מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

הרצל גבעתי מספר לנו על הדברים החשובים שצריך לבדוק לפני שקונים נכס למגורים או להשקעה

תוכן עניינים

מחפשים דירה להשקעה או בית למגורים? בטח בחנתם כמה נכסים מבלי לפסוח על פרמטרים חשובים כמו מספר חדרי השינה, האם יש מרפסת וממ"ד, וכן גודל הנכס. אולם, לדברי הרצל גבעתי, בעל חברת "סטלר יזמות ובנייה בע"מ", יש מספר גורמים שהרבה רוכשים מפספסים, ועלולים לגרוע מאיכות העסקה או כדאיותה בעבורם.

אם אתם בתהליך חיפוש וטרם סגרתם עסקה, כדאי שתעקבו אחר הפרמטרים שהוא מנה בפניי, יש סיכוי שזה יטה את החלטתכם וסביר שזה יעזור לכם לקבל החלטה טובה ומדויקת יותר עבור הצרכים שלכם.

 

מה מצב הנכס?

הרצל: "זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל להרבה רוכשים יש נטייה להתלהב מנראות הנכס, שהם שוכחים לבחון מה קורה מתחת לפני השטח".

באומרו זאת, הרצל מתכוון לפרמטרים מאוד חיוניים, שעליהם ניתן להתמקח בהליך המשא ומתן, אך עלולים אף להכריע את ההחלטה, האם לרכוש את הדירה מלכתחילה. הוא מפרט: "צנרת ישנה שצריכה לעבור שיפוץ או החלפה או ארונות מטבח ישנים והרוסים שצופו בצורה אסתטית ונאה למראית עין ידרשו מהרוכשים לבצע השקעה ולערוך שיפוץ, שהם לא בהכרח מוכנים להיכנס אליהם. במידה והם מעוניינים להשביח את הנכס, פרטים מסוג זה יסייעו בהורדת מחיר הנכס בתהליך המשא ומתן, וההבדל עשוי להסתכם בהרבה מאוד כסף".

 

מה מצב הבניין?

הרצל מסביר, שכמו הדירה עצמה, חשוב לבחון גם את מצב הבניין. האם הוא מתוחזק כראוי? כמה מעליות יש, והאם הן חדישות או במצב טוב? האם יש בעיות רטיבות, בידוד וכדומה, האם הלובי של הבניין מזמין ודלת הכניסה תקינה, האם הגינה מטופחת ועוד.

הרצל: "יש פרטים שעשויים להיתפס בתחילה כשוליים, אבל שכן שמשאיר שקית זבל מחוץ לדלת או גדר חלודה שלא מתוחזקת עשויים להיות חיוניים כאשר מתגוררים בנכס ומבלים בו יום יום, באותה מידה אם מעוניינים להשביח את הנכס ולמכור אותו בעתיד".

 

האם סביבת המגורים נאה בעיניכם?

אם אתם מתכננים לגור בנכס, כדאי לוודא שסביבת המגורים נעימה לכם. בהקשר זה הרצל מסביר, שחשוב לבחון האם יש בתי ספר וגני ילדים (עבור משפחות צעירות)? האם יש מרכזי קניות, ועד כמה הם סואנים או מפרים את שלוות הדיירים בסביבה? האם יש פארק ציבורי שמושך צעירים רועשים בלילות? וכדומה.

הרצל גבעתי: "בהקשר הזה, לכל רוכש יש דרישות שונות, וחשוב לבחון מצד אחד, שיש לו מענה אופטימלי לצרכים שלו, ומצד שני, שאין גורמים שעלולים לגרוע מאיכות החיים שהוא מכוון אליה".

 

האם הנכס והסביבה נגישים?

הרצל: "זה אחד הפרמטרים החשובים, שרק מי שזקוק להם שם לב אליהם, אבל אני חושב שהוא צריך להיות חשוב באותה מידה לכולם. בבחירת נכס חשוב לוודא שהסביבה נגישה, שיש מעברים נוחים ושלא נתקלים בקשיים ואתגרים מכל סוג. זה רלוונטי לבעלי מוגבלויות, לנשים עם עגלות תינוק, לילדים, לקשישים ולכל מי שרוצה דרכי גישה נוחות ובטוחות".

 

האם התייחסתם לפרטים הקטנים?

לא מעט בעלי בתים מופתעים לגלות  לאחר רכישת הנכס שהצנרת החדשה הותקנה בצורה לא תקנית או שהספק החשמל בדירה נמוך מזה שהם זקוקים לו. הרצל: " תגליות מהסוג הזה גוררות שיפוצים והוצאות של הרוכשים לא מעוניינים להיכנס אליהם, לפחות לא בלא ידיעתם. מרבית האנשים לא ישקלו לבדוק את הספק החשמל בדירה, האם יש דוד שמש, ולאן מנוקזים המים של המזגן, אבל סוגיות שכאלו חייבות להילקח בחשבון".

 

מה נשאר בנכס?

הרצל גבעתי: " ברכישת נכס יד שנייה, חשוב לבדוק מה מוכרים משאירים בו לאחר הפינוי. במידה והם משאירים רהיטים גדולים, ארונות או גופי תאורה, כדאי לבחון מי מפרק אותם ומפנה אותם מהנכס. במידה והקונים מעוניינים להשאיר חלק מהדברים, חשוב לסכם את הכל מראש. פינוי של ספה שאורכו 3 מטרים עשוי לדרוש עבודה של מנופאי, את העלויות האלו מישהו צריך לספוג. לפעמים אפשר להגיע להסדר אם חברת ההובלות של המוכר או של הקונה, אך בכל מקרה, אף אחד לא רוצה להיות מופתע במועד קבלת המפתחות".

 

אין אותיות קטנות?

לבסוף, הרצל מדגיש, שלי לפני שסוגרים את כל פרטי החוזה, חשוב לבחון נושאים משפטיים, בכללותם הבעלות החוקית והבלעדית של המוכרים על הנכס, היעדר עיקולים ורישום הנכס וכל הנכסים שצמודים לו, כמו חניה ומחסן, בטאבו. הרצל: " הנושאים האלו כלולים תחת תפקידו של עורך הדין, אבל מניסיוני, כדאי שכל רוכש יבצע בדיקה נוספת בעצמו, על מנת להימנע מהפסדים ועוגמת נפש, וכן מבזבוז זמן".