מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

יחס של שנאה לאנטי-אסתטים

תוכן עניינים

יחס של שנאה לאנטי-אסתטים. לדור החדש, לברברים. שנאה לרוסיה על אף פטריוטיות. פסימי לגבי מולדתו. אוהבים ומעריכים פילוסופיה. נגד הכללות, פרגמטי, קונקרטי. וטורגנייב עצמו? אוהב פילוסופיה, למד בברלין ולא לימד ברוסיה.

בזארוב איש עם שצמח מהעם. למה להמציא את בזארוב? נטייה למדעי הטבע. מיוצג ע"י בזארוב. ורסקולניקוב שתיאורטית הוא משפטן.

טורגנייב בחו"ל, תיאורטית תומך ברפורמות ומבקר את רוסיה. בתקופתו לא היה ניתוח דמות פסיכולוגי.

הערת ביניים:

נפשות מתות. מה זה נפש מתה? מושג של מסונים, אדם קדמון, האדם החדש – ישו. הקים את הקדמון לתחייה. ריושקין, האציל החמישי והאחרון, הוא היחיד שיקום לתחייה בכרכים הבאים, פושקין כגואל. ודווקא לריושקין יש גן יפהפה! זו התקווה שלו, זו התחייה שלו. הגן הסמוי. הוא מת, אבל יחזור לתחייה.

טורגנייב רצה למצוא חן בעיני הדור הצעיר וכותב את בזארוב שרחוק ממנו, אבל זוכה להערכתו. ניהיליסט – המציאות לא קיימת, זו אשליה. הקוריוז – זה רומן ניהיליסטי וגם אנטי-ניהיליסטי. הכל קנוניה של ישועים מהותיקן שפולין עוזרת להם. ופאבל, רומנטיקן? תיאורטית כן. הגרמנופיליה של בזארוב – איך נתייחס לזה? טורגנייב עצמו פרנקופיל או אנגלופיל. מפלתו של בזארוב – מתאהב באנה אדינסובה הקרה, המסתייגת, הפוחדת מגברים, מאהבה ומהחיים.

טורגנייב עם הריאליזם שלו מושרש וזקוק לסמליות הרומנטית. באיזה תאריך נוסע לאדינסובה פעם ראשונה? 22.6, יום המלאך. חגיגות יום הולדת – הרגל פרוטסטנטי שהכניס פיוטר. בדרך לאדינסובה רואים כנסייה. מה מצוייר עליה? תחייתו של ישו, אביר שמסתכל עליו ומלאך. זה רמז – אולי בזארוב יקום לתחייה מבחינה רגשית? בעצם באזרוב מבצע התאבדות סמוייה. הטקסט מלא סמלים. המלאך מופיע בסוף הרומן. מי מבקר אותו כשהוא גוסס? מישהו שמכונה כ"מלאך", מלאך אירוני שבא לראות גסיסה. בזארוב מגלה את הסתירות הפנימיות של אמונתו. הרי שלילת עזרה לזולת לא קיימת אצל בזארוב, איזה מין ניהיליסט זה?

הקו העלילתי האופטימי- ארקדי וקטיה. ארקדי מאבד את הניהיליזם ויש אהבה לירית. הרפורמות אמנם יצרו לטורגנייב מצב נוח מבחינת היעדר צנזורה, אבל לומר שאין נפש ממש אי אפשר, כמו שניסה בזארוב להוכיח בניתוח צפרדעים. הביקורת השמרנית – הנה, בזארוב נכשל. הוא מת בגלל הניהיליזם. השמאל – ביקורת עלינו, הצגה לא הוגנת של דעותינו.

הניהיליזם ימות מהר מאד ברוסיה ויוחלף בתנועות סוציאליסטיות

שיעור 24.5.16

נאומו של דוסטוייבסקי על פושקין. מה קורה ברוסיה? לאחר מטח הרפורמות הגדולות ששיאן לא רק שיחרור הצמיתים אלא 1864 רפורמה בתחום המשפט ללא שום הכנה דמוקרטית או תרגול. בתקופת ניקולאי – אין עו"ד, דנים לא נוכחות הנאשם, הסנאט מחליט. בית המשפט שקרי ומושחת, אולי רק לא בסנאט הבירוקרטי. ניקולאי דווקא אהב תקנות וחוקים, אבל ביה"ד היה מתאים לימי הביניים. כעת – מהפך. לראשונה משפט מתנהל בצורה מודרנית – ויכוח בין קטגור לסנגור, מספר הסטודנטים עולה, סוללים מסילות ברזל (2000 ק"מ – 28,000 ק"מ בסוף תקופת אלכסנדר השני). רוסיה כמדינה תעשייתית מפותחת. מה קורה חברתית? מעמדות?

מה קורה עם הקפיטליזם? מה תוצאותיו ברוסיה? הקצנת המעמדות, מתיחות. עדיין לא עימות. פיצוץ דמוגרפי בקרב האיכרים הרוסים (לא רצו להוליד ילדים לאדון), אוכלוסיית רוסיה מכפילה את עצמה ב-50 שנה. שיפור באיכות הרפואה. ניהול עצמי של אנשי הכפר/מחוז. אידיאליזם! לאן הלכן כל האנשים? תעשיית הטקסטיל (שהתחרתה בזו של פרס) ולמפעלים של נובורוסיה.

צמיחת התרבות – עקב החלשת הצנזורה? ספרות ותיאטרון בעיקר, עיתונות גדלה – מספר העיתונים, גידול ביודעי קרוא וכתוב. הקמת בתי ספר וגימנזיות – תואר אצולה למסיימי לימודים גבוהים! הסטודנטים נגד השלטון, 60% התנגדות, חולמים על סוציאליזם. מספר קטן של ליברלים. מי שמקבל משרה מאבד את רוח האופוזיציה.

מה תגובת האיכרים לסוציאליסטים שבאים לכפר? הסגרה מיידית למשטרה. ה"ירידה לעם" הייתה מאכזבת מאד. היו בטוחים שבעם הרוסי יש פוטנציאל אדיר לסוציאליזם. הסמל של רוסיה הפסיבית הסובלת – האיכרים גוררים ספינה נגד הזרם. (רפקין REPKIN)

הסמכות לשפוט טרוריסטים עוברת לבתי משפט צבאיים (בלימת הרפורמות) והטרוריסטים (הרבה טרוריסטיות כי חשבו שירחמו עליהן) נגזרים לתלייה. מה היה המודל של המהפכן? הנצרות החדשה (שנאו את הכנסייה).המודל שלהם – ישו. ומי עומד מולם? יהודים. ישו נגד אביו הנורא, אדוני צבאות. או זה או פגאנים.