מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

מוטיב המבול

תוכן עניינים

 

יש דרישה חברתית שפושקין עונה עליה בפואמה שלו; הדרישה לכתוב אפוס אימפריאלי. זה דומה לורגיליוס. הפואמה באה להראות את חוזקת השליט והעיר. הטקסט הפטרבורגי כטקסט אימפריאלי. מצד אחד יש עיר יפה מאד, מצד שני בזמן המבול הכל מתהפך והעולם התחתון עם ארונות המתים בא לעולם שלנו, שני העולמות קיימים ביחד. TOPSITORY WORLDS. יש משהו מאד יפה ומשהו מאד מכוער ומפחיד למטה מתחת לאדמה או לנהר, שם טמונה הסכנה לא רק לעיר כולה אלא לאימפרייה כולה. מי נמצא שם בארונות המתים? אותם האנשים שבנו אותה. הניגוד בין הפאר של היום לסכנה שקיימת בלילה.

הגבורה של פושקין היא לא רק בתיאור אלא גם בתרבות. זו עיר מסודרת, עיר צבא, שכמעט לא משתנה, אבל יש אנשים במזחלות, בחורות יפות, הנאה מהיופי המסודר והסטטי. מה שדינמי הוא מתחת לסטטי. הגבורה – לעשות סדר. למה זה כל כך חשוב ליבגני, האלטר אגו של פושקין? פושקין הוא בנה של תקופת הנאורות. פושקין מאד מעריך את הסדר שעשה פיוטר. מדובר בדמותה לא רק של עיר הבירה, אלא דמות האימפריה שהיא מבצר בפני מעשה מהפכני. ללא פיוטר רוסיה נתקעת בפיאודליזם. יש ניגוד בין הפטריוטיות לבין הכאב מהגלות. לפנינו אנדרטה לאנשים שעצרו את התוהו ובוהו שיכל היה לבוא לרוסיה עם המהפכה הצרפתית. זה סוף הנושא של פיוטר הגדול ביצירתו של פושקין. הוא מראה לנו שלא יהיה ולא יכול להיות פיוטר הראשון, הגדול.

אף סופר לפני פושקין לא תיאר ככה את פטרבורג. פושקין עושה ניגוד בין האליל והרודן לאיש צנוע, יבגני. יוצא "רומן בחרוזים, יבגני אונייגין". בפרש הנחושת פושקין מתייחס לאותו השם ומסביר לקוראים שהוא הוחר את השם כי הוא אוהב את השם מ-1823, כשהתחיל לעבוד על יבגני אונייגין. יבגני לפי שמו הוא אריסטוקרט. אאוגנוס ביוונית; אאו זה אציל. EUGENOS – אציל מלידה. משפחה אצילה בקשיים זה אציל בינוני פקיד שחולם (כמו משורר). לאחר מותו של ייבגני מי שוכר את דירתו? משורר. חלומו של יבגני צנוע – להתחתן. הרוע של פיוטר בא והורס את החלום הזה לגמרי. מה מקומו של אדם צעיר טוב נפש בכזה עולם? לפי פיוטרהוא בורג במכונה ששמה "מדינת רוסייה".

מה קורה ליבגני? הוא לא יכול לעמוד בקטסטרופה שעוברת עליו. יבגני במבול יושב על אחד האריות מול פרש הנחושת. כוחות הטבע והמדינה גורמים ליבגני להשתגע. למי דומה אדם כזה שיושב משוכל על האריה? נפולאון. אריה הוא סמל השליטה על העולם כולו. האריות נמצאים למטה, אבל נמצאים. לשבת על האריה – הדרך של יבגני להינצל מהמבול. הוא לא סתם יושב על אריה בכיכר, המים הגיעו עד האריות. הוא לא בחר לעשות מרד, אבל הוא בפוזיציה למרד נגד קיסרות רוסיה. האדם לא רוצה להיות בתנוחה הזאת, אבל אין לו ברירה.

אנה אחמטובה מאד אהבה את התיאור של אדם שנמצא בבהלה בתוך עצמו ולא שם לב מה מתרחש מסביב. גם דוסטוייבסקי – רסקולניקוב מעל גשר ניקולאבסקי באותם חלומות אכזריים שבאו אליו.

הוא רואה את האריות ואת האליל ומה הוא עושה? איך יבגני מתקרב לפרש הנחושת? כאילו כוח הרוע נמצא בתוכו והוא מתנהג כאחוז דיבוק. הוא אומר 5 מילים שהן המרד של אדם צנוע ומחונך היטב נגד האימפרייה הרוסית. מהפכה בתוך העיר. זה מרד לדקה. כמובן שפושיקן מתייחס למרד הדקבריסטים של 1825, שאולי נמשך זמן קצר, אך עוד מהדהד. הכל חלק מאותה המהפכה. אילו כוחות מניעים אותה? פושקין רק מרמז. יבגני משוגע, הוא חושב שפיוטר רודף אחריו. תיאור הפסל של פלקונה שהוא עשוי כך שהוא מסתכל על הצופה מכל זווית, אולי לכן יבגני משתגע. אלכסנדר בנואה מציג סדרת רישומים לפרש הנחושת. הנוף האוסיאני שנמצא בפטרבורג, האליל על פרש הברונזה ויבגני שכולו רעד הבורח.

בספרות הרומנטית וגם לפני היו פסלים שקמים לתחייה ומאיימים על עושה חטא. אבל איזה חטא עשה יבגני? הכנסייה יותר קטנה מהפסל; הנצרות קטנה מהרודנות. אין שום תיאור של כנסייה בפואמה פרש הנחושת! פטרבורג – מרחב שקשור לשטן?