מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

מה ההבדל בין פרוזה לשירה?

תוכן עניינים

מה ההבדל בין פרוזה לשירה? VERSIFICATION – שירה בלטינית. VERSUS – כנגד. השוואה, מרכיבים, אלמנטים פונטיים, לקסיקליים, סינתקסיים שכל הזמן חוזרים. קבוצות של צלילים, קבוצות פונטיות, חריזה שאנחנו מזהים וקולטים אינסטינקטיבית.השירה מביאה קונספט. הקבוצות שבשיר – כמו שעון, מכניזם שעובד. זה תלוי בכותב, לכן יש הבדל בשירה בין זהות לזהות (תפישה רומנטית).מיהו המשורר? כלי הלשון. דרך המשורר הלשון מדברת. וילהלם הובולט- בלשן גרמני שכתב על זה. עמנואל קאנט גם כתה על זה. השירה היא הנעלה מבין סוגות האומנות? כמו מוסיקה? משהו שקשה לנסח בפרוזה. הפרוזה היא נאום ישר שלא חוזר.

"המשורר מתחיל עם נאומו מרחוק והולך רחוק מאד".

שירה רוסית מודרנית – המאה ה-18. רק עם פיוטר הגדול. מסורת מאד שונה מכל מה שהיה באירופה. רוסיה מתחילת הנצרות הייתה נדחקת מהעולם הנוצרי הלטיני. המסורת הלטינית לא הגיעה לרוסיה. לא הוולגטה, תרגום הברית החדשה והתנ"ך, לא כל מיני כתבים נוספים ליתורגיים לא הגיעו לרוסיה עד אמצע המאה ה-17. רוסיה קיבלה נצרות טהורה/נכונה כביכול, אורתודוקסית.

מי הביא אותם? קיריליוס ומפודיוס מיוון. מה היה שורש הענין? תרגום ספרי הקודש לכל מיני שפות הרבה לפני לותר. המאה ה-10. לימדו את הכמרים במנזרים והתייחסו לכך בחשיבות רבה, ספרי קודש בלבד תורגמו ורק אחרי היטהרות ותפילה.

לא היו הרבה ספרים. במאה ה-16 החלו לעבוד מו"לים, אך הספרים היו מאד יקרים. יש שירה בספרי קודש, הספר האהוב ברוסיה תמיד היה תהילים. הבסיס לכל ילד שהיה צריך ללמוד קרוא וכתוב. ז'אנרים ליתורגיים כבר היו פופולריים מאד במאה ה-14. אנשים אהבו לעמוד בכנסייה ולשיר את הקטעים האלו עם התפילה. זו לא ממש שירה. הכל מהדת. חוץ מספרי הקודש אנשים לא כתבו כלום. קושי נוסף –פער בין השפה הסלבונית הכנסייתית של קיריליוס ומתודיוס והשפה הרוסית העתיקה המדוברת. במאה ה-14 באו מבולגריה לבדוק את תרגומי הספרים ומצאו המון שגיאות, החלו לתקן ותיקנו לפי קיריליוס ומתודיוס. כן כתבו – מכתבים מנובגורוד על קליפת עץ ליבנה וכו'. שורשי השירה הרוסית; השפה הסלבונית הכנסייתית העתיקה והרוסית המדוברת, פולקלור, שירי עם, שירים ליריים. הייתה שם חריזה, מערכת סימבולית ענפה (עץ ליבנה – בחורה, פטל – אהבה…). מתי שרו אותם? כשעבדו בשדה, כדי לרקוד ולשיר, שירים קצרים סאטיריים (מאוחרים יותר, המאה ה-15). אפוס ששרו אותו… האפוס הרוסי – שירים אפיים ארוכים- בילינות. גיבורים כמו גילגמש, איליאש… ענקים חזקים שמגנים על שטח, שפה, עיר (קייב). אח"כ מוסקבה ויש ז'אנר דומה לבילינה; שירה היסטורית. מה עשה איוואן האיום בקזאן, או בסיביריה. האחים קירייבסקי בדומה לאחים גרים, ולדימיר דאל ועוד. למשל יש 3 כרכים של אפאנסייב.

במיוחד לאחר שהטורקים כבשו את קונסטנטינופול ואיוואן האיום (בנה של סופיה פליאולוג), אין שום קשר רוסי ללטינים. רוסיה רומא השלישית.

שירה רוחנית – לקחו מוטיבים משירי קודש וכתבו שיר שנשמר במסורת.

יצירה חשובה שנמצאה ב-1797  – הנסיך איגור, אופרה שמבוססת על "נאום על גדודו של איגור". יצירה על מסע לא מוצלח שבו נכבש גדוד ואיגור נלקח בשבי ואשתו יושבת בבית ובוכה ומבקשת מהאל להחזיר לה את בעלה האהוב. זה טקסט שכתוב בצורה דומה לשירה; הקבלה בין הטבע לחיי האדם, מערכת סימבולית ענפה, וכו'. זה טקסט שמבוסס על סיפור אמיתי מהכרוניקות הרוסיות העתיקות. החוקרים מאמינים שזה נכתב 1185 או 1186. מה קורה בספרות אירופה בתקופה? מיו סיד, שירת רולאן… אחר כך פלשו לרוסיה הטאטארים המונגוליים והספרות הופסקה לכמעט 200 שנה. רוסיה לא הגיעה לרנסנס. בסוף המאה ה-12 תחילת 13 דנטה כבר כותב את הקומדיה האלוהית. הטאטארים דרשו המון קונטריבוטים מנסיכים רוסיים ומנעו התפתחות האומנות.

הנפש הרוסית של אותה התקופה משתקפת בסרט אנדרי רובלוב מאת טרקובסקי. מה האומנות של התקופה? האיקונין של הכנסיות. אנשים מצאו מקלט במנזרים ובכנסיות שם קראו וכתבו או ייצרו משהו חדש.

יצירות נוספות –אנשי הכנסייה כתבו נאומים, הכירו שירה אירופאית. דניאל זטוצ'ניק –מצטט משירה אירופאית.

שירה מודרנית – מאה 16 – 17. לכל נסיך יש ארץ משלו. איוואן האיום איחד את רוסיה לצארסטבה. הכריז על עצמו כצאר, קיסר, CESAR. איוואן האיום הכפיל את גודלה של רוסיה. קזאן, אסטרכאן, סיבריה…. לא מופיעה ממש שירה, אבל מופיע משהו; מרכיב רומנטי. הרומנטיקה הייתה מקוצצת לפני כן. סיפורים חדשים; פיוטר ופברוניה (פייר ואלואיזה) סיפור אהוב ברוסיה עד היום, יומם הוא יום המשפחה. מהמאה ה-16 יש בסיס לאהבה משפחתית. במאה ה-17 – בעיה עם הכנסייה. ההגמון ניקון שאל את הצאר אלכסיי מיכאלוביץ' למה שלא יישלוט על רומא? לכבוש את החלק הלטיני? תעשה רפורמה כנסייתית, למשל שינוי אופן ההצטלבות ותיקונים בספרים. הצאר מסכים ופורץ מרד גדול ברוסיה (חסידי הדת הישנה מול החדשים). הצטלבות ב-3 אצבעות = שטן. הגיע האנטיכריסטוס. לחסידי הדת הישנה היה מצביא; אבאקום. סופר נפלא. נשרף בסוף.

אחר כך פיוטר הגדול –אמרו עליו שהוא אנטיכריסטוס, הוחלף בגרמניה והמקורי בשבי. מנסה לשנות את פניה של רוסיה כולה. מכאן מתחילה השירה החילונית, פיוטר היה זקוק לאנשים שיתמכו בו. שיתמכו במרד שלו נגד מוסקבה והשושלת שממנה הגיעה, נגד אחותו סופיה, נגד הדת הישנה. פיוטר הושפע מפולנים שהגיעו לאוקראינה ולימדו באקדמיה של קייב והביאו איתם את השיטה הראשונה לבנייה גרפית של שירה. המערכת הצלבית שמבוססת על מספר ההברות. בכל שורה אותו מספר הברות.

מי אחד האנשים החשובים? תיאפונוס פרוקופוביץ'. איש מלומד שידע שפות ולמד באיטליה. נושאי השירה? היסטוריה עכשווית שכותב אותה פיוטר הגדול. שירה פוליטית, מגוייסת, אידיאולוגית. "החלון לאירופה" ביטוי של הנסיך אלגרוטי והגיע לסן פטרסבורג. קשה לעמוד ליד החלון כי הרוח הצפונית מסוכנת.

באחד משיריו הוא כותב שלא כדאי לפקיד לעמוד יותר מדי בכנסייה כי הוא צריך לעבוד.

אין שום תיעוד כתוב ששרד שלא שייך למעמד הגבוה.