מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

עיצוב יחידת דיור קטנה

תוכן עניינים

יחידות הדיור משרתות אותנו למטרות רבות – הן יכולות להיות משרד או קליניקה, הן יכולות להיות עבור מגורים לבן משפחה, והן יכולות להיות גם עבור הכנסה נוספת להשכרה. רבים בוחרים כיום לבנות יחידות דיור בביתם, אבל איך בדיוק עושים זאת, ומה חובה לדעת לפני שיוצאים לדרך? הכנו לכם את התשובות לכל השאלות הבוערות בנושא. 

כיצד מתכננים יחידת דיור קטנה? 

כשמתכננים יחידת דיור בבית, יש לחשוב היטב כיצד יהיה הכי נכון לעשות זאת – האם במרתף של הבית, האם כתוספת בנייה בחצר, או האם בתור תוספת למבנה הקבוע עצמו. בכל אחד מהמקרים חייבת להיות התייחסות לנושאים שונים הקשורים לפרטיות, לרעש ולכניסת האור לתוך המבנה. למשל, ביחידות המרתף תמיד עולה הדילמה כיצד ניתן להכניס כמות אור מספקת מחלונות גבוהים בדירה, כדי לאפשר מגורים טובים עם אור טבעי ונעים. במגורים בצמוד למבנה תמיד תעלה שאלת הפרטיות והאקוסטיקה שתתייחס לנושא הרעשים משני הצדדים. 

כאשר בונים יחידת דיור יש להתייחס גם להוראות החוק בנושא. על פי חוק התכנון והבניה שינוי מספר יחידות הדיור במבנה טעון היתר אותו מקבלים מהרשות המקומית. בשלב הראשון יש לפנות למתכנני יחידות דיור – מעצבי פנים עם ניסיון בתחום הספציפי של תכנון יחידות הדיור. לאחר מחשבה מעמיקה על כל הצרכים ותוך התייחסות לנושאים כמו פרטיות, אקוסטיקה ונוחות, יש לפעול לביצוע השיפוצים.

אילו אישורים יש להפיק על מנת לבנות יחידת דיור קטנה?

כדי לבנות יחידת דיור יש לבחון בראש ובראשונה האם קיימות כבר זכויות לבניית יחידה במגרש, תופתעו לגלות שלפעמים קיימות כאלו. אם אין, יש לפעול לקבלת האישור תוך הגשת תכניות מפורטות להיתר הבנייה המתבקש. כדי להגיש את הבקשה להיתר ייתכן כי יהיה צורך בשירותם של אנשי מקצוע שונים ובהם סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים שיבצע את התכנון ויפקד על הנושא, יש לערוך גרמושקה בה כל התוכניות ולהיעזר במודד מוסמך, בקונסטרוקטור שיבצע חישוב סטטי למבנה, לעיתים יהיה צורך ביועץ אינסטלציה ואחראי שלד, ולעיתים יהיה צורך לקבל שירותים נוספים, למשל מיועץ קרקעות. 

עיצוב פנים של יחידת דיור קטנה – טיפים ורעיונות מעשיים

אין ספק שקיים אתגר בעיצוב של דירה קטנה למגורים, אך מי שמתמחה בכך יוכל להציע פתרונות ייחודיים שלא תמיד חשבנו עליהם. הכול יהיה תלוי בסופו של דבר בגודל הדירה, אך גם כאשר היא קטנה במיוחד – ניתן למצוא פתרונות עיצוביים שיסייעו גם להגדיל את החלל מבחינה ויזואלית, אך גם לתרום לנוחות המגורים בחלל הקטן. 

נתחיל בתכנון הריהוט, שכן הוא ישפיע במידה ניכרת על נוחות המגורים בדירה. מומלץ לבחור בריהוט שניתן לעשות בו שימוש כפול, לדוגמה ספסל ישיבה שיש בו מקום אחסון, ספר נפתחת למיטה עם מקום אחסון בתוכה ומי שרוצה ללכת רחוק בגלל שממש אין מקום בדירה יכול לעשות שימוש בריהוט נשלף – למשל של מיטה בעיצוב ארון שנשלפת בעת הצורך. מומלץ לבחור בפינות ישיבה נשלפות גם כן כדי לחסוך במקום, לעשות שימוש בריהוט על גלגלים, ואם קיימת ביחידת הדיור תקרה גבוהה, מומלץ לנצל אותה לטובת מקומות אחסון. כדאי גם לחתור לתאורה טובה ולשימוש במראות שמכפילות ויזואלית את מראה הדירה.