מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

איך מטפלים בדורבן בעקב

תוכן עניינים

השם יכול להיות מבלבל, אך דורבן בעקב הרגל הוא למעשה דלקת בחלק התחתון של העקב. מדובר על אחת הסיבות השכיחות להופעת כאבים בכף הרגל כשהנתונים הרפואיים מגלים כי אחד מעל עשרה אנשים יסבול במהלך חייו מדורבן בכף הרגל. השם הרפואי של הרצועה בה יכול להתפתח הדורבן הוא החיתולית הכפית ומדובר על עוצמות כאב משתנות כאשר מתפתחת בו דלקת, אך בשל העובדה שמדובר על כף הרגל בה אנו עושים שימוש בחיי היום יום באופן תדיר – היא בהחלט יכולה להציק, להחמיר ולהוביל אפילו לכאבים גדולים המונעים הליכה או עמידה על הרגל. אז איך מטפלים בדורבן בעקב, איך מקלים על הכאב והכי חשוב – איך מונעים ממנו לחזור? כל התשובות בהמשך. 

מהו דורבן בעקב וכיצד ניתן לאבחן אותו?

החיתולית הכפית, אותה רצועה שנמתחת לאורך כל תחתית כף הרגל שלנו דומה קצת למיתר ארוך כשהיא נמתחת מקצה אחד של כף הרגל לקצהו השני. לפעמים עומס יתר על כפות הרגליים יכול לגרום לנזק ברצועה ולדלקת, כאשר דלקת בחיבור של הרצועה לחלק הקדמי התחתון של העצם בעקב נקראת דורבן. בעבר הייתה נגרמת בליטה שיוצאת מעצם העקב לכיוון האצבעות והכאב היה מיוחס לבליטה הזו אך כיום אנשי הרפואה כבר יודעים שהכאב נגרם מהדלקת עצמה, והבליטה נגרמת בשל הדלקת. 

תסמיני דורבן יהיו כאבים בעקב הרגל, יש שיתארו אותו ככאב עמום ויש שיחושו כאבים חדים ודוקרים, יש גם שמתלוננים על כאבים להם אופי של צריבה. במרבית המקרים אנשים מדווחים על כאבים בצעידה הראשונה בבוקר, וגם לאחר עמידה ממושכת. הכאב יכול להתעמעם במהלך היום ואז לחזור לפרקים. 

איך מטפלים בדורבן בעקב ואיך מקלים על הכאב?

אחת הדרכים לטפל בדורבן העקב היא באמצעות מנוחה, כאשר מומלץ להניח על הרגל שקית של קרח בכל כמה שעות ולמשך 20 דקות. פעולה זו יכולה להקל משמעותית על תסמיני הכאב, אך יש גם להפחית את הפעילות הגופנית, בין אם מדובר על ריצה, ריקוד או הליכה ממושכת, וזאת כדי להפחית את העומס מהרגל לתקופה. בטווח הקצר ניתן לעשות שימוש בתרופות ונוגדות דלקת להפחתת הכאב, וניתן לעשות שימוש בסד לילה ובמקרים מסוימים יעשה שימוש בזריקה של סטרואידים וחומרי הרדמה למקום הדלקת כדי להפחית את עוצמתה. גם גלי הלם לדורבן נחשבים לטיפול יעיל שמסייע בהפחתת הכאב והפחתת עוצמת הדלקת, ומחקרים מראים כי טיפול זה מסייע בכ-50% מהמקרים. במקרים חמורים במיוחד הצוות הרפואי יכול גם להמליץ על ניתוח לניתוק חלק מהרצועה. 

כיצד נשמרים מפני הישנות המקרה?

כדאי לדעת שאם משאירים את הדורבן בעקב ללא טיפול הוא עלול להחמיר ולהפוך לדלקת כרונית שאף עלולה לגרום בטווח הרחוק לשינוי צורת ההליכה ולהתפתחות בעיות משניות בגב, בברכיים ובירכיים ויש להימנע מכך. החלמה מדורבן תלויה מאוד הרמת חומרתו וברמת השקעה בטיפול בו ומציאת הטיפול המתאים ביותר. כדאי לדעת שההחלמה יכולה להיות ארוכה במיוחד, לעיתים היא אף עלולה לקחת חודשים וגם שנה, אך בשום פנים ואופן אין להשלים עם הכאב ורצוי לטפל בו שעה אחת קודם. 

**המידע הינו כללי ואינו מחליף ייעוץ רפואי.