מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

להיפרד מהקטרקט ומהמשקפיים בהזדמנות אחת – ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום

תוכן עניינים

קטרקט הוא מצב טבעי של עכירות שמתפתחת בעדשת העין, ומוערך כי בבני הגיל השלישי, עד 65% סובלים מקטרקט, כאשר שיעורי המחלה עולים עם העלייה בגיל. היום, הפתרון הניתוחי לקטרקט הוא הפתרון היחידי המוצע לסובלים מן המחלה, והוא פתרון מצוין: בהליך לפרוסקופי (ולפעמים בטשטוש ללא הרדמה כללית), עדשת העין העכורה מרוסקת ונשלפת בעדינות, כאשר במקומה מונחת עדשה סינתטית וצלולה. השיפור בראייה הוא כמעט מיידי והשינוי בשגרת החיים ובאורח החיים עצום. ההליך כולו הוא קצר: הוא אורך כחצי שעה בכל עין, וניתן לבצע אותו גם במרפאות פרטיות ואפילו על חשבון ביטוח הבריאות.

מה שלא כולם יודעים הוא, שניתן לבצע ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום. עדשות פרימיום הן עדשות מותאמות אישית המוחדרות אל העין, במקום העדשה הטבעית והעכורה, כאשר הן מתוכננות לתיקון העיוות בראייה – רוחק רואי, קוצר רואי ואפילו "צילינדר" (אסטיגמציה). אפשר להזמין עדשות מולטיפוקאל בניתוח קטרקט, וגם אם אתם לא חוזרים על הניתוח, ייתכן שתחזרו להשתמש במשקפיים בעתיד, אולם הסיכויים גבוהים שהמספר יירד משמעותית ואיכות הראייה ללא משקפיים תשתפר פלאים.

מתי כדאי לעשות ניתוח קטרקט?

קטרקט היא, כאמור, מחלת עיניים שבמהלכה מצטברת עכירות של עדשת העין, המפריעה לראייה. בדרך כלל, כשזה מתחיל, ניתן להשתמש במשקפיים לתיקון העיוות הנוצר עקב עכירות העדשה שמפריעה לעין להעביר אל המוח את קרני האור בצורה מדוייקת. עם הזמן, העכירות הופכת להפרעה משמעותית בראייה וקטרקט הוא הסיבה השכיחה ביותר לראייה פגומה החל מגיל 65.

ניתוח קטרקט הוא ניתוח שנחשב פשוט ונפוץ למדי. כחצי מיליון אמריקאים ומעל 50,000 ישראלים עוברים את ההליך בכל שנה. מדובר בהליך קצר שאורך בדרך כלל 30 דקות או פחות, עם סיכויים גבוהים מאוד להצלחה והשבת איכות הראייה בעין המנותחת, ללא סיבוכים. שיפורים טכנולוגיים בהליך לתיקון הקטרקט מאפשרים דיוק מרבי, עדשה סינתטית באיכות גבוהה, ובשורה התחתונה: הליך כמעט נטול סיבוכים, עם זמן החלמה קצר וחזרה מהירה לשיגרה.

בעוד ניתוח קטרקט הוא ההליך הרפואי היחיד המוצע לחולי קטרקט, ואין תרופה, המלצה או הליך שמרני פרט להתאמת משקפיים, שעשוי להאט את התפתחות המחלה – יש רופאים שיספרו שניתוח קטרקט הוא רק עניין של זמן. כאן, גישות הרופאים השונים הן מגוונות. יש כאלה שימליצו על ניתוח קטרקט מייד כשהמחלה מתגלה על מנת למנוע מהמטופל שנים של התאמת משקפיים וירידה בראייה, ויש שיעדיפו לחכות עד השלב בו הקטרקט כבר מגביל משמעותית את הראייה. הבחירה היא כמובן בעיקר של המטופל, והרופא המקצועי יכול לעזור בחוות דעתו ובליווי.

ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום

שיקול אחד שיכול לסייע בקבלת ההחלטה, היא האפשרות לבצע ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיות ש"מתקנות את הראייה". אלו הן עדשות סינתטיות שהמבנה שלהן מתוכנן באופן אישי עבור כל מנותח וכל מבנה עין. הן מתוכננות לבצע תיקון של עיוות בראייה ועשויות להציע תיקון ראייה לסובלים מרוחק רואי, קוצר רואי ואסטיגמציה, במידה כזו שלא יהיה עוד צורך במשקפיים.

ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום בדרך כלל מגיע עם תג מחיר גבוה יותר, אולם ביטוחי בריאות פרטיים רבים מסייעים במימון ההליך.

עדשות הפרימיום מחזירות את השנים לאחור

עדשות הפרימיום המותקנות בניתוח הקטרקט משפרות ואפילו משיבות את הראייה למצבה האופטימאלי. זה יעיל במיוחד כששתי העיניים מיועדות לניתוח. ביחד עם זאת, כדאי לדעת שההתדרדרות בראייה עשויה להימשך, במקרה כזה אין חובה כמובן לעבור עוד הליך ולהחליף את העדשות – ניתן לרכוש משקפי ראייה בהתאם למצב המשתנה, כאשר העיוות בראייה צפוי להיות קטן יותר מזה של טרם הניתוח.