מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

עבירות סמים: מה הסיכון ברכישת קנאביס לשימוש עצמי

תוכן עניינים

בעבר, לא פקודת הסמים המסוכנים ולא כל חוק אחר בישראל, הבחינו בין סמים קלים לבין סמים שאינם כאלה, אלא הבחינו בין חומרות עבירות הסמים. לפני שנים אחדות תוקנה הפקודה, וכיום היא מבחינה בין החזקת קנאביס שאינה לצריכה עצמית – עבירה שנחשבת חמורה ודינה עד 20 שנות מאסר, לבין החזקת קנאביס לצריכה עצמית – שדינה עד 3 שנות מאסר.

על אף שהחזקת קנאביס לצריכה עצמית לא נחשבת לעבירה חמורה, קיימים בה מספר סיכונים, אותם אציין במאמר זה.

 

תופעות לוואי חמורות

שימוש בקנאביס עלול לגרום לכמות רבה של תופעות לוואי: כאבי ראש, כאבי בטן, פגיעה בתקינות קצב הלב ולחץ הדם, ירידה ברמות הסוכר, סחרחורות, חשיבה איטית, וכן פגיעה בזיכרון בטווח הארוך, אי יציבות ופגיעה בקורדינאציה ואף הפרעות פסיכיאטריות.

אדם שחווה תופעות מעין אלה לאחר שימוש בקנאביס, צריך לעדכן את כל הגורמים הרפואיים הרלוונטיים בעניין – הן את הרופא שהמליץ לו להשתמש בקנאביס והן את רופא המשפחה שלו.

 

התמכרות ושימוש בסמים מסוכנים יותר

כאמור, החזקת קנאביס לצריכה עצמית היא עבירת סמים הרבה פחות חמורה מהחזקת קנאביס שלא לצריכה עצמית, וכן קנאביס אינו נחשב לסם מסוכן, אך יש להבין שכל אדם שונה מרעהו. מכאן שגם אם שימוש בסמים קלים, כמו קנאביס, השפיע על אחד באופן חמור, ונגרמו לו תופעות לוואי כאמור, ייתכן שהשפעת הקנאביס על אדם אחר תהיה הרבה פחות חמורה.

אולם, אדם המשתמש בקנאביס, גם אם הוא מוגדר כסם קל, ובפרט כמעט שלא חווה את השפעותיו השליליות – עלול, כתוצאה מכך, להגביר את תדירות שימושו בקנאביס. שימוש מוגבר שכזה, יכול להיחשב כהתמכרות, ועלול להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להשפעות השליליות של הקנאביס על אותו אדם, ובפרט לגרום לו לנזקים גופניים ונפשיים משמעותיים.

בנוסף, לאדם שההשפעה השלילית של הקנאביס עליו היא מינימלית, יכול "להתעורר" הרצון לנסות ולהשתמש גם בסמים מסוכנים יותר, שאינם נחשבים לקלים. מצב זה דומה למשל, להבדיל, למצב בו אדם רץ 10 ק"מ ללא קושי, ולכן הוא מחליט לנסות ולרוץ 20 ק"מ.

הסמים המסוכנים יותר בהכרח ישפיעו על האדם באופן חמור יותר, בין אם מבחינה גופנית ובין אם מבחינה נפשית, והדרך להיגמל מהם תהיה קשה הרבה יותר.

 

ההימנעות מהליך פלילי אינה מובטחת

על אף שהחזקת קנאביס לצריכה עצמית לא נחשבת לעבירה חמורה, ולרוב על שאדם נתפס עם לכל היותר 15 גרם קנאביס לשימוש וצריכה עצמית – יוטלו קנסות מקלים ולא יפתחו נגדו בהליכים פליליים חמורים, חשוב להבין שההימנעות מהליך פלילי אינה מובטחת לחלוטין.

אדם שביצע עוד עבירה, לצד החזקת הקנאביס לשימוש עצמי, או אדם שאין זו הפעם הראשונה שהוא נתפס מחזיק קנאביס לשימוש עצמי – יכול למצוא עצמו במעצר או בתחילתו של הליך פלילי נגדו.

 

לסיכום, על אף שהחזקת קנאביס לצריכה עצמית לא נחשבת לעבירה חמורה, קיימים בה מספר סיכונים, כמו תופעות לוואי שונות (כמו פגיעה בתקינות קצב הלב ולחץ האדם ואף הפרעות פסיכיאטריות), התמכרות ושימוש בסמים מסוכנים יותר, וכן פתיחת הליך פלילי או מעצר.