מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

המשוררים הסימבוליסטים

תוכן עניינים

רוב המשוררים הסימבוליסטים של התקופה סירבו ללחוץ את ידו של בלוק. בלוק נשאר ברוסיה אך מת ב-1921. יש שחושבים שסוף תקופת המודרניזם, תור הכסף, היא לא אוקטובר 1917 אלא 1921. אם בלוק חשב על עצמו כ-IMITATIO CHRISTI (והוא חשב כך), זה אכן מתאים. אם בלוק נפטר איפה ישו? "לאן נשוט?".

נשאיר מאחור את בלוק ונדבר על חבר טוב שלו, אנדריי ביילי. 1880-1934. היה נכדו של רקטור אונ' מסוקבה, מתמטיקאי ופילוסוף מפורסם (בוגאייב). הוא כתב גם פרוזה; "פטרבורג". ביילי גם חשב על עצמו כעל נביא חדש. הוא כתב שירים, למשל על פצצה אטומית שבוודאי לא ממש הייתה מוכרת בשנות ה-20. אבל הוא ראה בדמיונו את הפיצוץ שיהיה בהירושימה. הוא תיאר את מלחמות העולם. עסק בשאלה "מה תפקידה של רוסיה?". הוא האמין באנתרופוסופיה כפי שניטשה כתב עליו, אבל בגירסא רוסית –נקרא את שירו על רוסיה.

השיר מוקדש לאשתו של מילישקובסקי, שהייתה גם הראשונה לומר שאסור ללחוץ את ידו של בלוק לאחר הפואמה ה-12. השיר – הגענו לגבול. אבל לגבול של מה? זה הקץ של הכל עבור העם הרוסי, שהוא העם של ביילי. רואים בתרגומו של שלונסקי את השפעת בריחתו מרוסיה, התרגום לא נאמן למקור. שלונסקי משנה את עמדת הגיבור הלירי, אבל ביילי פונה לעם העני שלו. רוסיה נשארת, אבל עם מה? הכל רקוב, ריק, נטוש, מסוכן… זה ריק מושך, זה מוטיב. יש המון אהבה לרוסיה, המון צער ועצב. יש כוח שמושך לתוך מחלות, זיהום, דברים לא טובים. זה המרחב הרוסי. אצל בלוק יש טחב אבל גם נוף, אצל ביילי יש נוף אינסופי ריק, אופקי, מגנט שמושך הכל לתוכו. הגיבור מעודד את רוסיה לימוג לתוך התוהו שמסביב.זה מרחב השיר. האם יש רמז שלרוסיה יש עתיד נפלא? במקור אין שום סמל לחיי העתיד של רוסיה. OTOROPET, לקפוא מפחד. ביילי הופך את זה לשם עצם; OTOROPדמות נשית אנתרופומורפית שרצה ומחפשת כדי לתפוס מישהו. הסנה של ביילי יבש. שלונסקי לא מסכים, זה סנה בוער (?) אצל שלונסקי. רוסיה מפחידה אצל ביילי. היא דומה לשל בלוק. זה מה שקורה עכשיו ברוסיה, עוד מעט הכל ייגמר. צריך לחכות שיהיו עוד משוררים שיגידו שנמאס להם שמפחידים אותם. האהבה והשנאה לרוסיה נוצרה במאה ה-19, רואים אותה גם בסלבופיליים וגם באוהבי המערב. עתיד העולם כך או אחרת קשור לרוסיה.

היו משוררים אחרים במגדל של איבאנוב; גומילוב, גורודצקי, אחמטובה… המשוררים האלה ביקשו משהו אחר, השקפת עולם אחרת לחלוטין. איבאנוב צחק; אתם רוצים לחדש לגמרי את השירה? התשובה – כן! התנועה – אכמאיזם שהמציא איבנוב; שיא תקופת האדם. ז'רמולסקי קרא להם "אנשים התגברו על הסימבוליזם".

הצאר הוא איקונה מהלכת – הגדרה מהמאה ה-17-18.

נתמקד בקריאה וניתוח של טקסטים. נסכם את התקופה שדיברנו עליה. אנו באמצע המאה ה-19, סוף תואר הזהב של התרבות הקלאסית הרוסית (פושטין, לרמונטוב, צ'ייקובסקי..). עוברים לתקופה הריאליסטית. מה קורה שלטונית?

דצמ' 1825 עולה ניקולאי הראשון לאחר מרד הדקמבריסטים הראשון. מרד הדקמבריסטים הוגדר כ'אירוע'. ניקולאי הגיע למסקנה שהאשמים הם הקצינים המשכילים, אלו שהשתתפו במלחמה נגד נפולאון והושפעו מהדעות שם. למה צבא רוסיה לא נשאר בצרפת? שליש הצבא ברח. הושפעו מתנועות נוער ומעמיתים ליברלים בצבא הגרמני. לאיכרים אין מעמד או מודעות עצמי. לכן לא היו בורגנים.

השלטון נעשה קודר ושוחררו רק האצילים ולא האיכרים, בסיס למרד הדקמבריסטים. מי לפי מרקס היה אמור למרוד? בורגנים. האצילים מקבלים את תפקיד האינטיליגנציה ברוסיה, בצורה פרדוקסלית. וזאת למרות שהם נהנו מאד מהשלטון. מאפיין של עולם שלישי – מנהיגי המהפכות הם הבורגנים.

 

הדקמבריסטים נגד צמיתות.קצינים אצילים עשירים שהושפעו מערכים מודרניים. מה עם האיכרים? בכלל לא הבינו מה קורה. הייתה דרושה הכנה ממושכת.

מה הצבא הרוסי עושה על הגבול עם פולין 1812? מתכונן לפלישת נפולאון. למה יש כ"כ הרבה אבידות בקרב עם הצרפתים? אסור להתכופף תחת מטח תותחים.

על מי להישען במקום על האציל הבוגדני? על הפקיד. הטבות אדמיניסטרטיביות כדי שיעזרו לשלוט. מה עוד? חינוך ציבורי. פושקין טען שהחינוך הזה לא יעיל. בכל בירת מחוז – גימנסיה. ונפתחו גם אוניברסיטאות חדשות. הדגם – גרמני.

1830 פולין מרדה. מדכאים את המרד וסגרו את אונ' ורשה ווילנה. זה מקור להסתה.במקום – ולדימיר הקדוש אונ' קייב. ניקולאי רצה לתמוך בחינוך ממלכתי שישרת את המדינה. רוסיה העצמה החזקה בעולם – ככזו צריכה חינוך. חוץ מזה, העדיף חינוך טכנולוגי כמו צארים רבים לפניו. גם בנה רכבת, מסילת ברזל ראשונה.

 

אין אצילים אריסטוקרטים כמו שהיינו מצפים (כמו שבאנגליה ובגרמניה), אלו היה בצבא. אז האצילים לא קידמו את המדע, מי שנשאר היה טיפש. איכרים ברור שלא. התשובה – כמורה. (או סוחרים, אבל פחות).

מבנה קאסטות של תקופת ניקולאי – בן של כומר לומר כמורה. רק משפחת כומר – לסמינר. רק אצל הקוזאקים לא – והם אנשי כמורה ישנה.

?ברוסיה לא הצליחה שיטת המאייורט – שהבכור יורש אדמות, השני צבא השלישי כמורה.?

צנזורה חמורה גם אפיינה את תקופתו.