מגזין בידור ופנאי

כל הנושאי הבידור והפנאי החמים ביותר בארץ ובעולם

רישום פטנט – מה החשיבות של זה ולמה רצוי לשכור איש מקצוע שיעזור בכך

תוכן עניינים

אחד השיאים המקצועיים אליו יכולים להגיע מפתחים, יזמים וחוקרים בתחומים שונים, הוא פטנט חדש פרי יצירתם. הכוונה היא לייצור של פטנט ייחודי שהם הצליחו לפתח בעצמם ובכך איפשרו ליהנות מפונקציה מתקדמת יותר שלפני כן לא היתה קיימת. לעיתים הפטנט מבוסס על המצאה קיימת ובכך הם משכללים ומשפרים אותה, ולעיתים הפטנט הוא חדש לגמרי ומביא לעולם דבר שלא היה קיים קודם לכן.

המצאת פטנט היא שיא עבור מפתחים, יזמים, חוקרים, לא רק בהיבט הרעיוני והיצירתי אלא גם בהיבטים אחרים, קרי כלכליים. כשאדם ממציא פטנט מסוים, הוא יכול להרוויח ממנו לא מעט כסף, בין אם הוא משתמש בו באופן בלעדי ובין אם הוא מחליט למכור את זכויות השימוש עליו לאחרים. לשם כך, צריך לרשום את הפטנט בצורה נכונה.

רישום פטנט הוא אחד השלבים החשובים בתהליך של המצאתו, על אף שמדובר בשלב פרוצדוראלי לכאורה, הרי שיש לו חשיבות הרבה מעבר לכך. לפני שנסביר מה זה אומר בעצם רישום, חשוב לציין שזה נכון לגבי כל סוג של פטנטים, גם אם לכאורה מדובר בדברים קטנים שעלולים להיתפס כלא משמעותיים.

מה זה רישום פטנט ולמה זה חשוב?

רישום פטנט למעשה נועד בשביל לקבע את הזכויות הבלעדיות שלנו עליו. כל ממציא, מפתח, חוקר או אדם אחר שממציא פטנט, יכול לבדוק האם אכן הוא המציא משהו שלא היה קודם לכן, דרך רישומי פטנטים ישנים, ובמידה וכך הדבר, הרי שהוא יכול לרשום את הפטנט על שמו במדינה בה הוא חי וכן במדינות אחרות.

מהרגע שהפטנט יהיה רשום על שמו, אזי שאף אחד אחר לא יוכל להשתמש בו וכל מי שימציא פטנט דומה, לא יוכל לרשום אותו או לעשות בו שימוש מסחרי. כלומר, אף אחד מלבדו לא יוכל להפיק תועלת כלכלית על הפטנט. הרישום מקנה לבעלי הפטנט את הזכות הבלעדית כיצד להשתמש בו, בין אם זה שימוש עצמי, בין אם זה למכור את הזכויות עליו או כל דבר אחר.

כאן חשוב לציין, הזכויות אינן נצחיות. בדרך כלל אחרי מספר שנים פג התוקף על הזכויות ואז כל אחד יכול לעשות שימוש בפטנט. זאת על מנת לאפשר גם לאחרים להשתמש בו ולפתח באמצעותו פטנטים ומוצרים אחרים.

למה חשוב לשכור איש מקצוע לצורך רישום פטנט?

תהליך הרישום איננו מורכב, אך חשוב שהוא ייעשה בליווי ושיתוף איש מקצוע שמתמחה בכך. הוא ידע איך לעשות את זה נכון, החל מתהליך החיפוש של פטנטים קודמים, המשך בתהליכי הרישום והצגת התוכניות של הפטנט כנדרש, וכלה בכל מה שקשור לתשלום אגרות.

איש מקצוע שמתמחה בכך, גם ידע לספק את המידע הדרוש, כיצד לבצע את הרישום בישראל וכן במדינות אחרות בעולם.