מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

מה הוא מפריד השומנים?

תוכן עניינים

 

מפעלי תעשייה, בתי מלאכה, מוסכים, מסעדות, בתי ממכר מזון – כל אלה הן דוגמאות לבתי עסק שבהם קיימים שפכים הנובעים מהפעילות המקצועית בתוך העסק ואשר יכולים לגרום לנזק לסביבה. אחד מסוגי השפכים המזיקים ביותר הם שמנים/ שומנים ועל פי הוראות החוק להגנת איכות הסביבה יש לבסס שליטה מלאה בשפכים ולמנוע שפיכת שמנים ו/או שומנים למערכות ניקוז וכמובן לסביבה. בכדי לשלוט בשמנים והשומנים בתוך כלל השפכים של העסק, על העסק להתקין מפריד שומנים עליו נדבר ממש כאן בשורות הבאות.

 

מהו מפריד שומנים?

ובכן, המטרה שלנו כאמור היא להפריד בין השמנים והשומנים ובין השפכים האחרים ולנתב את השמנים והשומנים למיכל אגירה ייעודי בכדי למנוע את שפיכתם למערכות ניקוז ולסביבה. בכדי לעשות זאת, אנו עושים שימוש באמצעי הנקרא מפריד שומנים. המדובר למעשה במיכל אותו מחברים בקו השפכים של העסק ופועל על בסיס עיקרון פיזיקלי פשוט מאוד: השמן תמיד צף על גבי המים. במיכל זה מבוצעת הפרדה בין השומנים ובין השפכים האחרים על ידי ציפת השומנים על גבי השפכים האחרים. הפרדה זו מאפשרת לנתב את המים אל מערכת הניקוז הנדרשת ואת השומנים אל מיכל אגירה ייעודי.

 

מי צריך להתקין מפריד שומנים בעסק?

התקנת מפריד השומנים היא חובה חוקית המוגדרת בחוק ההגנה על איכות הסביבה ובתקנות לחוק. ככלל, אתם לא צריכים לחפש בחוק האם קיימת הוראה ספציפית עבורכם. הצורך להתקין מפריד כזה או לא הוא צורך שעליו תוכלו לדעת במסגרת התהליך של רישוי העסק. במידה והעסק שלכם דורש התקנה של מפריד שומנים, הדבר ייאמר לכם במפורש על ידי הרשות המפקחת ויהיה עליכם להתקין מפריד כזה בכדי לקבל רישיון עסק. בהיבט זה כדאי לדעת שאי התקנת מפריד שומנים לא רק תמנע מכם קבלת רישיון עסק, אלא גם תחשוף אתכם לסנקציות וקנסות כבדים מאוד, המאפיינים את התחום של הגנה על איכות הסביבה. ככלל, כל עסק שעובד עם שמן או שומן צריך להתקין מפריד שומנים ובכלל זה: מפעלי תעשייה, מפעלי מזון, מסעדות, מוסכים, בתי ממכר מזון וכדומה.

איזה סוג של מפריד אתם צריכים?

בשוק ישנם סוגים שונים של מפרידי שומנים ויש לבצע התאמה של מפריד שומנים לבית העסק, גם בהתאם להיקפי השפכים, גם בהתאם לקו השפכים המותקן בעסק וגם בהתאם לסוגי השמנים. גם בהיבט זה, האחריות לקבל החלטה על סוג המפריד היא אמנם שלכם ברמה העליונה, אך לשם כך יהיה עליכם להיעזר באיש מקצוע. ישנם אנשי מקצוע המתמחים בדיוק בתחום זה וידעו להתאים לכם את המפריד המתאים לכם וגם לבצע את ההתקנה. כמו כן, עליכם לזכור שלאחר שהתקנתם את המפריד, השומנים והשמנים בעסק יופנו למיכל אגירה אותו יהיה עליכם לפנות באמצעות גורם מקצועי שיגיע אליכם וביצע שאיבה של השמנים מהמיכל באמצעות ביובית.