מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

לחץ דם- כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

לא מעט אנשים, בפרט מבוגרים, נאלצים להתמודד עם בעיות בלחץ הדם אשר עלולות להפריע לתפקודם הבריאותי. מדובר על בעיות שונות שעלולות להפריע ביום יום ולחייב טיפולים מסוגים שונים.

במאמר זה אנחנו ננסה להסביר מה זה אומר לחץ דם גבוה או נמוך, מה ההשפעות של מצבים אלו, איך מטפלים בהם, ומה התפקיד של פיזיותרפיה וסטיבולרית לעניין. לפני כן חשוב להדגיש, אבחון מוקדם של בעיות בלחץ דם יכול לעזור לאיתור הבעיה והטיפול בה. זו הסיבה שאנשים בכלל ובפרט מבוגרים נוטים לעבור בדיקות לחץ דם בסיטואציות שונות, בין אם הם מגיעים לרופא לבדיקות שגרתיות ובין אם הם מאושפזים בבית חולים ואז עליהם לעבור בדיקה כזו בכל יום.

 

מה אנחנו צריכים לדעת על לחץ דם והערכים שלהם?

בדיקת לחץ דם בוחנת את פעילות הלב כאשר הוא מזרים דם לרקמות. הדם נושא איתו חמצן שהוא חיוני לרקמות הגוף והלב הוא האיבר אשר מזרים אותו אליהן דרך העורקים והוורידים. הבדיקה בוחנת מה מידת הלחץ כשהלב מתכווץ וכשלב רפוי.

באופן טבעי בשני המצבים המדדים הם שונים, יחד עם זאת, ישנם ערכים ברורים מתי המצב תקין ומתי לא. המצב התקין הוא 80/120. קרי, 80 ממ"כ במצב רפוי ו-120 ממ"כ כשהלב מתכווץ, אז הוא פועל יותר. לחץ דם גבוה הוא מצב של מעל ל- 140/90. במצב כזה, בוודאי אם מדובר על מצב שנמשך במשך תקופה ארוכה, הרי שיש חשש למחלות ובעיות בריאותיות שונות.

 

אילו בעיות עלולות להיווצר כתוצאה מלחץ דם גבוה?

לחץ דם גבוה נחשב בעיני רבים ל"רוצח השקט" שכן הוא גורם לבעיות שונות שאנחנו לא בהכרח מודעים אליהן או לא קושרים ביניהן לבין המצב. מדובר על מקרים כגון כאבי ראש, כאבים בחזה, קושי בראייה, קוצר נשימה ועוד. צריך לציין שאנשים עם לחץ דם גבוה חשופים יותר לעבור התקף לבבי, אירוע  וחי, פגיעה בכליות ועוד.

היום אנחנו יודעים שלחץ דם גבוה יכול לייצר תחושת סחרורות ופגיעה בשיווי משקל המשבשת את איכות החיים בצורות שונות. הטיפול בבעיות אלו מתבצע באמצעות פיזיותרפיה וסטיבולרית.

פיזיותרפיה וסטיבולרית היא טיפול הניתן על ידי פיזיותרפיסטים שמתמחים בכך, ומטרתם לעזור למטופלים המתמודדים עם סחרחורות וקושי ביצירת שיווי משקל. בין היתר הם מספקים תרגילים שונים במטרה לשפר את שיווי המשקל בכל מה שקשור לעמידה, הליכה, מעברים בין ישיבה לעמידה או שכיבה לעמידה.

מדובר בכלי אחד של טיפולים אשר אפשר להשתמש בו במידה ומתמודדים עם בעיות של לחץ דם גבוה. זאת לצד כלים ואמצעים אחרים, לרבות תרופות אשר יסופקו על ידי הרופא. חשוב לציין, הטיפולים הרלוונטיים יינתנו בהתאם לסוג הבעיה והחומרה שלהם, בהתאם להמלצות הצוות המטפל.