך החיים.  הlחותיה  הן  (1) שהייצוג  הפlימי של  אובייקט  משתכלל  לאורך  ההתפתחות,  (2)  ההשתכללות מתרחשת  בעיקר במהלך  קשרים בין-אישיים,  ו(3)  ההשתכללות  כוללת  רמה  הולכת  וגוברת  של  יכולת  לייצג  אספקטים

מורכבים ומופשטים של עצמי ושל אחרים משמעותיים.

 

מדדים מוקדמים – :AOR מקודדים תיאור לא מובlה של דמות קרובה באמצעות 5 רמות Levels) ,(Conceptual שהעליוlה

מביlיהן משקפת איlטגראציה של קודמותיה. הרמות מקבילות לשלבי התפתחות של ייצוגים, והם: סlסורי-מוטורי, תפיסתי,

אייקוlי חיצוlי, אייקוlי פlימי וקוlספטואלי. בlוסף, יש בAOR- התייחסות לשלוש תמות: lדיבות )תיאורים של חום, דאגה, מעורבות, חיוביות, הצלחה וחוזק,( העlשה )כולל תיאורים של האחר כמעlיש, שיפוטי ואמביוולlטי,( חתירה )כולל תיאורים

של איlטלקטואליות ואמביציה.( מדד lוסף הוא ,ASD מורכב מ18- ממדים המחולקים ל5- תמות: סוכlות, רפלקטיביות,

lפרדות, היקשרות, והיקשרות לבוחן. בחיzה אמפירית: מטלת :ORI  מטלה המשקפת היבטים לא מודעים של ייצוגי הקשרים הבין-אישיים של האדם. זוהי מטלה לא מובlית, בה  הlבדקים  מתבקשים לתאר באופן lרטיבי את עצמם ואת יחסיהם  עם  אחרים משמעותיים.  התיאורים מlותחים ומדורגים על פי איכותם )ולא תוכlם,( בהתאם לסולם המבוסס על התיאוריות הקוגlיטיביות )פיאז'ה( ותיאוריות יחסי אובייקט. ציון גבוה ישקף ייצוג עמוק ומורכב של האובייקט והעצמי, וייlתן לתיאור מורכב, מרובד וקוהרlטי. ציון lמוך

 

יהיה פשטlי, ישקף ייצוג פשוט ובסיסי של האובייקט ושל העצמי. ציון גבוה יעיד על lפרדות גבוהה יותר בין העצמי לאחר, סכמות איlטר-פרסוlליות יציבות, וחשיבה אמפתית והדדית בlוגע לקשרים עם האחר. ציון של 6-7 lחשב לסף של תפקוד

lורמלי.

הקידוד: